Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Piatok 30. 10. 2020 meniny má Šimon, Simona

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zdravie - Posilňovanie
3
Simon K.
16. júl 2015, 11:45
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Môže nám hudba pomôcť zvýšiť silu či vytrvalosť pri tréningu?

Hudba ako malý pomocník v posilňovni či pri behaní? Môžeme ňou zaznamenať lepší výkon?

Simon K.
16. júl 2015, 11:45
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
3
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Pocit, keď stlačíš virtuálne tlačidlo, ktoré vypína okolitý svet a ty vnímaš len železo. Tento pocit je u mnohých niekedy nenahraditeľný a veľakrát ho umocňuje aj hudba. Nasadíš si slúchadlá a nevnímaš nič iné, len série, opakovania, pot a drinu, ktorú vkladáš do tréningu a ktorá sa ti postupne vracia v podobe sily, vytrvalosti a lepšej postavy. Niektorí trénujú s vlastnou hudbou v slúchadlách, iní sa uspokoja s posilkovým playlistom či jemnými melódiami a ďalšími rádiovými hitmi, ktoré by mali byť v každej posilňovni zo zákona nepovolené. Tak či onak, hudbu vždy vnímame a v dnešnom článku sa pozrieme na niekoľko zaujímavostí spojených s počúvaním hudby a jej ovplyvnením nášho výkonu či vytrvalosti a sily.

 

Môže nám hudba pomôcť zvýšiť silu či vytrvalosť pri tréningu?

 

V roku 1996 sa skúmalo 50 ľudí (25 mužov, 25 žien), konkrétne ich sila úchopu po počúvaní stimulačnej (energické songy), sedatívnej (upokojujúce songy) a žiadnej hudby. Výrazne vyššie skóre v rámci úchopu dosiahla skupinka počúvajúca stimulačnú hudbu v porovnaní so skupinkou, ktorá počúvala buď sedatívnu alebo žiadnu hudbu. Taktiež, počúvanie upokojujúcich melódií spôsobilo u skupinky nižie skóre v porovnaní s tou skupinou, ktorá nepočúvala žiadnu hudbu. Záverom bolo, že aj tak jednoduchá motorická úloha, akou je sila úchopu, môže byť pozitívne ovplyvnená psychofyzickými reakciami na hudbu.

 

Tento výskum testoval účinky nejakej motivačnej hudby, ktorú si vybrali sami ľudia aj pred, aj počas vykonávania svalovo-vytrvalostnej úlohy. V skratke, 27 mužov malo za úlohu udržať určitú hmotnosť, pričom sa porovnávala skupinka, ktorej hrala vlastnoručne vybratá motivačná hudba verzus počúvanie šumu. Výsledok bol takisto lepší u prvej menovanej skupiny, navyše sa zistilo, že výkon bol lepší u tej skupinky, ktorá počúvala hudbu počas celého výkonu, nielen pred výkonom. Výsledkom teda bolo zlepšenie svalovej vytrvalosti pri počúvaní vybranej motivačnej hudby.

 

Pred tromi rokmi sa skúmal vplyv vybranej hudby na silu, výbušnosť a náladu. 20 trénovaných mužov spravilo tri série na benchpresse do zlyhania ich 75 % 1RM (maximálky na jedno opakovanie), a ďalej drepy s výskokom s 30 % ich 1RM. Pri tom počúvali buď hudbu, ktorú si sami vybrali, alebo nepočúvali nič. Následne sa zistilo, že síce pri benchpresse nedošlo k žiadnym zmenám, pri skokoch z poddrepu sa zvýšila u subjektov rýchlosť vzletu i vývoj rýchlosti, takisto aj tempo. Avšak, výška výskoku žiaľ nie. Záver teda nie je nijak extra dychberúci, no táto štúdia aspoň naznačuje, že zvýšený výkon počas výbušného cvičenia pri počúvaní osobne vybranej hudby nastáva!

 

Môže nám hudba pomôcť zvýšiť silu či vytrvalosť pri tréningu?

 

Prejdime k behaniu. Opäť pochopiteľne výskum (30 týždňový), tentoraz zameraný na vplyv hudby pri 5 kilometrovom behu, ktorého sa zúčastnilo 15 mužov, solídne vytrénovaných v oblasti behov na dlhú trať. Testovalo sa viac atribútov ako napríklad variabilita srdcovej frekvencie, vzrušenie, výkon, tepová frekvencia, miera vnímanej námahy, nálada atď.. Rozpisovať štúdiu podrobne nemá až taký význam, no kto má záujem o percentá, presné podmienky a kompletné testovacie parametre, kliká sem. Záver štúdie bol taký, že hudba bola schopná aktivovať prefrontálnu kôru (časť mozgu za čelom), ktorá pomáha so záležitosťami ako rozhodovanie a ovládanie nášho správania, minimalizovať okolité vnímanie, zvýšiť výkon a urýchliť zotavenie po 5 km behu.

 

Zdá sa, že hudba má právoplatné využitie pri našom tréningu. To je možno odpoveď, prečo na niektorých powerlifting súťažiach nie sú povolené iPody či iné podobné zariadenia počas vykonávania cvikov, i keď niektoré federácie povoľujú aspoň výber piesne. Nanešťastie, štúdií nie je veľa a táto téma by si rozhodne zaslúžila ďalšie relevantné informácie, ktoré by toho rozuzlili oveľa viac. Aj keď zatiaľ nedokážeme generalizovať výsledky a povedať, aká hudba, žáner, jej tempo či iné parametre, aspoň na základe doterajších výskumov dokážeme jasne povedať, že hudba vie zlepšiť náš výkon a nielen to, zvyšuje aj ďalšie čiastkové parametre, ktoré sú s podávaním výkonu úzko spojené. Konkrétny výber piesní je už otázkou osobných preferencií. Nuž, a možno je to všetko späté s prepojením tela a mysle, o čom sme si písali v článku Vizualizáciou k úspechu.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
0
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.