Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Streda 21. 10. 2020 meniny má Uršuľa

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zdravie - Posilňovanie
3
Simon K.
2. júl 2015, 20:54
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Podceňovaná vec, ktorá môže rapídne zlepšiť zdravie, chudnutie a čistú svalovú hmotu - NEAT/NEPA

Mnohokrát si to neuvedomujeme, často to podceňujeme a inokedy ignorujeme. No dokáže to narobiť slušné rozdiely!

Simon K.
2. júl 2015, 20:54
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
3
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Čakáš, že tou vecou bude nejaká magická tabletka či revolučný spôsob? Uhm.. možno ani nie. Veď sám vieš, že si na Fitculte. NEPA a NEAT. Dva pojmy, ktoré pravdepodobne nepoznáš a zároveň sú aj u teba na dennom poriadku. U mnohých sú však len podceňovanými, možno ignorovanými a možno predsa len neznámymi prvkami. Prečo sa moje chudnutie zastavilo? Ako posunúť vyrysovanosť o level vyššie? Zbytočne neznižovať kalórie a nakopnúť chudnutie? Dá sa to.

 

Podceňovaná vec, ktorá môže rapídne zlepšiť zdravie, chudnutie a čistú svalovú hmotu - NEAT/NEPA

  

NEAT (Non-Exercise Activity Thermogenesis), krajšie povedané, ide o celkový počet kalórií, spálených činnosťami, o ktorých ani len nepremýšľaš. Hranie sa s vlasmi, s perom či iným predmetom, nervozita alebo otváranie chladničky. Pre akú-takú predstavu by to asi stačilo. Aj keď sú levely NEAT väčšinou nastavené v rámci tvojej genetiky, stále ich môžeme ovládať, pomerne markantným spôsobom, čo môže mať v konečnom dôsledku veľký vplyv na celkové spálené kalórie.

 

NEPA (Non-Exercise Physical Activity), ide o akýsi spaľovač kalórií aktivitami, ktoré musíme vykonať. Jednoducho povedané, každodenné činnosti ako venčenie psa, nákup potravín, upratovanie, obliekanie, atď. Činnosti, ktoré spaľujú kalórie viac ako sedenie, no menej ako cvičenie.

 

Oba pojmy sú si síce veľmi podobné a v mnohej literatúre zamieňané, sú to faktory, ktoré musíme brať do úvahy aj pri prípadnom počítaní kalórií, resp. pri určení si kalorického príjmu. Všetci vieme, že v záujme stratiť tuk, musíme byť v kalorickom deficite. To sa môže stať skrz zníženie celkových kalórií, zvýšenie fyzickej aktivity, alebo veľakrát najlepšie, kombináciou oboch, avšak s prioritou silového tréningu, nie kardia. Bohužiaľ, kalorický deficit je niečo, čo naše telo tak nejak nenávidí. Metabolicky (a hormonálne) dokáže niekedy narobiť šarapatu, a preto je potrebné svoj deficit kontrolovať. Späť však k NEAT/NEPA. Dokonca aj tie zdanlivo najmenej podstatné zmeny v rámci tvojich pohybových vzorcov dokážu mať veľký vplyv na energetický výdaj. Predstav si, že sedíš. Teraz si predstav, že sedíš, no k tomu si nervózny! Aj takáto zmena dokáže zvýšiť výdaj energie asi o 46 %!

 

Podceňovaná vec, ktorá môže rapídne zlepšiť zdravie, chudnutie a čistú svalovú hmotu - NEAT/NEPA

 

Teraz si predstav tento scenár. Ráno vstaneš, dáš si kávu, prípadne raňajky, ideš do práce alebo pracuješ z domu, no pri počítači a o namáhavej fyzickej práci sa ti ani len nesníva. Bežná rutina mnohých ľudí, či už mladých (sedenie v škole) či tých starších, ktorí pracujú v obklopení kancelárskeho stola, klávesnice a myši. Následne jediná aktivita, ktorá ťa vyženie preč od stola je okrem pár návštev kuchyne a toalety, posilňovňa. Vydáš zo seba maximum, no to nemusí stačiť. Nemusí to stačiť hlavne pre ľudí, ktorí majú sedavý spôsob života z dlhodobejšieho hľadiska. V porovnaní s druhým scenárom, kedy človek ráno vstane, dá si kávu, prípadne raňajky a vybavuje, premiestňuje sa, popri tom musí vyvenčiť svojho domáceho miláčika, prebehne niekoľko schodísk, alebo pracuje aspoň ako-tak fyzicky, je to diametrálne odlišný prístup. Možno nie na prvý pohľad, ale na ten druhý. Na ten, ktorý je spojený s našim výdajom, ktorý musíme zvážiť v rámci spomínaného príjmu v rámci stravy.

V skratke, NEPA/NEAT sú faktory, ktoré ovplyvňujú náš kalorický príjem do značnej miery. Fyzicky aktívny človek mimo posilky logicky potrebuje vyšší kalorický príjem ako ten istý človek, len s rozdielom, že má sedavý typ práce. Zdá sa ti to logické, jasné a nepopierateľné? Je to tak. Ale i napriek tomu je táto téma veľmi podceňovaná.

 

Podceňovaná vec, ktorá môže rapídne zlepšiť zdravie, chudnutie a čistú svalovú hmotu - NEAT/NEPA

 

Teraz niečo ku kardiu. Toľkými milovaná a zároveň nenávidená aktivita. Ak patríš do skupiny so sedavým štýlom života, baví ťa len fitko a o kardio nemáš záujem, vykonávať ho nemusíš. Ak sa nebavíme aj v rámci benefitov pre zdravie, kardio nie je nutné na to, aby si sa vysekal. Avšak, ako pomôcka je skvelé, no ty ho predsa len nenávidíš. Zakomponuj však do svojho dňa obyčajnú chôdzu, viac mimo-posilkovej aktivity a nemusíš uberať z kalórií! Človek by to ani nepovedal, no takéto aktivity môžu spraviť diametrálny rozdiel, pokiaľ chudneš. Myslím, že ak nasledujúce tvrdenie poviem za všetkým, každý mi dá za pravdu. Radšej zvýšme naše hodnoty NEAT/NEPA, ako by sme mali odstrániť nejaké ďalšie kalórie z našej stravy. Dokonca aj obyčajné žuvanie žuvačky zvyšuje výdaj energie počas sedenia.

 

Jeden výskum riešil problematiku chôdze, asi najviac podceňovanej forme pohybu v 21. storočí. Výskumu sa zúčastnilo viac ako 1000 bežných Američanov a zistilo sa, že dospelé osoby za 24-hodín prejdú peši len niečo cez 5 300 krokov (muži) a 4 700 krokov (ženy). Technická definícia sedavého životného štýlu je nastavená na zhruba 5 000 krokov. V porovnaní so Západnnými Austrálčanmi, ktorí prejdú zhruba 9 695 krokov denne – muži 10221 a ženy 9178, je to celkom pekný rozdiel. Dokonca jedna metaanalýza s kontrolnou skupinou 24 ľudí zistila, že taká primitívna vec ako pravidelná chôdza, má veľké množstvo kardiovaskulárnych výhod, teda pre tých, ktorí viedli sedavý spôsob života. A o niečo znížiť potenciál chorôb nie je od veci, čo povieš? Minimálne budeš mať zo seba lepší pocit. Navyše, už sme si písali o tom, aký vplyv má niekoľkohodinové sedenie na náš chrbát a zdravie, pamätáš?

 

Podceňovaná vec, ktorá môže rapídne zlepšiť zdravie, chudnutie a čistú svalovú hmotu - NEAT/NEPA

 

Možno sa ti celá pointa, viac sa hýbať, zdá absurdná alebo úplne zbytočná riešiť, no veľa ľudí po tom, ako si uvedomia, že sa málo hýbu a zapoja viac chôdze, namiesto výťahu využijú schody, do 300 metrov vzdialeného obchodu sa prejdú peši a nie autom, a ďalšie drobnosti, budú prekvapení z toho, ako sa ich diéta môže posunúť o stupienok vyššie, bez uberania kalórií a bez kardia ako takého. Aj takáto drobnosť zlepšuje zdravie, ako naznačil aj vyššie spomínaný výskum, no zároveň nám pomáha chudnúť, povedzme že bez extra práce (samozrejme sa bavíme o deficite), a to v konečnom dôsledku pomáha LBM, teda čistej svalovej hmote. A teraz sa pozri na  priložené obrázky ku článku znovu. Vidíš ten paradox?

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
0
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.