Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Pondelok 21. 9. 2020 meniny má Matúš

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zdravie - Posilňovanie
6
Simon K.
12. jún 2015, 0:12
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Mýty a zaujímavosti o svalovici: Je potrebná k tomu, aby sme budovali ďalšiu svalovú hmotu?

Je svalovica spôsobená kyselinou mliečnou? Nebol to dobrý tréning, pretože si nemal na druhý deň svalovicu? Všetko podstatné sa dozvieš v tomto článku.

Simon K.
12. jún 2015, 0:12
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
6
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

V zahraničí skôr známa ako DOMS (delayed onset muscle soreness), respektíve oneskorená svalová citlivosť, u nás ju poznáme pod krásnym názvom, svalovica. Prečo oneskorená? Je to z dôvodu, že bežne nastupuje až okolo 24 hodín po tréningu a vrcholí približne po 36 hodinách. Často ju pociťujú hlavne začiatočníci, ktorí vymenia neaktivitu a pasívny životný štýl za nejakú tú aktivitu, na ktorú ich telo nie je vôbec zvyknuté. To však nie je pravidlo a svalovicu mávajú samozrejme aj mnohí pokročilí cvičenci. O tom sa viac pobavíme v článku, no a pre informáciu, s niečím, čo sa nazýva repeated bout effect, teda adaptácia a zníženie ďalšieho poškodenia svalu po tom, ako človek vykoná nezvyčajnú aktivitu v rámci cvičenia, prevažne excentrického, sa postupne svalovica znižuje. Chvalabohu.

 

 Mýty a zaujímavosti o svalovici: Je potrebná k tomu, aby sme budovali ďalšiu svalovú hmotu?

 

Mýtus č.1: Svalovicu spôsobuje kyselina mliečna a jej hromadenie vo svaloch

Informácia, že za svalovicu môže kyselina mliečna nie je pravdivá, ide o slušne rozšírený mýtus, niekedy z 90-tych rokov. Napríklad aj táto štúdia dokazuje, že svalovica je výsledkom miktrotraumy svalov a okolitých spojivových tkanív, čo spôsobuje zápal. Viac oficiálne, konkrétne vo výskume Schoenfelda a Conterasa sa píše, že "DOMS je produktom zápalu spôsobeného mikroskopickými trhlinkami prvkov v spojivovom tkanive, ktoré vyvolávajú väčšiu senzitívnosť nociceptorov (receptor sprostredkujúci vnímanie bolesti), a tým zvyšujú pocity bolesti." Ak pre teba nie sú najhlbšie zákutia biochémie cudzie, podrobnejšie informácie objavíš tu a ak ťa len zaujíma aký vplyv má svalovica v rámci cvičenia, nikam neklikaj a čítaj ďalej.

 

Mýtus č.2: To, že mám svalovicu, znamená, že budujem ďalšiu svalovú hmotu. Bez svalovice svaly neporastú!

Krátka odpoveď, nie, neznamená. Dlhšia odpoveď je spätá s mechanizmami spôsobujúcimi svalovú hypertrofiu (rast svalov), a teda mechanickým napätím, metabolickým stresom a poškodením svalov. Nás bude zaujímať, keďže sa bavíme o svalovici, práve posledný menovaný mechanizmus, keďže medzi ním a svalovicou existuje istá korelácia. Poškodenie svalového tkaniva je faktorom, ktorý prispieva ku svalovej hypertrofii, aj keď nie je nevyhnutné (stále tu máme ostatné 2 mechanizmy). Avšak, sú tu isté klesajúce výnosy. Prvým je, že extrémna bolesť svalov môže byť kontraproduktívna - priveľká bolesť môže negatívne ovplyvniť výkon a druhým, že ak sa budeš cítiť ako invalid, tvojej motivácii a dlhodobému napredovaniu to takisto určite nepomôže. O súvislosti svalovice a svalového poškodenia autori ďalej píšu, že zostáva veľmi diskutabilné, či práve svalovica je presným meradlom poškodenia svalov. Takže ak si presvedčený, že svalovica z tréningu sa rovná "veľkosti" poškodenia svalov, nemusí to byť úplne taká jasná pravda. Ako sa vyjadrili autori, "aj keď DOMS môže poskytnúť všeobecnú informáciu, že došlo k určitému poškodeniu svalového tkaniva, za konečný faktor to považovať nemôžeme". Takže nie, nemusíš zažívať svalovice, aby si si bol istý, že ti rastú svaly. V reálnom svete neexistuje žiadny výskum, ktorý by podporoval priamy vzťah medzi svalovicou a rastom svalov.

 

Mýty a zaujímavosti o svalovici: Je potrebná k tomu, aby sme budovali ďalšiu svalovú hmotu?

 

Alebo po tréningu nôh

Mýty a zaujímavosti o svalovici: Je potrebná k tomu, aby sme budovali ďalšiu svalovú hmotu?

 

Áno, je možné mať dobrý tréning, ktorý buduje svaly (berme do úvahy aj faktory týkajúce sa stravy), bez toho, aby ťa vystavil svalovici. Tá väčšinou znamená, že si vykonal taký tréning, ktorý bol niečím špecifický, nový, intenzívnejší ako ten, ktorý si vykonával dovtedy. Môže ísť o faktory ako počet opakovaní, väčšia váha, rýchlosť, atď). Každým takýmto ďalším tréningom je však svalovica nižšia, keďže telo sa dokáže prispôsobovať novým stimulom pomerne rýchlo a svalovica, ktorú si pociťoval v rámci takéhoto prvého tréningu, bude následne výrazne nižšia.

 

Ľudia reagujú na svalové poškodenie rozdielne. Niektorí môžu pociťovať skutočne silnú bolesť po určitom tréningu, zatiaľ čo iní nie. Takáto bolesť môže byť známkou toho, že sme vytvorili nejaký nový stimul, ktorý môže zvýšiť procesy súvisiacce s budovaným hmoty, ale definitívne nie je nutnosťou. Inými slovami, ako sme si už povedali vyššie, svalovica neznamená, že si priamo stimuloval svaly, aby rástli a zároveň nemať svalovicu neznamená, že svaly nerastú. 

Aj keď väčšina výskumov zistila, že kombinácia koncentrickej a excentrickej (zdvíhanie a púšťanie) fázy je pre rast najlepšia, niektoré výskumy hovoria aj o tom, že rovnaké výsledky sa dajú dosiahnuť aj len koncentrickým cvičením, pokiaľ sa zachová objem tréningu. Výskumníci však neriešia skúmanie rastu ako takého, ale skôr zápalové odpovede v rámci uvoľnenia cytokínov atď., čo môže byť dosť variabilné. Nejaká tá svalovica je v poriadku, no extrémna svalovica nie je lepšia. Naháňať sa za svalovicou a chcieť ju za každú cenu skôr spraví viac škody, ako úžitku.

 

Mýty a zaujímavosti o svalovici: Je potrebná k tomu, aby sme budovali ďalšiu svalovú hmotu?

 

A vieš, ako vedci skúmajú svalovicu u ľudí? V podstate niekomu najprv odstrihnú kus svalu. Potom toho človeka vyšlú na tréning, ktorý z neho vyžmýka dušu, prevažne to je beh dole kopcom alebo tzv. spätné bicyklovanie na špeciálne upravenom biku. Využívajú pri tom napríklad 10 sérií po 10 opakovaní, do maxima využitých excentrických fáz. Následne tomu človeku odstrihnú ďalší kus svalu a vykonávajú sa porovnávania. Takáto, pre niekoho odporné metóda, sa nazýva aj svalová biopsia, a neodporúčame zadávať si anglický variant tohto názvu na YouTube. Nuž, a celý proces sa musí zopakovať najmenej dvakrát.

 

Ľudia, ktorí mávajú menšiu svalovicu v dôsledku vyššej frekvencie tréningov sú na tom čo sa týka rastu lepšie ako tí, ktorí zničia ich svaly raz do týždňa (čím potenciálne nie že pretvárajú svalové vlákna, ale zabíjajú ich) a majú extrémnu svalovicu. Niektorí majú svalovicu väčšiu, iní menšiu, no pointou je, aby si sa doslova nenaháňal masochisticky za svalovicou, pretože tá neznamená, že teraz budú tvoje svaly rásť ako z vody.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
0
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.