Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Pondelok 6. 7. 2020 meniny má Patrik, Patrícia

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zdravie
1
Simon K.
11. september 2015, 22:49
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Vy sa pýtate, Fitcult odpovedá #2: Kĺbová výživa, suplementy & rakovina, drepy, prebytočný tuk a ďalšie otázky

Druhá časť otázok a odpovedí je tu. Opäť ste sa pýtali na veci, ktoré vás v rámci sveta fitness zaujímajú, no a tu sú naše odpovede.

Simon K.
11. september 2015, 22:49
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
1
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Keďže nám na mail alebo do správ na Facebooku či komentárov na Instagrame chodili rôzne otázky z oblasti posilňovania a výživy..... áno, rovnakú úvodnú vetu si mohol čítať už v našom prvom diele Otázok & Odpovedí. Nič sa ale nezmenilo, a sme zároveň aj radi, že dokážeme pomôcť a poradiť bez zbytočnej propagácie stoštrnástich suplementov a bez mýtov z oblasti fitness. V prvom diele ste sa pýtali napríklad na tieto otázky: Zasekol som sa s telesnou váhou, čo robiť? Fajčenie a cvičenie? Stagnácia pri benchpresse? Opasok pri mŕtvom ťahu? A mnohé, mnohé ďalšie. Prvý diel si prečítaš tu. Dnes sme späť s pokračovaním, kde otázok bolo opäť dosť a vybrali sme tie nejzaujímavejšie a najfrekventovanejšie.

 

Vy sa pýtate, Fitcult odpovedá #2: Kĺbová výživa, suplementy & rakovina, drepy, prebytočný tuk a ďalšie otázky

 

 

Poďme na to!

 

Mňa by zaujímalo, či nám dokáže kĺbová výživa pomôcť/predísť "zraneniu" a v akej miere.

Dokáže. Či je to pravidlo a stopercentná skutočnosť? Nie. Ak sa bavíme o chondroitíne/glukosamíne, zaberie to zväčša mesiac, kým tieto látky v našom tele dokážu niečo vymyslieť. Niektorým zaberajú viac, iným menej až vôbec. Štúdie o vyššie spomínaných látkach alebo o MSM (metylsulfonylmetáne) – všetko základné zložky kĺbovej výživy – nie sú jednoznačné a hovoria o tom, že majú síce potenciál pomôcť, ale nie je to vždy a u všetkých. Pomôcť môže aj pravidelné užívanie rybieho oleja alebo kurkumínu.

 

Asi viacerí zachytili článok, že suplementy spôsobujú rakovinu semenníkov, no nič viac tam nebolo, aké suplementy, pri akom dlhom užívaní, atď...

Stačilo sa pozrieť na uvádzaný výskum a trošku ho analyzovať, čo pre nás spravili chlapci z Examine. V skratke, síce táto správa obletela všetky mainstreamové svetové médiá, bola však absolútne irelevantná, zavádzajúca a nepravdivá. Tento výskum neuviedol aké značky suplementov a neanalyzoval ich zloženie. Uviedli len, že išlo o Muscle Building Supplements. Subjejtami boli muži s už nejakým stupňom histologicky zaznamenanej rakoviny semenníka vznikajúcej zo zárodočných buniek semenníka. V konečnom dôsledku, keď sa pozrieme na všetky jednotlivé prvky štúdie, zistíme, že táto štúdia nám dokopy nič objektívne a praktické nepovedala. Uvidíme, či niečo podobné bude skúmané skrz kvalitnejšie výskumné metódy a čo sa zistí. Inak nie, žiadna rakovina semenníkov nehrozí, minimálne na základe tohto výskumu.

 

Vy sa pýtate, Fitcult odpovedá #2: Kĺbová výživa, suplementy & rakovina, drepy, prebytočný tuk a ďalšie otázky

 

Cviky na zhodenie posledného zbytku prebytočneho tuku na spodnej časti brucha + cviky na tuk na vnútorných stehnách? (podobné otázky boli ďalšie 4)

Lokálne chudnutie neexistuje. Písali sme o tom komplexnejší článok. Nedá sa nájsť cvik na tuk, nedá sa schudnúť len z brucha, len zo stehien, len z palcov na nohe. Pre chudnutie je potrebné vytvoriť kalorický deficit, resp. mať vyšší výdaj ako príjem. K tomu silové tréningy okorenené o kardio, ktoré by malo byť len pomôckou a nie hlavným vodítkom celého tréningového prístupu. A samozrejme, kvalitná, nutrične hodnotná strava s dôrazom na nespracovávané potraviny.

 

Chcem sa opýtať, či je lepšie cvičiť jednu partiu raz alebo viackrát do týždňa

Aj keď nemusíme otázky či je lepšie to alebo ono, keďže najmä vo fitness svete sa je potrebné pozerať na rôzne témy nie čiernobielo, ale v odtieňoch šedej, v tomto prípade si dovolíme povedať jednoznačne, že viackrát do týždňa, a teda aspoň (pre väčšinu cvičencov) optimálne dvakrát. Komplexný článok sme uverejnili len nedávno, takže šup sem.

 

IF/IIFYM vs. stravovanie 5-6krát denne, ako obidva štýly vplývajú na objem, silu?

Túto otázku prevažne pokladajú ľudia, ktorí stále nie presne pochopili, čo je to IIFYM a čo je to IF. Postupne si prečítaj naše články: Ohováranie čistého stravovania, Intermittent Fasting prvý a druhý diel, IIFYM / Flexibilné Stravovanie a Koľko jedál denne by sme mali konzumovať. Nie sú to články len o daných "protokoloch/témach", ale nájdeš v nich kvantum skvelých myšlienok, ktoré dokážu človeku veľmi pomôcť spojiť si jednotlivé fitness puzzle do jedného veľkého obrazu. Ak ti vyhovuje jesť 5-6krát, jednoducho tak jedz. Ak ti vyhovujú 3 jedlá, jedz 3 jedlá. V rámci kompozície postavy je to úplne jedno. Si možno chytený v sieti, pretože jedno nie je lepšie ako druhé a druhé nie je lepšie ako prvé. Správna otázka by mala byť, čo je lepšie pre mňa? Máš prácu, školu, nerád si nosíš krabičky s jedlom, nevyhovuje ti to? Jedz 3x denne, maj prehľad o prijatých kalóriach a si za vodou. Objem a silu to nijako neovplyvní, všetko záleží od kalorického príjmu a od toho, s čím je človek spätý, čo dokáže dennodenne napĺňať, čo mu zapadá do životného štýlu, čo mu vyhovuje. Osobne som si nejeden rok prešiel každým z prístupov, stačí pochopiť isté veci o výžive, o tele a verím, že si i ty nájdeš spôsob, ktorý ti vyhovuje, spôsob, ktorý ti nebude robiť vrásky na čele počas dlhšieho obdobia na tvojej ceste za vysnívanou postavou.

 

Vy sa pýtate, Fitcult odpovedá #2: Kĺbová výživa, suplementy & rakovina, drepy, prebytočný tuk a ďalšie otázky

 

Tréningy fullbody vs split. Kedy a pre koho je ktorý vhodnejší?

Aj je človek schopný trénovať povedzme len 3x v týždni, vyhráva fullbody tréning vďaka väčšej frekvencii odtrénovaných partií. Ak je schopný cvičiť 4x v týždni, tréning si tak dokáže rozdeliť napríklad na upper/lower, čím takisto ovplyvní a zvýši frekvenciu, ktorá má čo-to s hypertrofiou svalov. Nedávno bola vykonaná asi prvá štúdia na tému split (ľudia trénovali svalovú partiu raz do týždňa aka bro split) vs. fullbody tréning. Štúdia bola vykonávaná na cvičencoch s 4+ ročnou praxou. Mohli by sme povedať, že fullbody je vhodný pre začiatočníkov a pre tých, ktorí nemôžu cvičiť viac ako 3x týždenne, split skôr pre pokročilejších, ale táto téma si možno zaslúži aj svoj vlastný článok, pretože všetko má svoje výhody, nevýhody a záleží to na naozaj množstve faktorov. V každom prípade, vždy platí progressive overload a komplexnejší článok s spomínanom fullbody vs. splite si prečítaš v našom nedávnom článku.

 

Ak sa už stane a príde choroba, úraz, preťaženie s následkami, ktoré vyžadujú dlhšie liečenie - ako zvládnuť psychický stres a depku z náhlej nemožnosti cvičiť?

Ťažká otázka, ťažká odpoveď. Nejdeme písať zbytočné motivačné reči o tom, ako treba vytrvať a nejak to prežiť. Minimálne na zranenie je potrebné si dávať pozor a rozhodne necvičiť cez bolesť, kedy sa vie zranenie prehĺbiť do väčších útrob, a to nás môže stáť nie 2 týždne či mesiac bez poriadneho cvičenia, ale pokojne 3 a viac mesiacov, čo už je pre psychiku často kritické. V prvom rade je potrebné robiť všetko pre to, aby sa dané zranenie, resp. jeho liečba urýchlila, v zložitejších prípadoch sa poradiť s kompetentnými odborníkmi a robiť odporúčané veci, ktoré urýchlia liečbu, nech už je diagnóza akákoľvek. Navyše, netreba sa báť, svalová pamäť existuje! A hlavne netreba podceňovať rozcvičku, ktorá môže byť obrovskou prevenciou :-)

 

Káva, resp. čaj (sypaný) nalačno, klady/zápory?

Prečo komplikovať bežné veci? Kto si užíva pitie rannej kávy, ten ju pravdepodobne nevynechá, rovnako tak milovníci čajov. V každom prípade, vieme, že kofeín je náš kamarát a pitie kávy, resp. príjem kofeínu má svoje výhody. Rovnako to je u kvalitných sypaných čajov, takže za nás odpoveď áno, je to v poriadku a kladov je dostatok.

 

Koľko a akých suplementov je tak akurát a koľko už veľa pre človeka (ženu), ktorý sa nepripravuje súťažne, len udržuje formu? Aká je najlepšia kombinácia, čoho? Aké sú naopak zbytočné?

Zapracujeme na článku, ktorý hlavne posledné 2 otázky zhrnie do jedného celku, no zatiaľ takto. Suplementy = doplnky výživy, a teda, sú doplnkami, čiže nie sú nevyhnutné. Existuje ich nespočetné množstvo, no reálne fungujúcich je len zopár. Základom (ale nie nevyhnutnosťou) je proteín na doplnenie bielkovín počas dňa, prípadne po tréningu, hodiť sa človeku môže aj kreatín, ktorý ako jeden z mála reálne funguje, doma by nemusel chýbať ani rybí olej, možno zinok či magnézium a vitamín D počas zimných mesiacov. BCAA v prípade, že je človek v deficite alebo zvykne trénovať nalačno, ostatok sú už veci, ktorých konzumácia závisí na osobných preferenciách. Či už ide o predtréningovky, beta alanín, tyrosín alebo ďalšie iné suplementy.

 

Ja by som mal jednu otázku. Určite sa to už rozoberalo, no aj tak. Čo mám robiť, keď ma chytí záchvat na sladké Začnem šrotovať čo vidím.

Ak si nečítal náš starší článok - 8 tipov, ako sa vysporiadať s hladom,  tak smelo do toho. Odporúčame sa pozrieť hlavne na tip číslo 7, ktorý býva často nešťastným zbytočným problémom.

 

Drepy: olympijská činka alebo multipress?

Klasické drepy s olympijskou činkou. Pri drepoch na multipresse vynechávaš stabilizačné svaly, núti ťa k nie najprirodzenejšiemu pohybu, resp. jeho rozsahu. Menšie zapojenie a posilnenie plantárnych a kolenných flexorov, vyššie riziko zranenia. Ak nemáš žiadny problém, ktorý by ti bránil vykonávať klasické drepy, nie je dôvod rozmýšľať. Drepy na multipressne sa však dajú do tréningu zakomponovať (napr. pri hrátkach s pozíciou nôh a väčšom izolovaní stehien). Víťazom sú však klasické drepy, pokojne (a prioritne) aj hlboké, o ktorých sme písali tu.

 

Vy sa pýtate, Fitcult odpovedá #2: Kĺbová výživa, suplementy & rakovina, drepy, prebytočný tuk a ďalšie otázky

 

Ako správne popracovať na vrchnej časti tela (asi sa týka viac ženských)? Keď som začala cvičiť, tak nohy a prdel vyleteli hore veľmi rýchlo, zato stále neurobím ani pol zhybu, bench tiež žiadna sláva a na tých ramenách mi už tiež teda mohlo čosi vyrásť.

Žiadna mágia. Cvičiť partie aspoň dvakrát do týždňa, byť v kalorickom nadbytku, aby sa niečo na teba nalepilo, cvičiť konzistentne s činkami a nezabúdať na progresívne zvyšovanie záťaže. Možno sú len nohy tvojou silnou partiou, a preto ti vystrelili najviac. Kľúčom je však konzistencia a jednoducho je nemožné, že sa postupne nepohne vpred aj vršok tela. Žiaľ, v tomto prípade žiadna čarovná rada neexistuje, aj keď by sme ti ju s radosťou poskytli. Čo sa týka toho, že nespravíš ani pol zhybu, skúsiť môžeš tipy z nášho článku. Snaž sa do tréningu zakomponovať aj komplexné základné cviky ako mŕtve ťahy, tlaky na ramená, dipy na bradlách, kľuky, benchpress, príťahy veľkej činky alebo jednoručiek na chrbát, bicepsové zdvihy s veľkou činkou a podobne. Pôjde to, ale chce to čas!

 

A to je v rámci druhého dielu všetko. Ďakujeme za otázky a dovidenia niekedy nabudúce.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
0
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.