Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Nedeľa 19. 1. 2020 meniny má Drahomíra, Mário

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Zdravie - Strava
3
necis
4. máj 2015, 15:25
Čas čítania: 5:06

Všetko, čo vieme o genetike a jej vplyve na cvičenie a telo

Slovo, ktoré je mnohokrát využívané ako ideálna výhovorka. Môžeme svoje genetické vybavenie obviniť za pivný pupok? Akú hrá dôležitú úlohu pri chudnutí či naberaní svalstva?

necis
4. máj 2015, 15:25
Čas čítania: 5:06
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
3
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Niektorí sme jednoducho viac obdarení, a za to môže genetika. Jej história siaha až do 19. storočia, je využívaná nielen v lekárstve, ale i pestovateľstve či pri chove zvierat. Nás však bude v článku zaujímať genetika človeka. Aj špeciálne v rámci genetiky človeka je možné skúmať milióny vecí, no od toho tu nie sme a na to nemáme ani relevantné vzdelanie. Genetika je však slovo, ktoré mnohí berú ako jednu z výhovoriek. Slovo, ktorým sa snažia prebiť slabé tréningy, zlé stravovacie zvyky alebo nedostatočnú regeneráciu. Pozrieme sa na to, ako nás genetika ovplyvňuje v rámci cvičenia, nadubúdania svalovej hmoty či strate tuku. Arnold Schwarzenegger vyzeral po roku cvičenia lepšie ako väčšina ľudskej populácie po niekoľkých rokoch zdvíhania ťažkých činiek. Už z tejto vety ti môže byť ihneď jasné, že niektorí jedinci to majú “ľahšie“ ako iní. No do akej veľkej miery hrá genetika úlohu?

 

Všetko, čo vieme o genetike a jej vplyve na cvičenie a telo

 

Skočme do toho ihneď po hlave a vyjasnime si jednu vec, áno, genetika hrá dôležitú úlohu v rámci tvojho progresu nielen v posilke. Ľudí by sme si vedeli rozdeliť do troch skupín z hľadiska reakcie svalov na cvičenie, a to:

  1. Jedinci s výbornou reakciou
  2. Cvičenci s veľmi malou reakciou
  3. Ľudia bez reakcie (non-responders)

Táto štúdia, ktorá sa zaoberala 585 subjektmi (mužmi i ženami), nám ukázala, že pri 3 mesačnom silovom tréningu existuje veľmi veľká škála reakcie svalov. Tí, ktorí reagovali na tréning najhoršie, dokonca ešte stratili 2 % celkového objemu svalstva a nenadobudli žiadnu silu. Alebo aj tí s najlepšou reakciou svalstva na silový tréning, ktorí nabrali o 59 % viac svalov a sila im išla hore o neuveriteľných 250 % (pri 1RM – maximálke na jedno opakovanie). Aby toho nebolo málo, tu sa riešilo 66 cvičencov, ktorí vykonávali silový tréning po dobu štyroch mesiacov, pričom až pri 26 % z nich nenastala žiadna merateľná zmena v náraste svalov a zvýšenia sily. Dosť zlé byť na ich mieste, však?

 

Všetko, čo vieme o genetike a jej vplyve na cvičenie a telo

 

Genetika a telesný tuk

Genetika môže hrať významnejšiu úlohu pri ukladaní a strate tuku, a to konkrétne ovplyvnením energetického príjmu, výdaju alebo delením živín. Vedci začali využívať termín “obezitu tvoriace prostredie“, aby popísali ľudské správanie za posledné storočie v rámci ukladania nadmerného tuku. Kedysi dávno to geneticky-vybavené osoby s pomalým metabolizmom mali omnoho ľahšie, pretože im to pomáhalo prežiť dlhšie v obdobiach, kedy mali nedostatok živín. No práve tieto gény v modernej dobe majú za následok toľko obéznych a chorých. Výskumný tím okolo Dr. Boucharda podrobil testom dvanásť dvojičiek, pričom mali po dobu 84  dní prijať každý deň o 1000 kalórií viac ako im bolo treba na udržiavanie telesnej hmotnosti. Počas tejto doby viedli moderný sedavý typ života, kde sa nevenovali žiadnemu kardiu ani silovému cvičeniu. V priemere pribrali na váhe niečo málo cez 8 kíl, no škála sa pohybovala od 4,3 kg až po 13,3 kg!

 

Napriek tomu, že všetci mali vytvorené rovnaké podmienky a totožný plán stravovania, tí s horšou genetickou výbavou pribrali skoro až 3x toľko ako geneticky horšie vybavení jedinci, z toho si uložili 100 % týchto kalórií do tkanív + zvýšil sa im podkožný tuk až o 200 %, no tí s lepšou genetikou uložili len 40 % kalórií do tkanív a zvýšenie podkožného tuku bolo minimálne.

 

Na základe tejto štúdie sa odhadlo, že až do výšky 40 % majú tí s lepšou genetickou výbavou rýchlejší metabolizmus v pokoji a lepší termický efekt potravy. Taktiež dodávajú, že úroveň a množstvo potrebnej energie na akúkoľvek fyzickú aktivitu závisí priamo od dedičnosti. Napríklad aj tu sa zistilo, že obezita koreluje s genetickou výbavou. Výskumov je veľké množstvo, ako napríklad tento, kde sa na základe skúmania stravovacích návykov u 836 ľudí dopátrali k záveru, že existuje až 6 rôznych variant zvýšenej konzumácie kalórií a živín, vrátane adiponectin génu. Inak povedané, niektorí smolnejší jedinci majú už vrodenú predispozíciu na “tučnotu“ a ukladanie brušného tuku.

 

Všetko, čo vieme o genetike a jej vplyve na cvičenie a telo

 

Genetika a rast svalov

Výsledky, ktoré vidíš v posilňovni sú závislé od účinnosti transportu/pridania myonukleárov do bunky, kde je tento myonukleár sprostredkovaný satelitnými bunkami. Inak povedané, vaše svaly neporastú, pokiaľ satelitné bunky obklopujúce svalové vlákna neposkytnú svoje jadrá, aby mohli produkovať viac genetického materiálu (DNA), ktorý signalizuje bunke aby rástla. Tento výskum nám ukázal, že rozdiely medzi už vyššie spomenutými skupinami ľudí,. odpovedajúcich na silový tréning tréningu, priamo závisí od aktivácie satelitných buniek. Jedinci s excelentnou reakciou svalov na silové cvičenie majú nielen viac satelitných buniek, ktoré obklopujú ich svalové vlákna, ale taktiež výraznejšiu schopnosť rozšírenia týchto buniek pri tréningu.

 

štúdii od Banmana, ktorá sa zaoberala 66 ľudskými subjektmi sa dozvieš, že najlepších 17 (1. skupina) zaznamenala nárast svalov o 58 %. Tridsaťdva subjektov, ktorí sa nachádzali v strede (2. skupina) zaznamenali nárast svalstva len o 28 %, kedy posledná skupinka 17 ľudí (3. skupina) nezaznamenali vôbec žiadny nárast. Po kliknutí na výskum samozrejme zistíš, že sa hodnoty líšili aj pri iných veličinách. Za zmienku stojí napríklad MGF - mechanický rastový faktor (je produkovaný v organizme po vykonaní namáhavej fyzickej svalovej práce), ktorý bol zvýšený o 126 % pri 1. skupine, pričom 3. skupinka ostala nasuchu (0%).

Aby výskumov nebolo málo v poslednom  v tejto sekcii sa podrobnejšie dočítaš, že existujú osoby, ktoré už majú vrodené “lepšie“ gény na výraznejšiu hypertrofiu (nárast svalov) a lepšie sa ich svaly adaptujú na silový tréning. Treba tu však upozorniť na fakt, že išlo o pomerne starých ľudí (+- 60 rokov).

 

Všetko, čo vieme o genetike a jej vplyve na cvičenie a telo

 

Genetika a šport

Aj napriek tomu, že sa máme ešte veľa učiť o genetike a jej vplyve na športový výkon, vieme už teraz povedať, že poznáme množstvo rozdielnych génov, ktoré vedia ovplyvniť výkonnosť. Dr. Bray v roku 2009 zmapoval všetky dovtedy známe gény, ktoré sa akýmkoľvek spôsobom podieľajú na výkonnosti a dospel k záveru, že až 214 autozomálnych génov + 18 mitochondriálnych génov nám výrazne ovplyvňujú výkonnosť a kondíciu. Najviac populárny gén na zvyšovanie výkonnosti je ACTN 3, taktiež známy ako alfa-aktín 3. Poznáme dva typy alfa-aktínu – ACTN2 a ACTN3. Alfa-aktíny sú štrukturálne proteíny Z línií vo svalových vláknach, pričom ACTN2 je prítomný vo všetkých typoch svalových vlákien, sa tak ACTN3 vyskytuje len v typoch IIb svalových vlákien. Tien sa podieľajú na produkcii sily pri vysokých frekvenciách, preto je aj typ ACTN3 spájaný s obrovskou tvorbou sily a výbušnosti. Približne 18 % celosvetovej populácie nemá žiadny ACTN3, kde pri jeho nedostatku sa to snaží telo “vyrovnať“ a dotvára  ACTN2. Títo jedinci sa potom nedokážu tak rýchlostne/silovo vyšvihnúť. Preto aj medzi šprintérmi nenájdeme bežca, ktorý by nemal ACTN3.

 

Ďalším génom, ktorý sa podieľa na ľudskej výkonnosti je ACE (antiontensin converting enzyme), zvýšená frekvencia ACE D alely je výrazná u šprintérov, respektíve väčšia frekvencia ACE I alely sa vyskytuje u vytrvalostných športovcov. Veľmi veľa ďalších génov ukázalo potenciál v rámci zvýšenia výkonnosti (napr. myostatin), no je len veľmi málo dostupných informácií a výskumov, aby sme tak s úplnou určitosťou mohli tvrdiť. Uzavrieť to však môžme tak, že existuje množsvo génov, ktoré dokážu efektívnejšie podporiť športový výkon.

 

Všetko, čo vieme o genetike a jej vplyve na cvičenie a telo

 

Nezúfaj! Tento článok nemal za cieľ ti prihrať ďalšiu výhovorku v podobe genetiky. Takisto vieme, že bol viac vedecky založený, no netreba zabúdať, aká bola téma. Každý z nás máme určitú predispozíciu, s ktorou sa musíme vyrovnať. Niekto je štíhly, no ihneď sa mu uloží tuk na viditeľných miestach, ďalší môže vyzerať ako Hulkbuster, a popri tom benčovať 60 kilogramov. Každý je iný, inak reagujeme na rozdielnu intenzitu, frekvenciu, zaťaženie – neboj sa experimentovať a zisti, čo vyhovuje práve tebe. Áno, genetika je veľmi dôležitá, no inteligentný tréning, vyvážená strava či úsilie vedia znásobiť to, čo ti dali rodičia pri narodení! Taktiež je veľmi dôležité si uvedomiť, že pri všetkých výskumoch chýbalo dosť premenných, a to v podobe experimentovania so stravou/cvičením, autoreguláciou tréningu a mnoho iného. Sto ľudí = sto rôznych reakcií tela na rovnaké podmienky. Slová tvojej babky, že si výnimočný, boli predsa len pravdivé! Hraj s tým, čo máš rozdané a nepozeraj sa ostatným cez rameno do kariet.

 

Bavia ťa články na Fitculte a chceš vedieť, prečo využiť aj náš Online Coaching, respektíve poradenstvo? 10 dôvodov nájdeš v tomto článku a zistíš, že možno toto je pre teba tá správna spolupráca, ktorú hľadáš, chceš a v živote potrebuješ.
Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
0
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Najčítanejšie
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.