Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Piatok 3. 7. 2020 meniny má Miloslav

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zdravie - Strava
0
necis
3. február 2015, 14:12
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Zelenina - preceňovaná či naopak podceňovaná potravina?

Vegetariánmi zbožňovaná, mládežou nenávidená. Je naozaj tak potrebná pre správny vývoj tela? Akú dôležitú hrá rolu zelenina pri zmene hmotnosti tela?

necis
3. február 2015, 14:12
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Určite si zažil pocit, keď si ako dieťa musel sedieť nad obedom, kým si nezjedol všetku zeleninu. Je naozaj tak zdraviu prospešná ako sa dozvedáme zo všetkých strán? V tejto dobe sme obklopení množstvom informácií, bohužiaľ mnohokrát aj nepravdivými. Nasledujúcimi vetami vyvrátime zopár mýtov, ale takisto si povieme pár tipov a rád, ako jesť viac zeleniny. Začnime jednou kontroverziou. Čo myslíš, je kukurica zelenina? Z botanického hľadiska kukurica patrí do obilnín. Novinka? Pre niekoho áno, pre niekoho nie, no poďme sa pozrieť na zeleninu a jej význam bližšie v nasledujúcich riadkoch.

 

Zelenina -  preceňovaná či naopak podceňovaná potravina?

 

Ak ťa zmiatli úvodné slová o tom, či je zelenina naozaj tak prospešná a očakávaš, že všetko, čo si doteraz počul o zelenine zakopeme do zeme, neboj sa, nebude to tak. Prejdime rovno k jej výhodám.

 

Výhody zeleniny

Daj si ruku na srdce a priznaj: Vieš prečo je vlastne zelenina pre tvoje prospešná? Dáme ti zopár dôvodov:

 

  • Má mnoho zdravotných benefitov – znižuje krvný tlak, redukuje riziko srdečných chorôb a infarktu. Podľa tohto minuloročného výskumu ovociezelenina zvyšuje kvalitu života osobám trpiacich rakovinou prsníka.

  • Pestré zloženie vitamínov – obsahuje vitamíny A, B, B2, B6, C. Vitamín A je dôležitý pre zrak, taktiež udržiava pleť zdravú a pôsobí prevenčne proti infekciám. Vitamín C sa podieľa na rýchlejšom hojení rán, chráni zuby pred poškodením a napomáha v absorpcii železa.

  • Bohatá na mnohé mikronutrientymedzi ktoré patrí napríklad aj draslík. Má množstvo výhod, reguluje hodnotu pH, podieľa sa na správnej práci svalov, pomáha s vysokým krvným tlakom. Niektoré výskumy naznačujú výhody spojené so zdravím srdca, pečene i kostí. V aktuálnom výskume sa zistilo, že zvýšený príjem zeleniny a ovocia dokáže znižovať risk rakoviny membránových vakov u ľudí, v ktorom je hromaždený moč. Viac o mikronutrientoch sme už písali v komplexnom článku tu. Určite odporúčame naštudovať.

  • Obsahuje kyselinu listovú - je dôležitá pri raste a vývoji buniek a taktiež zodpovedá za správne fungovanie nervového systému.

  • Vyskytuje sa v nej množstvo antioxidantov – pôsobia preventívne voči tvorbe rakovinových buniek, znižujú riziko tvorby Parkinsonovej a Alzheimerovej choroby.

  • Vďaka zelenine telo pracuje presne tak, ako má – ak máš problémy s tráviacim systémom, tak skús jesť viac zeleniny a už nebudeš potrebovať na záchode mobil!

  • Naplní ťa bez pocitu „preplneného brucha“ - predstav si porciu zeleného šalátu v hodnote 200 kcal (skoro celý tanier). Máš? Tak teraz si predstav jednu tretinu malej šišky – presne toľko je 200 kcal. Na lepšiu predstavivosť pozri túto fotku

Zelenina -  preceňovaná či naopak podceňovaná potravina?

 

Osobitný odsek si pri zelenine zaslúži vláknina. Prečo je vláknina taká super, sa dočítaš aj v našom staršom článku. No ak by som mal jej prospešnosť pre naše telo zhrnúť pár riadkami, vyzeralo by to asi takto: znižuje hladinu cholesterolu, zmierňuje hladinu cukru v krvi a tým pádom stavia glykemický index na druhú koľaj, redukuje tvorbu žlčníkových kameňov, znižuje riziko rakoviny hrubého čreva atď.

 

Čerstvá, zmrazená či v konzerve?

Ak si čítal článok o ovocí, už zhruba vieš, že nie všetko čerstvé musí byť zaručene aj zdravšie. Samozrejme, ak patríš k tým jedincom, ktorí majú to privilégium vyjsť na záhradu a natrhať si čerstvú zeleninu, tak týchto pár riadkov ťa nemusí zaujímať. V tejto štúdií analyzovali správanie sa štyroch vitamínov v čerstvej/zamrazenej zelenine a zistili, že ich hladina bola porovnateľná, dokonca v pár prípadoch u zamrazenej o niečo vyššia! Pri mineráloch, vláknine, sacharidoch a bielkovinách v čerstvej zelenine neboli zaznamenané žiadne rozdiely ako u zmrazenej, alebo dokonca zelenine v konzerve. Taktiež veľmi obľúbená výhovorka u ľudí je, že nemajú čas (maximálna hlúposť), preto si pre nich neviem nič lepšie predstaviť ako už popredu nakrájanú a zamrazenú zeleninu, ktorú im stačí len hodiť k mäsu na panvicu. Výhovorky bokom!

 

Zelenina -  preceňovaná či naopak podceňovaná potravina?

 

Spôsoby, ako jesť viac zeleniny

To, že zelenina je super už vieme, ale ako ju konzumovať viac? V prvom rade by som ti odporučil vyskúšať čo najväčšie množstvo zeleniny a vybrať si jednu, ktorá ti bude zaručene chutiť a pomaly si ju začleníš do jedálnička aspoň k dvom jedlám denne. Ak sa ti pri slove zelenina zdvíha žalúdok, vyskúšaj tieto „triky“:

  • pridaj si do tvojich proteinových šejkov/smoothies špenátové listy – na chuti sa to nijako neprejaví, jedine zafarbí do zelena

  • ak si robíš omeletu, zamiešaj do nej kúsky zeleniny – pri väčšine to ani neucítiš

  • obaľ ju slaninou – napríklad taká špargľa so slaninou (vyskúšaj, samozrejme všetko s mierou a racionálne. Nie, že začneš jesť kilogram slaniny len preto, aby si prijal dostatok minerálov a vitamínov zo zeleniny) 

  • mrkvové hranolky – chutia ako hranolky zo sladkých zemiakov

  • najlepší tip je však naučiť sa prijať fakt, že zeleninu konzumovať treba a nájsť si tie druhy, s ktorými nemáš problém

 

Záver

Najdôležitejšie je mať vyváženú stravu, v ktorej sa nachádza aj zelenina. Ideálne je konzumovať zeleninu s každým jedlom, pričom ako u ovocia, tak aj tu, je potrebné snažiť sa ju obmieňať. Pri strate tuku aka „chudnutí“ hrá veľmi dôležitú úlohu, pretože si z tvojho denného príjmu kalórií zoberie len malú časť, zasýti ťa a doplní dôležité mikroživiny. Treba sa však (väčšinou) vyvarovať „šalátikom“ v reštauráciách, kde sa zelenina doslova kúpe v dresingoch, pretože to s nízkokalorickým jedlom nemá veľa spoločného.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Zdroj: ncbi.nlm.nih.gov Tagy: zelenina, ovocie, strava, stravovanie, vitaminy, vlaknina, mineraly, mikronutrienty
Ohodnoť článok
0
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.