Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Pondelok 21. 9. 2020 meniny má Matúš

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zdravie - Strava
1
necis
5. január 2015, 12:26
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Ovocie a jeho význam nielen pri chudnutí

Je ovocie lepšie zmrazené alebo čerstvé? Akú veľkú úlohu zohráva ovocie pri chudnutí/naberaní/udržiavaní váhy? Ako to skutočne je s ovocnými džúsmi?

necis
5. január 2015, 12:26
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
1
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Má ovocie svoje miesto aj pri chudnutí? Asi si teraz ťukáš na čelo a pýtaš sa, prečo by sme si mali vôbec pokladať túto otázku. Veď predsa už od útleho veku do nás doktori, rodičia a všetci ostatní „odborníci“ na výživu tlačili, že ovocie je pre nás najdôležitejšie z hľadiska vitamínov (najmä céčko), minerálov, antioxidantov a celkového zdravia. Ale ako tomu naozaj je? Je lepšie ovocie zamrazené alebo čerstvé? Akú veľkú úlohu zohráva ovocie pri chudnutí/naberaní/udržiavaní váhy?

 

Ovocie a jeho význam nielen pri chudnutí

 

Začal by som asi našim starším článkom, ktorý rozoberá aj ovocie pri naberaní svalov/strate tuku v rámci výživového rebríčka. Tým, čo si to prečítajú neskôr (dúfam), zatiaľ rozložím ovocie ako také. Ako už iste viete, ovocie obsahuje cukor. Nie, nebudem písať zdravý cukor – k tomu sa dostaneme neskôr.

 

Každý konkrétny druh ovocia sa skladá z:

  • fruktóza

  • glukóza

  • sacharóza (kombinácia predchádzajúcich dvoch)

Medzi ovocie s najnižším počtom cukru patria: jahody (4), papája (5), vodný melón (5,3), grapefruit (5,9), nektarinky (6,7), broskyne (7,1), kiwi (7,6). Číslo v zátvorke značí počet gramov cukru na 100 gramov konkrétneho ovocia.

 

Samozrejme tento cukor nemôžeme prirovnávať k umelo vyprodukovaným cukrom ako je napr. neslávne preslávený stolový cukor. Ako som už načal vyššie, pojem „zdravý cukor“ dostalo ovocie pravdepodobne kvôli obsahu vlákniny. Vláknina spomaľuje absorpciu cukru do krvného obehu a podľa viacerých výskumov i do určitej miery zjednodušene povedané „neguje“ glykemický index, o ktorom sme si povedali nedávno tu. Pri ovocí a konkrétne cukre mi nedá nespomenúť tieto štúdie, ktoré sa zaoberajú vplyvom cukru na metabolizmus pri aktívnych/neaktívnych jedincoch. Vysvitlo, že aktívni ľudia sa vysporadúvajú s jednoduchými cukrami jednoduchšie ako ľudia s nadváhou a sedavé typy. Morálne ponaučenie: zdvihni sa z gauču, vypni Panelák a bež sa aspoň na 20 minút poprechádzať.

 

Vplyv ovocia na chudnutie

Ako to teda je s ovocím a chudnutím? Dobrá otázka. Základ chudnutia je mať nižší kalorický príjem ako výdaj. Jednoduché, že? Ako sme si už vysvetlili, ovocie obsahuje veľa cukru, a preto si musíme dávať pozor na jeho príjem, pretože cukor môže byť návykový pri mnohých jedincoch a menej aktívni ľudia si na ňom vedia vybudovať psychickú závislosť.

Ďalší problém pri ovocí je, že ťažko z neho budeme mať „pocit plného brucha“ – čiže je treba veľmi veľké množstvo ovocia v porovnaní napríklad s kuracím mäsom (resp. bielkovín ako takých) alebo zeleninou, ktoré sú nielen viac „fullfiling“, ale obsahujú i menej kalórií. Čiže myslieť si, že čím viacej budem jesť ovocia, tým viac schudnem, je nielen hlúpe, ale hlavne nelogické. Na druhú stranu netreba ovocie len očierňovať, vôbec nie, ovocie je skvelé!. Ak sa človek snaží schudnúť a je v kalorickom deficite, môže byť veľký problém dosiahnuť určité množstvo vlákniny a mikronutrientov a vtedy prichádza na scénu zelenina a najmä ovocie. Ovocie obsahuje okrem vlákniny, minerálov, vitamínov takisto i množstvo enzýmov a fytoživín, ktoré sú veľmi dôležité pri chudnutí, ale najmä ich telo potrebuje na každodenné fungovanie. Preto je nevyhnutné i v počas naberania hmoty.

 

Ovocie a jeho význam nielen pri chudnutí

 

Ovocné džúsy

Pri tejto téme mi nedá nespomenúť ovocné džúsy. Ešte stále sa stretávam s názormi typu: „Ale keď je to ovocie tak zdravé, tak ovocné džúsy na tom musia byť rovnako", veď predsa sú vyrábané z ovocia, nie? Nie! Všetky tieto džúsy by sa dali označiť ako „ocukrovaná voda“. Pri odšťavovaní ovocia do tohto nápoja jediné, čo získame, je MNOŽSTVO cukru a žiadna vláknina. Teda koľko cukru obsahuje tento „zdravý“ nápoj? 330 ml nápoja obsahuje:

  • pomarančový džús = 21g cukru

  • jablkový džús = 28g cukru

  • čučoriedkový džús = 37g cukru

  • hroznový džús = 38g cukru

Na porovnanie rovnaké množstvo Coca-Coly obsahuje 40g cukru. Taktiež by som sa veľkým oblúkom vyhýbal auparkovým „obchodíkom“, ktoré ponúkajú real fruit smoothies. Niektoré tieto smoothies, i keď neviem, či to je vhodný názov, obsahujú až 500+ kalórií a cez 100g cukru – to so zdravým výrobkom nemá spoločné naozaj nič. Ide len o pár gramov zmrazeného ovocia + veľa cukru + už spomínaný džús.

 

Zmrazené alebo čerstvé ovocie?

Čerstvé ovocie nemusí ihneď znamenať, že je lepšie ako zmrazené. Štúdiou, ktorú v roku 1992 publikovala FDA (Food and Drug Administration - Úrad pre kontrolu potravín a liekov) zistili, že ak existuje vôbec nejaký rozdiel medzi čerstvým a zmrazeným ovocím, je zanedbateľne malý. Tento článok porovnáva mikronutrienty pri zamrazenom a čerstvom ovocí. Tiež som sa celý život snažil uprednostniť čerstvé ovocie, pričom to je aj do určitej miery správne, pokiaľ si toto ovocie sami natrháme na záhrade a ihneď skonzumujeme. Táto problematika sa týka aj rýb, a preto si dovolím použiť príklad s lososom. Treba si uvedomiť, že losos chytený v mori sa ihneď zamrazí na rybárskej lodi - v niektorých prípadoch to môže byť aj na pár dní. Ryba je potom rozmrazená a následne znova zamrazená kvôli tranzitu ku konečnému spotrebiteľovi, ktorý si ju v nemenovanom nákupnom reťazci kúpi pod označením FRESH. Naopak, zmrazené ovocie, ktoré si kúpiš v obchodoch ako výrobok, obsahuje oproti čerstvému ovociu menej kalórií (sacharidov) s takmer rovnakým počtom vlákniny, čo je pri chudnutí win – win (ako by Charlie Sheen povedal). Najlepšie bude, ak si dopraješ čerstvé ovocie aj zamrazené (napríklad rôzne bobule ako napríklad čučoriedky).

 

Ovocie a jeho význam nielen pri chudnutí

 

Záver

Pokiaľ si v kalorickom deficite, schudneš! Nezáleží, koľko cukrov (väčšinou fruktózy) z ovocia skonzumuješ. Neexistuje žiadny vedecký dôkaz o „optimálnom“ príjme ovocia za deň. Moje odporúčanie by bolo - jedz denne aspoň dva kusy ovocia a najlepšie ich obmieňať a snažiť sa objavovať stále nové. Samozrejme, toto sú len moje odporúčania, ak si deň nevieš predstaviť bez ovocnej misy a táto kalorická bomba ti sedí do tvojich makier, poprípade jedálničku, tak smelo do toho! Najdôležitejšie pre teba je nájsť pomer ovocia ku všetkým kalóriam skonzumovaných za deň/týždeň, ktorý tebe najviacej vyhovuje. Všetko je to o kalóriách dnu vs. von, „odborné“ reči od tvojho posilkového parťáka typu: ovocie jedz len doobeda alebo sacharidy z ovocia večer sa ti uložia ihneď do tuku sú maximálna hlúposť! Podtrženo, sečteno! Ovocie si miesto v tvojom jedálničku určite zaslúži.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
0
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.