Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Nedeľa 19. 1. 2020 meniny má Drahomíra, Mário

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Zdravie - Strava
0
Brassers
23. december 2014, 11:21
Čas čítania: 6:57

Sprievodca Vianocami, alebo ako (ne)vyzerať ako Santa

Ak nechodíš po uliciach po čerstvej lobotómii, tak ti zrejme neušiel fakt, že Vianoce sa blížia rýchlym tempom. Ako sa s nimi (ne)vysporiadať?

Brassers
23. december 2014, 11:21
Čas čítania: 6:57
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Ak nechodíš po uliciach po čerstvej lobotómii, tak ti zrejme neušiel fakt, že Vianoce sa blížia rýchlym tempom. Počet predaných Nota Bene stúpa (keďže bolo vedecky potvrdené, že zakúpenie jedného čísla ročne, práve počas sviatkov, vás vykúpi zo všetkej morálnej špiny, ktorú ste počas roka na seba nazhromažďovali), nervozita pri regáloch so zlacneným ovocím narastá a prvé magické poľadovice denne kriplia desiatky netušiacich dôchodcov na ich štvrtkovej ceste o 7 ráno pre najnovšie akciové ponuky obchodných reťazcov (a Samošky). Postihuje táto situácia aj nás, "hardcore bodybuilderov a lifterov".

 

Pre fitness fanatikov je vianočný zhon na prvý pohľad iba banálny. Náš život sa nemení do poslednej chvíle: Vstaneme, neIFkári sa rýchlo dusia pri nenahraditeľnej ovsenej kaši, IFkári zajačia pri sladenej káve, pracujeme, liftujeme detské váhy, neIFkári jedia, IFkáru IFkujú, IIFYMkári tlačia tortilly. No i cez naše mnohokrát neprekonateľne rozdiely ideme všetci na konci dna spať unavení, no dobre napumpovaní a najedení. Kalórie sa rátajú, série sa makajú, pauzy sa skracujú, maxká vykúkajú a hneď sa strácajú (skoro ako tie naše žilky na bicepsoch). No cez Vianoce začína nová kapitola dilem a hlavolamov. Je jedno, či rysujeme (LOL), bulkujeme alebo udržiavame to, čo nemáme, Vianoce postihujú nás všetkých, najmä najcitlivejšie partie, akými sú naše srdiečko a spodné brucho. Dá sa proti tomuto skazonosnému fenoménu nejako vyhnúť? Ak ale odo mňa očakávate otrepané spôsoby, ako sa vyhnúť prebytočným kilogramom počas nadchádzajúcich sviatkov, tak si rovno môžete zatvoriť toto okno a ďalej pokračovať v závidení Ogusovej formy, lebo tu nájdete namiesto útočiska iba čistokrvnú pravdu a facky do tváre, ktoré vám nenadeli ani ten najpreefedrínovanejší sparing pri tréningu stehien.

 

Sprievodca Vianocami, alebo ako (ne)vyzerať ako Santa

Omyl č.1: Rátanie kalórií

Aj keď sa väčšina ľudí dokáže zmieriť s nevyhnutným tukovým prírastkom počas sviatočného obdobia, sem tam natrafíte na chudákov, ktorí sa budú zubami nechtami držať svojej kalkulačky a počítať, koľko čajových lyžičiek kapustnice a pikogramov šalátu, ktoré ich mama tak pracne a s láskou pripravila, si môžu dovoliť skonzumovať bez toho, aby sa ráno nezobudili s perfektne vypeckovaným sixpackom. Za prvé, ak si jedným z týchto ľudí, tak si chudák, nemáš žiadne city a mal by si pouvažovať nad lekárskou pomocou. Alebo si tesne pred Olympiou, v prípade čoho by si mal voľné chvíle tráviť vyberaním ihiel z kvadricepsov, než čítaním týchto článkov.
Vianoce sú časom, kedy sa rozdiely v kalorických hodnotách potravin magicky stierajú. Je jedno, či si dáš pol kýbla brokolice alebo pol kýbla vyprážanej ryby. Proteín ci pohár Coly, tvoj žalúdok nepozná rozdiel. Stará sa o to anabolický Santa Claus, ktorý tieto dni manipuluje zákonmi termodynamiky do takých rozmerov, že môžeš jesť všetko a veľa. A rýchlo… veľmi, veľmi rýchlo.
Tým nechcem povedať, že tí menej semenníkmi obdarení ľudia sa musia na svoj MyFitnessPal profil úplne vykašlať. Jednoducho iba rátaj kalórie prehľadnejsie a holistickejšie! Na ilustráciu uvádzam príklad:

 

Mimo Vianoc:

2 PL ryže 75kcal, 150g kuracie prsia HYZA 175kcal, 1 čajová lyžička olivového oleja 50kcal = 300kcal

Cez Vianoce:

Kýbel kapustnice so šalátom = mám v pi*i dákych 1000kcal, #yolo #youjellybro

 

Podobnú rovnicu môžeme použiť aj na výpočet dennej aktivity:

 

Mimo Vianoc:

TDEE 2500kcal + 30min kardio (stúpanie do kopca 30 stupňov) + termický efekt z bielkovín -20% = 2900kcal

Cez Vianoce:

Dnes ma z gauča nedostane ani k**ot, kde sú tie medové rezy = TOĽKOTO kalórií

 

Sprievodca Vianocami, alebo ako (ne)vyzerať ako Santa

 

Omyl č. 2: Vytvor si pred sviatkami týždenný kalorický deficit, ktorý vykompenzuješ počas štedrovečernej večere

Čoraz častejšie možno vídavať najmä na fórach ľudí, ktorí si cez agregátne výpočty kalórií cez týždeň dokážu vytvoriť dostatočné okienko na nejaký ten dat der anabolic refeed počas špeciálnej udalosti. Zatiaľ čo v praxi toto môže za bežných okolností dobre fungovať, na Vianoce sa potýkame s viacerými problémami. Za prvé, ak toto robiš cez Vianoce, si chudák a daj sa liečiť. Bodka. Za druhé, ľudia pod IQ nejakého primitíva až do poslednej chvíle žijú v presvedčení, že 24.12. je jediný deň, ktorý musia takto pretrpieť. Chyba! Štedrovečerná hostina pokračuje aj ďalším dňom a aj ďalším týždňom. Nie je to jeden okamih, ale epocha, rozťahaná po všetkých kútoch galaxie a kuchyne.

 

Niektorým ľudom táto hostina nikdy nekonči, sám som presvedčený, že kosti minuloročného kapra stále číhajú pod mojou posteľou, striehnuc na moju slabú chvíľku. Ale ja sa nedám. Nie, pokiaľ mám pri sebe Creakong. Podľa mojich zdĺhavých výpočtov, využívajúc 4-ky zo stredoškolskej matematiky, som prišiel k odhadom, že človek by musel pol roka nejesť, aby tento deficit presne do bodky dohnal za 1-2 vianočné týždne. Zatiaľ čo pre pre niekoho nepredstavuje tato situácia žiaden problém, ti z nás zvyknutí na pravidelné prísuny jedla, by sa len ťažko popasovali s touto situáciou.

 

Omyl č. 3: Zvýšenie dennej aktivity

Rok čo rok si žijem tú istú lož - že cez sviatky využijem prehrstie voľného času a namiesto zbytočných aktivít ako napr. učenie sa na skúšky, spanie ci navštevovanie rodiny, si radšej pôjdem kvalitne zamakať a pridám aj kardio pre dat der improved nutrient partitioning. Avšak realita je tá, že väčšina fitiek zatvára dávno pred prvými údermi vianočných zvončekov, takže veľká väčšina je odkázaná buď na nútený oddych alebo zajačenie na najbližšom detskom ihrisku. Ak sa tu aj tá príležitosť šlachtiť naše postavy naskytne, realisticky sa spýtajme: oplatí sa mi vstať od televízora, aj keď som si na 99% istý, že Kevin tých lupičov na konci predsa len premôže, aby som sa trepal do tej zimy ohrievať jednoručky či stacionár? Keď sa k tomu pridá aj podozrenie, že vás na recepcii zrejme nečaká vianočná štóla so šľahačkou, tak rýchlo si dáte 2 a 2 dokopy a zistíte, že to je 5.

Tvoje jediné kardio by malo spočívať v steady state nízkej intenzite, t.j. ekvivalent prechádzky ku chladničke pre posledný kus krémeša alebo zapnutie novej Playstation. Náročnejšie aktivity, ako napríklad vynášanie smetia či sranie (nuž, je potrebné sa dať do podrepu a vyvinúť vnútrorgánovy tlak, čo stojí telo veľké množstvo ATP) si radšej nechajte na ďalší týždeň. V prípade druhej menovanej činnosti vás to môže stáť urgentný ambulantný prenos do nemocnici (lebo odpadneš), ale tie dni medzi tým budú jednými z vašich najšťastnejších v živote.

 

Sprievodca Vianocami, alebo ako (ne)vyzerať ako Santa

 

Omyl č. 4: Uprednostňovanie menej kaloricky bohatých jedál

Už vyššie sme si vedecky odôvodnili, že sledovanie kalórií počas sviatkov je bezpredmetné a môže potenciálne spôsobiť bolesti hlavy či epilepsiu. Ale pre účely tohto bodu predpokladajme existenciu tejto veličiny a chutnejšie jedlá s vyššou kalorickou hodnotou budeme nazývat jedlom, a ten druhý kentus nazveme pracovným termínom “zajačiny”.

Za prvé, žiaden človek schopný vzpriamenej chôdze nebude počas sviatkov trochárčiť s brokolicou a kuracím rizotom, keď si môže dať kapustnicu a fejkového kapra. Ba čo viac, ak žijete v aspoň trocha normálnejšej domácnosti, tak je veľká pravdepodobnosť, že vaši rodičia ani nevedia, čo je to ovocie a jediné zelené čudo, čo u vás možno nájsť, je tá zajačia mozzarella 2 mesiace po záruke, ktorú sa nik neopovážil načať. Takže pri troche šťastia sa s obmedzením zajačín nemusíte ani zaoberať.
Za druhé, teória, že vás predzajačina v zložení karfiol + pangasius zasýti, je zavádzajúca. Váš žalúdok nie je sprostý - ak dostáva vizuálne náznaky, že sa bliži večerné obžerstvo, tak akékoľvek zajačiny pred hlavným chodom preventívne odstráni z tráviaceho traktu v podobe explozívnej sračky. Takže toto last minute zvyšovanie by som ešte dodatočne využil na odfotenie svojho ripped sixpacku. Po novom roku je totiž pravdepodobné, že ďalšiu tvoju fotku z pochopiteľných príčin, neuvidíme do polovice jari.
Na záver rýchly tip: aby vás zelenina a ovocie (zavárané broskyne sú povolené, takisto aj ananás a čerešne) zbytočne nepokúšali, najneskôr 23.12. ich preventívne darujte najbližším zajacom alebo pošlite faxom ako darček na afrika@zajacinaren.com

 

Sprievodca Vianocami, alebo ako (ne)vyzerať ako Santa

 

Omyl č. 5: Intermittent Fasting

Iste už nejeden z vás rozmýšľal nad nasledujúcim predsavzatím: “Nebudem jesť nič až do 18-tej každý deň a potom spráskam všetko jedlo naraz.” Hneď prvý problém je ten, že nik neodolá pohľadu na ranný tanier plný lineckých koláčikov v pokojný sviatočný deň za jemného svetla vonnej sviečky. Mnohí sa o to snažili a všetci hanobne zlyhali. Za druhé, jedinú formu IF, ktorú by mal človek praktizovať počas vianočných sviatkov, je pozastavenie jedenia na takú dlhú chvíľku, aby mal mozog čas a priestor nasiaknuť do seba kyslík pomedzi prasačie sústa majonézového šalátu. Navyše, Vianoce sú magické v tom, že čas počas nich akoby prestal plynúť, tak sa opýtaj sam seba: ako chceš rátať niečo, čo nemá žiadnu veličinu?

 

Omyl č. 6: IIFYM / Flexible Dieting

Veľa ľudí robí otrepanú chybu, že sa snažia isté jedlá vtesnať do svojich makier. Pointa je však v tom, že počas sviatkov VŠETKO pasuje do tvojich makier a jedálnička! Napríklad, vyprážaný kapor je bohatým zdrojom tukov, či už blahodárneho rybieho oleja alebo karcinogénneho trans-fats zabijaka. Nápodobne, zemiakový šalát je nenahraditeľným zdrojom komplexných sacharidov, ktoré vám dodajú energiu na… v podstate na nič, keďže cez Vianoce nič nerobíš, ale aspoň máš istotu, že tú energiu v sebe máš! Navyše, ich glykemický index ešte znižuje ten veľký kýbel plnotučnej majonézy, ktorú tam dajú naše mamičky, takže táto energia sa bude po tele a tukových bunkách distribuovať rovnomerne počas celého dňa. A nesmieme zabúdať na bielkoviny - francúzske krémeše a smotanová šľahačka, najmä vďaka ich vysokému podielu leucínu, vám zabezpečia neustálu hypetrofiu, najmä v oblasti stredu tela. Potom je to ešte otázka vitamínov, ale kto ma čas sa starať o také pi*oviny.
Prikladám názornú ukážku jedálnička počas všedného sviatočného dňa, ktorý sa postará o vašu nutričnú rovnováhu:

raňajky: chipsy s kolou (zdroj rýchlej energie a zažehnanie nočnej dehydratácie a katabolizmu)
desiata: cheesecake a džús (rýchly zdroj proteínov a minerálov)
obed: kapustnica, šalát, ryba (vyvážený pomer B:S:T, ktorý ťa zasýti na dlhú chvíľu, možno až na hodinu)
olovrant: to čo raňajky a desiata
večera: to čo raňajky a obed a olovrant
večera 2: to čo raňajky a olovrant (je už po 18-tej večer a nechceme už ísť predsa do tuku)
večera 3: to už je polnoc, čo je kvázi zajtra, čo je kvázi nový deň, takže už môžeš začať raňajkami


Oproti IIFYM sa dá Flexible Dieting naopak veľmi efektívne zakomponovať do vianočných hostín. Štedrovečerného kapra si môžeš ohnúť do tvaru mesiačika, z lístkového cesta si môžeš upiecť tyčinky v tvare osmičkových pletencov atď, atď. Hlavnou zásadou je, aby si vyberal potraviny dostatočne flexibilné na to, aby sa dali ohnúť do rôznych tvarov!

Sprievodca Vianocami, alebo ako (ne)vyzerať ako Santa

 

A teraz na serióznejšiu nôtu. Kašli na zaručené tipy a rady. Ak chceš počítať kalórie, počítaj. Ak nie, jednoducho sa neopusti a jedz kontrolovane s dostatočným príjmom bielkovín. Zabudni na to, že poprosíš mamku o ryžu namiesto šalátu a pangasius namiesto vyprážanej ryby. Jedno jedlo ťa tučným nespraví a nechystáš sa na Olympiu, si normálny človek, ktorý si môže dovoliť zjesť niečo tak kalorické a snáď netrpíš ortorexiou. V každom prípade, želáme vám šťastné a veselé Vianoce a príjemné prežitie sviatkov v kruhu najbližších. 

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
0
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Najčítanejšie
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.