Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Štvrtok 28. 5. 2020 meniny má Viliam

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zdravie - Strava
2
Simon K.
31. október 2014, 10:10
Čas čítania: 4:13
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Zaslúži si rybí olej svoje miesto medzi doplnkami výživy?

Často sa stretávame s tvrdeniami, že rybí olej je jednoducho super. Oplatí sa zadovážiť si ho? Sú s ním spojené okrem benefitov aj nejaké nevýhody? Čo to vlastne je, ako ho dávkovať?

Simon K.
31. október 2014, 10:10
Čas čítania: 4:13
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
2
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Rybí olej je jeden z tých suplementov, ktoré pozná väčšina nielen cvičencov, kulturistov, ale športovcov všeobecne. Často sa stretávame s tvrdeniami, že je jednoducho super. Nejedenkrát som ale narazil na informáciu, že rybí olej nie je až taký vynikajúci booster zdravia, a tak mi to nedalo a začal som sa v problematike užívania rybieho oleja vŕtať hlbšie niekoľko desiatok dní. Oplatí sa mať rybí olej doma? Má svoje výhody? Je zbytočný? To som zisťoval u tých najviac relevantných ľudí, odborníkov a výskumov, tých, čo v štúdii nečítajú len abstrakt, ďalej na základe skúseností či vlastných interpretácií kvalitných výskumov a tieto všetky zistenia nájdeš v článku.

 

V prvom rade začnime tým, čo to vlastne rybí olej je. V skratke, obsahuje omega-3 mastné kyseliny. Keď ideme hovoriť o omega-3, potrebuje rozlíšiť EPA (eikosapentaenová kyselina), DHA (kyselina dokosahexaenová) a ALA (kyselina alpha linolénová). Telo si ich nedokáže vytvoriť, musíme ich prijímať. Práve EPA a DHA sú také omega-3, ktoré prevalcovali všetko a vo viacerých výskumoch sa zistilo, že sú skutočne prínosné pre človeka a jeho zdravie, či už ide o srdce, pečeň alebo mozog. Na ALA sa však nesmie zabudnúť, pretože táto kyselina musí byť skonvertovaná na EPA a DHA, aby sa využil zdraviu-prospešný potenciál týchto tukov. Tieto slová premenené na oblasť stravy - EPA a DHA sa primárne nachádzajú v rybách a ALA sú k dispozícii v rastlinných zdrojoch ako ľan, vlašské orechy, chia alebo konope. To, že samotná ALA nestačí a nenahradí suplementáciu rybím olejom, potvrdzuje a jeden z mnohých  výskumov.

 

Zaslúži si rybí olej svoje miesto medzi doplnkami výživy?

Ak máš chuť celú problematiku rybieho oleja komplikovať, a tak zistiť, aké množstvo je konkrétne pre teba najlepšie prijímať, zváž testovanie tvojho omega-3 indexu. Ten označuje percento kombinácie EPA a DHA v membránach v červených krvinkách. Vypočítaná miera potom vytvorí celkový "omega-3 stav" tvojho tela. Okrem toho aj ukáže hodnoty pre potenciálne riziko náhlej srdcovej smrti.

 

Pod 4% omega-3 indexu = vysoké riziko
Medzi 4-8% = stredné riziko
Viac ako 8% = nízke riziko

 

Ocitneš sa v rizikovejšej skupinke a chceš zvýšiť svoj omega-3 index? Jednoducho do jedálnička zaradíš ryby bohaté na omega-3 viackrát za týždeň alebo si dopomôžeš suplementáciou rybieho oleja. Pri tomto indexe sa samozrejme do úvahy berú celkové fyzické proporcie, váha, vek, pohlavie, aktivita a podobne. Jedna nedávna štúdia zistila, že konzumácia 1,8g EPA a DHA (kombinovane) každý deň po dobu 5 mesiacov môže zvýšiť tento omega-3 index až o 5%.

 

Štúdia spred dvoch rokov skúmala spojitosť s rizikom mŕtvice. Bola to štúdia, ktorá systematicky analyzovala predchádzajúce výskumy s celkovým počtom subjektov 800 000. Výsledky nie sú prekvapivé. Konzumácia rýb dvakrát do týždňa znižuje riziko cievno-mozgovej príhody o 6% a navyše potvrdzuje, že ryby sú naozaj výborné, pretože človek okrem omega-3 dáva do tela celý balíček významných živín - vitamín D, B komplex, taurín, arginín, selén, vápnik, draslík, horčík, jód. Tie sa spájajú s priaznivým účinkom na cievy.

 

Zaslúži si rybí olej svoje miesto medzi doplnkami výživy?

  

Tu sa naznačuje, že suplementácia rybím olejom je prospešná v rámci krátkodobého až stredne dlhého obdobia. Riziko úmrtia z kardiovaskulárnych príčin bolo o 13% menšie. Ďalej, že rybí olej môže zabrániť arytmii u pacientov s chronickým srdcovým zlyhaním a u pacientov, ktorí v nedávnej dobe prežili infarkt

Výhody rybieho oleja sú však aj tak hrubo nadhodnotené a väčšia štúdií, ktoré dokazujú jeho benefity, sú krátkodobé, väčšinou trvajúce menej ako jeden rok. Na druhej strane je však týchto štúdií pomerne veľké množstvo a spomínané výskumy sú kvalitne spracované, takže ich prospech rybieho oleja pre zdravie jednoducho nemôžeme ignorovať. So štúdiami by sme mohli pokračovať donekonečna a tento článok rozdeliť na 100 častí, aj tak sa však na koniec dopracujeme k záveru, ktorý vám prezradím o malú chvíľku. Prejdime však ešte k oxidácií.

 

Pozor na oxidáciu

Pri rybom oleji sa stretávame aj s pojmom oxidácia, ktorá je primárna a sekundárna. Jej produkty sú hydroperoxidy, aldehydy a ketóny a príliš veľké množstvá akéhokoľvek z nich sú spájané s rakovinou, zápalmi či toxicitou. Ako sa vyhnúť oxidácii? Ak sa rozhodneš zakúpiť rybí olej, uisti sa, že bude vysokej kvality. Ak kupuješ rybí olej tekutý, prednosť daj menším fľaštičkám. Menšia fľaštička znamená rýchlejšie spotrebovanie, a teda menšia šanca oxidácie v priebehu času. Ak rybí olej otvoríš, maj ho v chladničke približne 40 dní, nie viac. Ak ho budeš mať dlhšie, nezomrieš, no opäť sa zvyšuje šanca oxidácie. Ak divno zapácha (ako uhorky, huby, jednoducho zatuchnuto a zvláštne), vyhoď ho. Rybí olej môžeš obaliť tiež alobalom kvôli svetlu.

 

Zaslúži si rybí olej svoje miesto medzi doplnkami výživy?

 

Dávkovanie

Priemerná kapsula väčšiny značiek rybích olejov má asi 180 mg EPA a 120 mg DHA, takže spriemerovaná štandardná dávka na základe výskumov je 6 kapslí (1020 mg EPA a 720mg DHA, čiže 1,8g rybieho oleja. Nanešťastie sa ale názory odborníkov, aj tých povolanejších, líšia, a preto môžeme stanoviť dávku od 1-3g rybieho oleja za deň. Ak ti ide o presné prerozdelenie EPA a DHA na miligram, je tu pre teba zlá správa. Žiadny definitívny záver o optimálnom pomere EPA a DHA zatiaľ neexistuje. Riziko príliš vysokého dávkovania môže u niektorých jedincov spôsobiť nadmerné krvácanie.

 

Záver, čo potrebuješ vedieť

Netreba zabúdať ani na fakt, že rybí olej obsahuje 9 kalórií na gram a bez ohľadu na to, akým spôsobom sa odzrkadlia na zdraví človeka, stále sú to prijaté kalórie. Aby sme to zhrnuli, rybí olej si zaslúži miesto v rade doplnkov výživy, no okrem mnohých výhod nesie so sebou i potenciálne riziká. Čo je isté, väčšie dávkovanie neznamená lepšie zdravie. Pri obéznej populácii môže mať pozitívny vplyv pri strate tuku, ale pri bežných ľudoch, športovcoch nie sú závery výskumov ani zďaleka presvedčivé v tejto oblasti. Výhody pre zdravie človeka ale určite má a osobne rybí olej užívam tiež. Prvá rada, prijímaj tuky vo svojej strave z rôznych zdrojov, najmä z nespracovávaných potravín. Rybí olej je len jedným z faktorov, ktoré môžu prispieť k optimálnemu zdraviu človeka pri vyváženej strave.

 

Zaslúži si rybí olej svoje miesto medzi doplnkami výživy?

 

Ďalšia rada, ak máš vystavený rybí olej hrdo v kuchyni a užívaš ho, samozrejme pokračuj a/alebo jedz tučné ryby častejšie (makrela, tuniak, sardinky, losos...). Objavujú sa nesprávne interpretované štúdie, ktoré sú okrem toho od nie relevantných ľudí a spoločností a tvrdia, že rybí olej nemá absolútne žiadne výhody. Nenechaj sa chytiť do pasce podivínmi. Maj na pamäti, že ryby ktoré ješ, by mali obsahovať zdravú rovnováhu tukov. Niektoré ryby, napríklad tie, chované na farmách, sú kŕmené potravou s vysokým obsahom nie morských surovín, a tak môžu mať oveľa menej omega-3 a omnoho viac omega-6 tukov. Ak máš v jedálničku zahrnuté ryby aspoň 2x do týždňa, suplementáciu rybím olejom pravdepodobne môžeš vylúčiť, ak však nie, pouvažuj o zakúpení.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
0
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.