Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Štvrtok 9. 7. 2020 meniny má Lujza

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zdravie - Strava
0
Simon K.
26. jún 2014, 12:28
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Mali by sme prestať konzumovať ryby kvôli nebezpečnej ortuti?

Ryby boli vždy súčasťou rôznych "čistých" jedál a kvalitných jedálničkov. Samozrejme je tomu tak hneď z niekoľkých dôvodov. Rybu môžeme označiť za vysoko-kvalitný živočíšny proteín, pomerne lacný (ako ktoré ryby) a dobre dostupný.

Simon K.
26. jún 2014, 12:28
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Mali by sme prestať konzumovať ryby kvôli nebezpečnej ortuti?

Ryby boli vždy súčasťou rôznych "čistých" jedál a kvalitných jedálničkov. Samozrejme je tomu tak hneď z niekoľkých dôvodov. Rybu môžeme označiť za vysoko-kvalitný živočíšny proteín, pomerne lacný (ako ktoré ryby) a dobre dostupný. Taktiež poznáme nízkotučné ryby (napr. legendárny tuniak v konzerve je stabilným prvkom stravy mnohých atlétov a kulturistov už dekády), ale obľubu majú aj tie viac tučné, najmä vďaka obsahu množstva "zdravých" tukov. Niektoré štúdie dokonca zistili, že vysoký obsah taurínu v rybách môže zlepšiť inzulín a/alebo leptínovú citlivosť (leptín = hormón, produkovaný tukovými bunkami).

 

Všetky tieto, ale i ďalšie faktory naznačujú, že ryby sú dobrou voľbou ako zdroj bielkovín. Čo sa však nevyhlo kritike je obsah ortuti v rybách. Ortuť, ako určite viete, je toxický kov, látka, ktorá pri nahromadení sa v tele môže spôsobiť množstvo problémov. Otázkou teda je, či je potrebné riešiť, koľko rýb môžeme skonzumovať v rámci dňa tak, aby ste benefitovali z množstva bielkovín, ale zároveň boli v kľude a neobávali sa možných problémov s ortuťou. Množstvo ortuti v rybách môžeme označovať od "nedetekovateľné hladiny ortuti", cez "nízke" až po "vysoké". Toto si objasníme, povieme si niečo o limitoch príjmu ortuti v rámci dňa a tiež sa pozrieme na to, aké ryby môžeme konzumovať vo veľkých množstvách bez obáv.

 

Mali by sme prestať konzumovať ryby kvôli nebezpečnej ortuti?

 

Ako sme už spomínali, ryba je skvelý zdroj bielkovín a veľa rýb je takmer bez tuku. Existuje množstvo druhov rýb, s rôznymi chuťami a vôňou, konzumovať ich môžeme kedykoľvek, takže na svoje si príde takmer každý. Dokonca niektoré výskumy hovoria, že ryby dokážu zasýtiť niektorých športovcov oveľa viac, ako kuracie či červené mäso.

 

Mali by sme prestať konzumovať ryby kvôli nebezpečnej ortuti?

 

Blahodárne účinky rybieho oleja sú početné a zahŕňajú spaľovanie tukov, zníženie ukladania tukov, znižovanie zápalov, depresie, stabilizácia nálady a znížený risk srdcovo-cievnych chorôb. Výhod je samozrejme viac a jedným z tých doplnkov výživy, ktoré by mala mať väčšina športovcov v zásobe, je práve rybí olej. Potenciálne benefity konzumácie rýb / rybieho oleja sú doplnené práve znepokojením nad obsahom ortuti u mnohých rýb, ktorá sa hromadí v ich tkanivách. Chronická expozícia ortuti by mohla kompenzovať výhody, ktoré ponúka konzumácia rýb. Kvôli potenciálnym vplyvov na zdravie ortuti, United States Environmental Protection Agency (EPA) a World Health Organsation (WHO), stanovila denné a týždenné limity bezpečného príjmu ortuti.
Tehotné ženy, resp. ženy, ktoré majú v pláne otehotnieť, by mali minimalizovať príjem ortuti z rýb, aby sa zabránilo možným vrodeným poruchám.

 

V tabuľke nižšie si zobrazíme zoznam rýb s ich koncentráciou ortuti (pri cca 85g porcii)

Mali by sme prestať konzumovať ryby kvôli nebezpečnej ortuti?  ND =  "nedetekovateľné hladiny ortuti"

 

Nižšie čísla sú lepšie, znamenajú menšie množstvo ortuti v jednej, približne 85g porcii ryby. Na dennej báze, muži by mali zostať niekde na úrovni 0.19 alebo menej. Ryby obsahujúce vyššie hodnoty ortuti by sa mali konzumovať jeden až dvakrát týždenne. Ženy by mali zostať na hodnote okolo 0.14 alebo menej pri dennej spotrebe rýb a môžu sa vtesnať na hranicu hodnoty 0.38 zhruba dvakrát týždenne. Mali by sme teda prestať konzumovať ryby kvôli nebezpečnej ortuti? Odpoveď už asi poznáš. Určite nie, ryby sú super! Čo by sme však mali, je zohľadenie množstva ortuti v danej rybe. Ak plánujete jesť každý deň štvrť kila grilovaného žraloka, nebude to najšťastnejšia voľba.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
0
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.