Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Sobota 28. 11. 2020 meniny má Henrieta

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zdravie - Strava
0
Simon K.
26. jún 2014, 12:28
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Mali by sme prestať konzumovať ryby kvôli nebezpečnej ortuti?

Ryby boli vždy súčasťou rôznych "čistých" jedál a kvalitných jedálničkov. Samozrejme je tomu tak hneď z niekoľkých dôvodov. Rybu môžeme označiť za vysoko-kvalitný živočíšny proteín, pomerne lacný (ako ktoré ryby) a dobre dostupný.

Simon K.
26. jún 2014, 12:28
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Mali by sme prestať konzumovať ryby kvôli nebezpečnej ortuti?

Ryby boli vždy súčasťou rôznych "čistých" jedál a kvalitných jedálničkov. Samozrejme je tomu tak hneď z niekoľkých dôvodov. Rybu môžeme označiť za vysoko-kvalitný živočíšny proteín, pomerne lacný (ako ktoré ryby) a dobre dostupný. Taktiež poznáme nízkotučné ryby (napr. legendárny tuniak v konzerve je stabilným prvkom stravy mnohých atlétov a kulturistov už dekády), ale obľubu majú aj tie viac tučné, najmä vďaka obsahu množstva "zdravých" tukov. Niektoré štúdie dokonca zistili, že vysoký obsah taurínu v rybách môže zlepšiť inzulín a/alebo leptínovú citlivosť (leptín = hormón, produkovaný tukovými bunkami).

 

Všetky tieto, ale i ďalšie faktory naznačujú, že ryby sú dobrou voľbou ako zdroj bielkovín. Čo sa však nevyhlo kritike je obsah ortuti v rybách. Ortuť, ako určite viete, je toxický kov, látka, ktorá pri nahromadení sa v tele môže spôsobiť množstvo problémov. Otázkou teda je, či je potrebné riešiť, koľko rýb môžeme skonzumovať v rámci dňa tak, aby ste benefitovali z množstva bielkovín, ale zároveň boli v kľude a neobávali sa možných problémov s ortuťou. Množstvo ortuti v rybách môžeme označovať od "nedetekovateľné hladiny ortuti", cez "nízke" až po "vysoké". Toto si objasníme, povieme si niečo o limitoch príjmu ortuti v rámci dňa a tiež sa pozrieme na to, aké ryby môžeme konzumovať vo veľkých množstvách bez obáv.

 

Mali by sme prestať konzumovať ryby kvôli nebezpečnej ortuti?

 

Ako sme už spomínali, ryba je skvelý zdroj bielkovín a veľa rýb je takmer bez tuku. Existuje množstvo druhov rýb, s rôznymi chuťami a vôňou, konzumovať ich môžeme kedykoľvek, takže na svoje si príde takmer každý. Dokonca niektoré výskumy hovoria, že ryby dokážu zasýtiť niektorých športovcov oveľa viac, ako kuracie či červené mäso.

 

Mali by sme prestať konzumovať ryby kvôli nebezpečnej ortuti?

 

Blahodárne účinky rybieho oleja sú početné a zahŕňajú spaľovanie tukov, zníženie ukladania tukov, znižovanie zápalov, depresie, stabilizácia nálady a znížený risk srdcovo-cievnych chorôb. Výhod je samozrejme viac a jedným z tých doplnkov výživy, ktoré by mala mať väčšina športovcov v zásobe, je práve rybí olej. Potenciálne benefity konzumácie rýb / rybieho oleja sú doplnené práve znepokojením nad obsahom ortuti u mnohých rýb, ktorá sa hromadí v ich tkanivách. Chronická expozícia ortuti by mohla kompenzovať výhody, ktoré ponúka konzumácia rýb. Kvôli potenciálnym vplyvov na zdravie ortuti, United States Environmental Protection Agency (EPA) a World Health Organsation (WHO), stanovila denné a týždenné limity bezpečného príjmu ortuti.
Tehotné ženy, resp. ženy, ktoré majú v pláne otehotnieť, by mali minimalizovať príjem ortuti z rýb, aby sa zabránilo možným vrodeným poruchám.

 

V tabuľke nižšie si zobrazíme zoznam rýb s ich koncentráciou ortuti (pri cca 85g porcii)

Mali by sme prestať konzumovať ryby kvôli nebezpečnej ortuti?  ND =  "nedetekovateľné hladiny ortuti"

 

Nižšie čísla sú lepšie, znamenajú menšie množstvo ortuti v jednej, približne 85g porcii ryby. Na dennej báze, muži by mali zostať niekde na úrovni 0.19 alebo menej. Ryby obsahujúce vyššie hodnoty ortuti by sa mali konzumovať jeden až dvakrát týždenne. Ženy by mali zostať na hodnote okolo 0.14 alebo menej pri dennej spotrebe rýb a môžu sa vtesnať na hranicu hodnoty 0.38 zhruba dvakrát týždenne. Mali by sme teda prestať konzumovať ryby kvôli nebezpečnej ortuti? Odpoveď už asi poznáš. Určite nie, ryby sú super! Čo by sme však mali, je zohľadenie množstva ortuti v danej rybe. Ak plánujete jesť každý deň štvrť kila grilovaného žraloka, nebude to najšťastnejšia voľba.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
0
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.