Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zdravie
1
Simon K.
30. máj 2014, 10:12

Prvé kroky bežca

Zvoní budík. Áno, je to ten, ktorý si si ambiciózne nastavil/a predchádzajúci večer krátko po tom, ako si si už po radšej nepočítam koľkýkrát povedal/a, že je potrebné niečo so sebou urobiť. Posúvaš.

Simon K.
30. máj 2014, 10:12
Zdielať
Uložiť Uložené
Zdielať Zdielať článok

Zvoní budík. Áno, je to ten, ktorý si si ambiciózne nastavil/a predchádzajúci večer krátko po tom, ako si si už po radšej nepočítam koľkýkrát povedal/a, že je potrebné niečo so sebou urobiť. Posúvaš. S trochou šťastia sa ti podarí zobudiť sa tesne pred najposlednejším možným útekom do práce a teda sa zachrániť pred rannou aktivitou. V horšom prípade ho posunieš ešte asi tak trikrát s konštatovaním, že vonku je zima, môžeš ísť aj poobede, či už je aj tak neskoro. Zoznámte sa s triviálnym scenárom, tzv. každoranným klišé začínajúceho bežca

 

Prvé kroky bežca

 

Začiatky bývajú vo väčšine prípadov ťažké. Urobiť rozhodnutie v hlave je síce náročné, ale sčasti aj pohodlné, pretože to, čo máme v hlave, sa nemusíme odhodlať vzkriesiť medzi realitu. Či už ide o zmenu zamestnania, partnera, životného štýlu alebo len spôsobu obliekania, jednoduchšie sa o ňom premýšľa a hovorí, ako sa prechádza ku konkrétnym skutkom. O zmenách, motivácii a novom prístupe k čomukoľvek sa v poslednej dobe píše strana za stranou, motivačné weby praskajú vo švíkoch. Realizácia každého rozhodnutia si vyžaduje pevnú vôľu, veľkú dávku odhodlania a vieru v samého seba. Beh je ten najprirodzenejší pohyb pre človeka hneď po chôdzi. Je to ten najjednoduchší variant športu, aký existuje a vyžaduje si minimálnu investíciu do výstroja a času (pokiaľ si nepotrpíš na zvučné značky a nemáš ultramaratónové ambície). Nevyžaduje si asistenciu inštruktora ani prenájom tréningovej haly. Nie je vekovo obmedzený a nie sú potrebné ani špeciálne pohybové schopnosti. Paradoxne je aj napriek tomu pre mnohých ťažkým orieškom, ktorého škrupinku zľahka naštiepia a po prvom pokuse odložia späť medzi ostatné potenciálne športy. 

 

Prvé kroky bežca

 

Pomaly ďalej zájdeš

Väčšinu potenciálnych budúcich bežcov odradí od športu samotný prvý akt. Niekde v hlave máme vštiepenú nezmyselnú ambíciu a predstavu, že musíme byť za každých okolností najlepší vo všetkom, čo robíme. Ambície nie sú vôbec zlé, treba si však posunúť latku do reálnych výšok. Inak sa ambície stanú demotivujúcim faktorom najmä pre tých, ktorí chcú vidieť tie najlepšie výsledky, a to hneď. Športovci panici by nemali začínať ranným šprintíkom do kopca, pretože im prinesie viac trápenia ako osohu. Lepšie je začať rýchlou chôdzou a postupne zvyšovať časové objemy predtým, ako sa začínajúci bežec naplno rozbehne. Telo tak má dostatok času vnútorne sa stotožniť s novou súčasťou životných rituálov a nezažíva terapiu šokom. Myseľ zasa neutrpí interné psychické poníženie a sebavedomie stúpa správnym smerom. Zo začiatku sa môžeš cítiť troška trápne kvôli tomu, že nebeháš hneď ako srnka, ale je to len predsudok tejto chorej spoločnosti, ktorý nám vštepujú od narodenia všetci do hláv. Postupným pridávaním do kroku budeš pozorovať, ako sa zo dňa na deň zlepšuješ a budeš sa tešiť na ďalší tréning, ktorý prinesie zvýšenie rýchlosti. Prejde ťa ranná nechuť vstať z postele aj poobedná lenivosť poprepletať nôžkami na pár minút. Už budeš poznať ten pocit “po tom” a urobíš čo je v tvojich silách, aby si ho opäť zažil.

 

Prvé kroky bežca

 

Kedykoľvek a kdekoľvek

Máloktorý šport je taký flexibilný, že poskytuje relatívnu voľnosť vo výbere miesta, času a intenzity. Jediné, čo je pri behu nevyhnutné, sú kvalitné tenisky s dobrým odpružením. Dnes už sú na trhu v ponuke aj relatívne lacné modely, ktoré spĺňajú kritéria aj pre začiatočníkov a nespôsobujú prievany v peňaženkách. Čo si dáš na seba je len na tebe, nikoho skutočne nezaujíma, čo máš na sebe, pokiaľ nejdeš na prechádzku do Eurovei. Ráno, cez obedovú prestávku, popracovný jogging či predspánkový detox, voľba je len na tebe. Stačí počúvať svoje telo a dopriať mu, čo si žiada v miere, ako si žiada. Dostatočne sa za to odmení rastúcou kondíciou, zlepšeným trávením a pozitívnym pocitom. Zobrať tenisky spolu s pár vecami na prezlečenie a mať ich po ruke v práci by nemalo byť prekážkou, keďže väčšine žien nevadia iné zbytočné závažia v kabelkách a ku chlapcom tento druh výstroje tak trochu patrí.

 

Prvé kroky bežca


Zabudni na mýty
Zničené kĺby, spadnutá klenba, odpálené kolená, bolesti krížovej chrbtice, zodraté chrupavky či nebodaj infarkt, to sú všetko pôsobivé a impresívne strašiaky pripravené odradiť bežcov začiatočníkov od prechodu myšlienky k činu. Všetci veľmi dobre vieme, že nie všetko, čo si prečítame v bulvárnych médiách, je pravda. A tak je to aj s mýtami o bežeckých zraneniach a trvalých následkoch. Existuje množstvo rád, článkov, vyjadrení športovcov a rôznych kondičných poradcov o tom, ako predchádzať možným zraneniam a zdravotným ťažkostiam v súvislosti s akýmkoľvek športom. Každé telo je jedinečný mechanizmus a na rôzne spôsoby opotrebovávania reaguje inak. Ak si kamarát behom privodil bolesti kolien, neznamená to, že rovnaký osud čaká každého ďalšieho potenciálneho bežca. Sú to rozprávky, ktoré patria do kroniky večne začínajúcich a skrachovaných chcelibybyť bežcov. Zapoj zdravý rozum a počúvaj, čo ti hovorí vlastné telo. Len ono ti môže vyslať signál, či je nová záťaž preňho priveľká a treba poľaviť, alebo je spokojné a pýta si viac.

 

Prvé kroky bežca


Všetko je v hlave

Tak trochu klišé a zároveň novodobá ľudová múdrosť. To, ako sa bežec postaví k svojim aktivitám, výsledkom, pocitom pri behu a výkonom ostatných bežcov do veľkej miery určuje jeho ďalšie napredovanie v tomto športe. Ako vieme samých seba motivovať, vieme sa aj demotivovať (čo nášmu ľudskému druhu ide bezpochyby lepšie ako možnosť prvá). Ako som spomenula na začiatku, bez motivácie a pevnej vôle sa ani špička nohy neodlepí od zeme. V počiatočnom odhodlaní však treba vytrvať. Nič nie je väčším darčekom pre ego človeka, ako pozitívny vývoj stanovených cieľov. Či sa rozhodneš prijímať svoje bežecké zážitky pozitívne je len tvoje rozhodnutie a od neho závisí tvoj nielen časový výsledok.

 

Prvé kroky bežca
Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Zdroj: Článok napísala a zaslala Romana O. Tagy: cvičenie, motivacia, behanie, beh, posilnovanie, kardio
Zdielať
Uložiť Uložené
Zdielať Zdielať článok
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.