Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Streda 5. 8. 2020 meniny má Hortenzia

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zdravie
4
Simon K.
3. jún 2014, 8:48
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Aký vplyv má niekoľko hodinové sedenie na náš chrbát a celkové zdravie?

Stoličky sú niečo ako mučiaci nástroj. Mnohí presedia na stoličke bez pohybu hodiny a hodiny, no možno si neuvedomujú, že si vlastne ubližujú.

Simon K.
3. jún 2014, 8:48
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
4
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Stoličky sú niečo ako mučiaci nástroj. Mnohí presedia na stoličke bez pohybu hodiny a hodiny, no možno si neuvedomujú, že si vlastne ubližujú.

 

Môžeme hovoriť o štyroch fázach bolesti chrbta

  • Dvadsiatnici, ktorí žijú so začínajúcimi bolesťami a cítia sa trochu tuhí
  • Tridsiatnici, ktorí žijú v neustálej zlosti z bolesti chrbta a stuhnutosti
  • Štyridsiatnici, ktorí trpia radom porúch a oslabení v spojení s chrbticou
  • Päťdesiatnici, ktorí museli opustiť prácu kvôli už naozaj vážnym poruchám spôsobeným neustálym sedením

Aký vplyv má niekoľko hodinové sedenie na náš chrbát a celkové zdravie?

Z tohto pohľadu nie je ťažké vidieť, ako sa relatívne menšie zranenia vyvíjajú. Pre mladých ľudí, nazvyme ich chair warriors, je tuhosť len nejaké podráždenie. Pre fyzioterapeuta je to však začiatok konca!

 

Aký je problém so sedením?

Problémom je imobilita. Všetko funguje na určitom spôsobe odozvy a nič nefunguje len tak, bez nejakého predošlého stimulu. Prvým dôsledkom nehybnosti je stagnácia mäkkých tkanív, na ktorú zomrel napríklad aj Christopher Reeve (infikovaný preležaninami, doslova). Ak sa dokážeš pohybovať, ale nerobíš to tak často, ako by si mal - ako veľa pracovníkov v kanceláriach - v podstate máš seriózny problém. Tvoje svaly budú kričať, že chcú a potrebujú fyzické a neurologické stimulácie na prežitie a prosperovanie. Pohybom odstraňuješ to, čo nechceš, aby sa stalo - aby sa stali "mŕtve". Okrem toho sa však pri minimálnom pohybe stávajú choré. Najviac posihnuté sú ramená, chrbát a boky, ktoré majú tendenciu zostávať relatívne nehybné.

 

Aký vplyv má niekoľko hodinové sedenie na náš chrbát a celkové zdravie?

 

Poznáme celkom populárne tvrdenie, že nadmerné sedenie spôsobuje skracovanie svalového tkaniva (najmä skrátenie bedrových flexorov). Toto tvrdenie je samo o sebe v podstate pravdivé. Napríklad v jednej štúdii sa zistilo, že vysoké podpätky spôsobujú skrátenie lýtkových svalov o 13%. K téme problémového, neustáleho sedenia sa vyjadril aj dôveryhodný biológ D. Lieberman:

"Papier za papierom, štúdia za štúdiou dokazujú, že stoličky naozaj spôsobujú problémy s chrbtom, pretože skracujú bedrové flexory, oslabujú chrbticu a robia z nás jednoducho sedavé - neaktívne osoby. Trávime veľa času sedením na stoličke, ale mnohým to vlastne ani nevadí - veď no a čo, sú pohodlné."

 

Nanešťastie, toto všetko nie je až tak jednoznačné. Aj keď sa skracujú svaly, nemusí to okamžite znamenať pohromu. Skracovanie lýtkových svalov, ktoré je spomenuté vyššie? Autori tejto štúdie tiež zistili, že to vlastne nemalo žiadny merateľný vplyv na funkciu členku, ale...!

"Je známe, že imobilizácia kĺbu počas dlhšieho času, môže viesť k strate svalovej kontraktúry a zosieťovaniu spojivového tkaniva."

V niektorých štúdiach sa však zistilo, že akékoľvek negatívne vplyvy môžeme odstrániť aj krátkym, nie frekventovaným pohybom. V jednej štúdii nechali vedci sval "soleus" (šikmý lýtkový) potkana úplne imobilizovaný v sadre po dobu 10 dní. Každé 2 dni bola sadra odstránená a sval roztiahnutý v dĺžke asi 15 minút. To stačilo na to, aby sa zachovala dĺžka tkaniva.
V ďalšej štúdii, v ktorej denná dĺžka "naťahovania sa" bola max 30 minút a ostatný čas bol vyplnený sedením na stoličke sa zistilo, že sedenie na stoličke takmer celý deň nespôsobí stratu dĺžky tkaniva, ak sa sem tam prejdete a navštívite napríklad chladničku.

 

Veď si kúpim nejakú super stoličku a bude to v poriadku.

Nuž, nie, nebude! Význam extrémne pohodlných a ergonimicky oslňujúcich stoličiek je tak trochu prehnaný. Niečo také, ako perfektná stolička, neexistuje. Nášmu telu jednoducho nie je pohodlné vysedávanie niekoľko hodín v kuse.

 

Aký vplyv má niekoľko hodinové sedenie na náš chrbát a celkové zdravie?

 

Takže stačí, keď idem v práci párkrát niečo oskenovať alebo zájdem na WC?

Áno, ale aj nie. Akékoľvek vstávanie je oveľa lepšie, než byť nalepený na stoličke. O tom niet pochýb. Ale na druhej strane, nestačí to! Kľúčovým bodom je, že prechádzanie sa po kancelárii tvojim svalom chrbta moc nedá. Stáť nad skenerom a stláčať tlačidlá tiež nie je muskuloskeletálna výzva, rovnako ako výprava na WC. Jednoducho treba byť počas dňa aktívny - najlepšie bude cvičenie. Niektorých práca si ale sedenie niekoľko hodín na stoličke vyžaduje. Snažte sa teda minimálne nemať monitor nad úrovňou očí, nemajte prekrížené nohy počas sedenia, chodidlá majte položené rovno na podlahe (koleno a prostredníček na nohe by mali byť v rovnakom uhle). Skúste mať boky a kolená v pravom uhle. Koľkí z vás zmenili polohu? :-)

Aký vplyv má niekoľko hodinové sedenie na náš chrbát a celkové zdravie?

 

Aké sú jedny z najčastejších, bežných, no doslova katastrofálnych vecí?

Žiadne mini-prestávky pri sedení, monitory vysoko nad úrovňou očí a časté držanie telefónu pri uchu pomocou ramena. Samozrejme občasné porušenie týchto vecí nerobí až taký problém, ale podobný denno-denný režim môže viesť k nepretržitým bolestiam hlavy a krku.

Aký vplyv má niekoľko hodinové sedenie na náš chrbát a celkové zdravie?

Na záver treba dodať, že neustále sedenie síce nemusí okamžite viesť k závažným problémom, ale s najväčšou pravdepodobnosťou to tak skutočne o pár rokov nakoniec bude. Minimálne riskujete (chronické, seriózne, závažné, bolestivé problémy s mobilitou a flexibilitou), a to naozaj. Zdravý životný štýl jednoducho nie je kompatibilný s chair warriormi. Ak si vaša práca vyžaduje niekoľko hodinové sedenie na stoličke, snažte sa dĺžku sedenia skracovať, často vstávať, naťahovať sa, no nezabudnite na to najdôležitejšie - celková aktivita. Takisto môžete využiť tipy z nášho článku o rozcvičke, kde vo videách nájdete mnohé rady, ako sa vyvarovať bolestiam (aj) chrbta. A teraz už... vstaň!

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
0
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.