Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Streda 29. 1. 2020 meniny má Gašpar

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
2
Andrej Verešvársky
24. apríl 2014, 10:37
Čas čítania: 3:55

Prebuď svoje telo a začni sa otužovať!

Je viacero spôsobov, ako byť fit. Medzi tie hlavné patrí bez pochyby pravidelný pohyb a strava. Netreba ale zabúdať ani na otužovanie, jeden znajstarších spôsobov ako byť po celý rok fit - a to doslova. Otužovanie posiluje imunitu, prekrvuje telo a zbav

Andrej Verešvársky
24. apríl 2014, 10:37
Čas čítania: 3:55
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
2
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Prebuď svoje telo a začni sa otužovať!

 

Je viacero spôsobov, ako byť fit. Medzi tie hlavné patrí bez pochyby pravidelný pohyb a strava. Netreba ale zabúdať ani na otužovanie, jeden z najstarších spôsobov ako byť po celý rok fit - a to doslova. Otužovanie posilňuje imunitu, prekrvuje telo, zbavuje ho stresu a podobne ako pravidelné cvičenie, zvyšuje mentálnu silu, prečisťuje myseľ a zoceľuje charakter. Že ako? Čítajte ďalej.

Otužovať sa dá niekoľkými spôsobmi - pravidelným pohybom vonku počas celého roka, celoročným nosením menšieho množstva vrstiev oblečenia, plávaním v chladnejších vodách/bazénoch, spaním pod tenšou prikrývkou a v chladnejšej miestnosti, alebo sprchovaním sa studenou vodou. V podstate telo prispôsobujete nižším teplotám, čo má za následok zvýšenie odolnosti voči chladu a tak aj rôznym chorobám, vírusom a prechladnutiam. Všetky tieto spôsoby otužovania však môžu viesť práve k takémuto koncu, ak ich nepraktizujete dôsledne a správne!

 

Prebuď svoje telo a začni sa otužovať!


Ideálne je začať s tzv. rekreačným otužovanímsprchovaním sa pod studenou vodou, koniec jari a leto je pre to najvhodnejším obdobím. Dôležité je pri otužovaní sa v sprche niekoľko vecí: pravidelnosť, progres a správna technika. Rovnako dôležitá je aj vaša psychika, keďže zbaviť sa komfortu teplej vody chce odhodlanie a pravidelné dodržiavanie tohto rituálu zase dôslednosť. Nezúfajte však, dá sa na to ísť aj bezbolestne. Povedzme si teda, ako na to. Dobré je otužovať sa ráno aj večer, ale ak to nestíhate, postačí aj jedenkrát. Najprv sa osprchujte klasicky, teplou vodou (ale nie príliš horúcou) - tá pomáha lepšie zmývať z tela pot a prechod do studenej je potom o niečo znesiteľnejší. Keď sa dôkladne umyjete, prejdite na vlažnú vodu, to by ste mali zvládnuť bez problémov. V teplých dňoch je to doslova slasťou. A teraz prichádza hlavný bod - nastavte si studenú vodu. Je dobré začať so znesiteľným chladom a neísť hneď do extrémov. Sprchujte si celé telo okrem hlavy tri až päť minút v lete, jednu/dve v zime. V sprche sa hýbte, stačí napr. prešľapovať z jednej nohy na druhú (sústredenie sa na to vám aj pomôže prekonať chlad). Keď vám začne byť naozaj zima a začnete sa triasť, treba ísť zo sprchy von. Nasleduje veľmi príjemný pocit osvieženia a zahriatia sa po tom, ako si utriete telo a navlečiete naň šaty. 

 

Prebuď svoje telo a začni sa otužovať!


Nezabúdajte, že dôležitá je pravidelnosť. Ak sa budete otužovať každý tretí deň, výsledok bude pravdepodobne nulový. Zatnite zuby a dajte to vždy. Teplej vody sa vám dostane tak či tak, takže je to win-win situation. Rovnako dôležitý je ale aj progres - nezaspite na vavrínoch a snažte sa dať si vždy o niečo chladnejšiu vodu. Niekedy to znesiete, inokedy nie, ale vždy myslite na to, že si treba "pridať". Otužovanie môžete niekedy znášať lepšie ako inokedy, záleží od rôznych faktorov. Ak ste celý deň uzimení a na studenú sprchu nemôžete ani pomyslieť, dajte si o niečo dlhšiu teplú sprchu a studenú o niečo kratšiu. Dôležitá je náhla zmena teploty, ktorá núti vaše telo rýchlo sa tejto zmene prispôsobiť. Práve tým si zvyšujete imunitu. Pozor však na extrémne teplotné šoky - tie môžu hlavne ľudia so srdcovo-cievnymi, či respiračnými chorobami znášať horšie a dokonca je tu (pri vysokom veku nad 40 rokov) riziko infarktu. To, že vám náhla zmena teploty môže vyraziť dych, je však prirodzené, záleží od toho, aký veľký je teplotný rozdiel. Takže dbajte podobne ako pri cvičení na to, že najlepším ukazovateľom vašich hraníc ste vy a vaše telo.

K otužovaniu pod sprchou môžete po niekoľkých mesiacoch pridať spomínanú outdoorovú športovú aktivitu, prípadne spanie pri otvorenom okne v miestnosti do 18-20 stupňov. Pokiaľ by ste počas otužovania náhodou ochoreli, treba s ním samozrejme tak, ako s cvičením, prestať a pokračovať až po vyzdravení s postupným nábehom. 

 

Prebuď svoje telo a začni sa otužovať!


Otužilcom sa človek údajne stáva až po pol roku až dvoch rokoch, výsledky však na sebe pocítite už po niekoľkých týždňoch. Vrcholom otužovania je plávanie v ľadových vodách, čím sa z vás stane ľadový medveď. K tomuto kroku je však dlhá cesta a pred postupom je dobré konzultovať svoj zdravotný stav s lekárom. To by ste mali aj v prípade, že by sa vám počas otužovania vyskytli nečakané problémy, pravdepodobnosť je však nízka a výhody vysoké, takže sa nenechajte odradiť.

 

Pokiaľ sa rekreačne otužujete už dlhšiu dobu a znášate aj teploty pod 15 stupňov, môžete skúsiť stojaté prírodné vody. Ideálne je začať plávať na jeseň, poctivý domáci tréning počas celého roka je však povinnosťou. Dôležitý je pohyb, vo vode, aj mimo nej. Teploty pod 8 stupňov sú už výzvou a okolo nuly to prestáva byť sranda. V podobne mrazivých vodách to skúšajte naozaj len vtedy, keď ste na to dôkladne pripravení (celoročný tréning, konzultácia s lekárom, dôkladná príprava - suché šaty, horúci čaj, vhodné je ísť vždy aspoň vo dvojici). Vo vode pobudnite max. tri minúty (tréningom môžte tento čas navýšiť), pokiaľ by vás chytila triaška, treba ísť okamžite von. Počas takéhoto ochladenia v tele dochádza k látkovej výmene vo svaloch, zvýši sa vám hladina cukru v krvi, tlak, tep, adrenalín a spaľovanie sacharidov. Trojminútový pobyt v mrazivej vode vám z tela "odbúra" až 400 kilokalórií. Prekrvia sa vám životne dôležité orgány, do ktorých sa nasmeruje posledné teplo z vášho tela. Preto je nesmierne dôležité, aby ste po vyjdení z vody rozpumpovali krv v celom tele cvičením (samozrejme už oblečení). Ideálne sú kliky, drepy, výskoky, či beh. Opätovné zahriatie tela môže trvať aj pol hodiny, pomôcť mu môže teplý nápoj (vyhýbajte sa alkoholu), prípadne založenie ohňa na miestach, kde je to dovolené (ak chcete byť štýloví ako Bear Grylls). Otužovanie v takejto vode je pre telo veľmi náročné, a preto sa nečudujte, že po ňom môže prísť únava, či náhle návaly tepla. Niekoľko-hodinový oddych a rekreácia je preto rovnako dôležitý.

 

Prebuď svoje telo a začni sa otužovať!

 

Pokiaľ sa teda už teraz vidíte vo vode so sekerou a kúskami ľadu, prípadne v lokálnom jazere ako plašíte rybárom ich úlovky, alebo vám stačí len rekreačné otužovanie pod sprchou s cieľom zlepšiť imunitu a stav vášho tela a mysle, hor sa do toho. Nikdy nie je neskoro a začať môžete už zajtra. Želám pevnú vôľu.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Tagy: otužovanie
Ohodnoť článok
2
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Najčítanejšie
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.