Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Piatok 5. 6. 2020 meniny má Laura

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zdravie - Strava
2
Simon K.
15. marec 2014, 14:09
Čas čítania: 3:44
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Koľko jedál denne by sme mali konzumovať?

Poďme si rozobrať ďalšiu často spomínanú a už celkom otrepanú otázku, koľkokrát denne je skutočne potrebné jesť? V teoretickej rovine sa tvrdí, že jesť malé jedlo, viackrát počas dňa, nakopne tvoj metabolizmus, a to je správna a najmä jediná cesta doprac

Simon K.
15. marec 2014, 14:09
Čas čítania: 3:44
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
2
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Koľko jedál denne by sme mali konzumovať?

Poďme si rozobrať ďalšiu často spomínanú a už celkom otrepanú otázku, koľkokrát denne je skutočne potrebné jesť? V teoretickej rovine sa tvrdí, že jesť malé jedlo, viackrát počas dňa, nakopne tvoj metabolizmus, a to je správna a najmä jediná cesta dopracovať sa k postave snov. Existujú jednoducho dogmy, ktoré sú opakované dookola toľkokrát, že je im jednoducho ťažké neveriť. V začiatkoch, kedy som o stravovaní nevedel takmer nič, som si myslel tiež, že jesť šesť, alebo dokonca viac jedál počas dňa je správne, potrebné a bez toho úsilie o kvalitné stravovanie nemá zmysel. Každý začiatočník vidí tieto informácie všade okolo seba.

 

Stratégia jesť malé jedlá viackrát za deň vyšla z domnienky, že ak neješ pár hodín, tvoje telo sa razom dostane do nejakého režimu prežívania a katabolizmu. To však nie je pravda. Ak ťa zaujíma prečo, prečítaj si náš článok o raňajkách.

 

Nakopnutie metabolizmu menšími jedlami viackrát denne, kontrolovanie hladiny cukru v krvi, ideálny spôsob pre spaľovanie tukov. Stavím sa, že niečo z toho si určite počul v spojení s otázkou o množstve a frekvencii jedenia.

 

Koľko jedál denne by sme mali konzumovať?

 

Aj tak môžu niektorí argumentovať, že vyššia frekvencia jedenia stabilizuje inzulín a cukor v krvi, a to je tá cesta pre viac tuku použitého pre energiu – nie, ani jeden argument založený na nejakej štúdií, či výskume. Množstvo tukov, ktoré môžu byť oxidované závisí od toho, čo robíš počas dňa, nie od toho, koľko jedál za deň skonzumuješ. Nie som nejaký konšpirátor, ani si nemyslím, že spoločnosti s doplnkami výživy sú absolútne zlo. Avšak, to je to, čo dostaneš, keď sa nimi necháš ovplyvniť, respektíve interpretovať štúdie nimi. Oni proste milujú fakt, že ľudia si musia dať proteinový šejk, alebo niečo podobné, ako náhradu jedla medzi porciami aby metabolizmus nenariekal.

 

Koľko jedál denne by sme mali konzumovať?

 

Ďalšou spomínanou vecou je, že častejšie stravovanie má vplyv na zvýšenie termického efektu potravy (TEF), čo je miera energie, ktorá je vynaložená počas trávenia. Vždy keď ješ, tvoja rýchlosť metabolizmu sa mierne zvyšuje kvôli tráveniu a absorpcií živín. Avšak, jedna kritická časť, ktorú ľudia nepostrehli, alebo ignorovali je, že v tejto rovnici je TEF priamo úmerné príjmu kalórií. Ak budeme používať pre TEF 10%, jedlo so 400 kalóriami spôsobí zvýšenie metabolizmu o 40 kalórií v čase po jedle. Jedlo s 800 kalóriami zvýši tento pomer na 80 kalórií, ktoré prejdú rovnakým procesom. Jedením frekventovane poskytneš tvojmu metabolizmu malé zrýchlenie niekoľkokrát za deň, zatiaľ čo jedením menej krát, bude viesť k zrýchleniu menej krát za deň. Konečný výsledok je teda identický a celkové TEF je rovnaké bez ohľadu na frekvenciu jedál.

 

Koľko jedál denne by sme mali konzumovať?

 

Ak stále nerozumieš, vyskúšame si uviesť iný príklad. Povedzme, že konzumuješ denne 1800 kalóriíTEF máme nastavené na 10%. Ak si stravu rozložíš do šiestich jedál, TEF bude vyzerať nasledovne:

  1. Jedlo: 300 x .10 = 30
  2. Jedlo: 300 x .10 = 30
  3. Jedlo: 300 x .10 = 30
  4. Jedlo: 300 x .10 = 30
  5. Jedlo: 300 x .10 = 30
  6. Jedlo: 300 x .10 = 30

Spočítaj čísla a vyjde ti TEF 180 kalórií. Teraz sa poďme pozrieť na rovnaký scenár, ale jedlo si rozdelíme do troch porcií.

  1. Jedlo: 600 x .10 = 60
  2. Jedlo: 600 x .10 = 60
  3. Jedlo: 600 x .10 = 60

Spočítaj čísla. Koľko ti vyšlo? No predsa 180 kalórií, ako v príklade vyššie.

 

Vráťme sa k spomínanému spaľovaniu tukov. Ako vedci zistili, metabolizmus substrátov je značne ovplyvnený jedlom, ktoré si práve skonzumoval a zložením makro živín počas dňa v tvojom jedálničku. To, ako si jedlá rozdelíš nemá na konci dňa žiadny efekt na množstvo oxidovaného tuku. Jednoducho povedané,  ak budeš jesť šesť jedál denne, budeš ukladať a spaľovať menej tukov medzi jedlami v porovnaní s konzumáciou troch jedál za deň, zatiaľ čo budeš ukladať a spaľovať viac tukov s tromi jedlami počas dňa. Metabolizmus substrátov sa bude líšiť, ale čistý a priamy efekt bude úplne identický v oboch prípadoch.

 

Hovorím o ukladaní, pretože ukladanie tukov a spaľovanie tukov je proces, v ktorom pri šisetich malých jedlách ukladáš menej A spaľuješ menej, pri troch jedlách ukladáš viac A spaľuješ viac. V konečnom dôsledku  jednoducho nezáleží na frekvencii jedenia. Inými slovami, aby sme to uzavreli, rozličné rozdelenia jedál počas dňa nemajú efekt na rýchlosť metabolizmu a metabolizmu tukov.

 

Koľko jedál denne by sme mali konzumovať?

 

Žiaľ, otázka frekvencie jedál je pre mnohých uzavretá kapitola s výsledom, že je potrebné jesť malé porcie viackrát za deň a je chyba jesť veľké porcie, menejkrát za deň. Je však smutné, že mnohí profesionáli, tréneri sú na tom rovnako. Tento mýtus však drží nažive aj priemysel s doplnkami výživy. Prečo známe fitness magazíny neprinášajú relevantné informácie z problematiky výživy? Sú to z veľkej časti peniaze. Magazíny sú väčšinou financované spoločnosťami zaoberajúcimi sa predajom suplementov a je jednoduchšie predávať proteínové tyčinky a proteíny (nič proti nim), než prinášať kvalitné informácie, však?

 

Nie, na obrázku nižšie nie je nič zlé ani strašné. Niektorí ľudia, najmä pracovne vyťažení, však svoje jedlo rozdeľujú do X porcií, pretože si myslia, že je to nevyhnutné. Ak si jeden z nich, určite sa nemusíš obávať najesť sa len dva, tri, štyrikrát za deň. Áno, jedlá tak musíš mať väčšie, ale to je pre väčšinu ešte prijateľnejšie - poriadne sa najesť.

Keď na konci dňa bude tvoj príjem rovnaký, je to úplne jedno. Logika nepustí.

 

Koľko jedál denne by sme mali konzumovať?

 

Pýtaš sa, či má vôbec zmysel konzumovať jedlá menej frekventovane? Jasné, ak je tvoj výdaj energie vysoký, pravdepodobne ti bude viac vyhovovať tvoje kalórie, ktoré potrebuješ skonzumovať, vtesnať do viacerých jedál počas dňa, než do 2-3 obrovských jedál.

Koľko jedál denne by sme mali konzumovať?

 

Informácie v článku nie sú podávané úplnou vedeckou formou, to ani nie je naším cieľom. Informácie sú podané takou formou, ktorú dokáže pochopiť každý, či už začiatočník alebo pokročilý. Kto má chuť na viac vedy a informácií a ak ťa táto problematika zaujíma a chceš sa v nej poriadne vŕtať, odporúčam naštudovať toto obšírnejšie a vedeckejšie zhrnutie. Neskôr si na fitculte rozoberieme aj časovanie jedál. A ak sa práve chystáš na výlet s priateľkou či rodinou, nemusíš si chystať 6 misiek s jedlom.

 

Koľkokrát denne ješ ty?

 

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
0
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.