Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Utorok 10. 12. 2019 meniny má Radúz

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Zdravie - Strava
2
adamo
17. marec 2014, 18:19

Dôležitosť výživového rebríčka (pre naberanie svalov & stratu tuku) #1: Základy

Mnohokrát si sa stretol s pojmami ako kalória, makronutrienty, vláknina, mikronutrienty, časovanie jedál a ich frekvencia, suplementy, rôzne výpočty a ďalšie veci späté s fitness a výživou, ale nikdy si nemal pokope relevantné informácie z tejto problemat

adamo
17. marec 2014, 18:19
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
2
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Mnohokrát si sa stretol s pojmami ako kalória, makronutrienty, vláknina, mikronutrienty, časovanie jedál a ich frekvencia, suplementy, rôzne výpočty a ďalšie veci späté s fitness a výživou, ale nikdy si nemal pokope relevantné informácie z tejto problematiky, ktoré by boli naozaj písané štýlom, ktorým porozumie aj úplný začiatočník? Tentokrát si konečne na správnom mieste! Je potrebné nejak začať, a tak sme si pre teba pripravili #1: Základy

Dôležitosť výživového rebríčka (pre naberanie svalov & stratu tuku) #1: Základy

 Pyramída dôležitosti pre úspešnú zmenu postavy, (2 = najdôležitejšie, 6 = najmenej dôležité).

 

Väčšina z nás si už prešla nejakou diétou, alebo aspoň niečím, čo by malo zabezpečiť super-rýchly úbytok tuku, bez námahy a následného jojo efektu. Niektorým takéto pseudo diéty pomohli, no väčšine skôr len narobili starosti, prípadne ďalšie kilá navyše a nechuť na sebe dalej pracovať. My ostatní, ktorých koncepcia zlepšovania samého seba, či už budovaním svalovej hmoty alebo udržovaním perfektnej formy pri nízkom percente telesného tuku sme čo-to zisťovali ďalej a prišli sme na to, že pri plánovaní diéty je dané presné poradie priorít, ktorým ak človek nerozumie, bude prinajlepšom vyhadzovať peniaze do vzduchu, no môže to skončiť aj plytvaním svojho drahocenného času a úsilia.

 

Dôležitosť výživového rebríčka (pre naberanie svalov & stratu tuku) #1: Základy

 

Každý z nás sa denno-denne stretáva na rôznych miestach s mnohými nejasnosťami, neznalosťou a mylnými predstavami o tom, čo je reálne dôležité pre dosiahnutie nami stanovených ambícií a cieľov vo fyzickom napredovaní. Ak vezmeme do úvahy dezinformáciu, že priemysel s výživovými doplnkami sa rozširuje, mohli by sme dospieť k opačnému záveru, čiže otočenej pyramíde. Pri snažení sa o viditeľné zmeny na našom tele, je dôležité sústrediť sa na veci, na ktorých skutočne záleží skôr, než začneme riešiť výber doplnkov a frekvenciu jedál. Najdôležitejšie je, vždy sa uistiť, že základy našej pyramídy sú pevné (#2: Kalórie, #3: Makronutrienty & Vláknina).

 

Tento článok je prvým, zo série šiestich na seba nadväzujúcich a je nie len mojim úprimným želaním, aby si každý osvojením niekoľkých jednoduchých princípov uľahčil kontrolu nad svojou výživou, bez ohľadu na stravu ktorú aplikuje, či už je to IIFYM, Keto, Paleo atd’. Taktiež si niečo povieme o zahadách a mýtoch, ktoré obklopujú štýl stravovania s názvom Intermittent Fasting a vysvetlíme si, kedy sa čo môže hodiť pre úspešnú diétu či kvalitný objem.

 

Príklad zle nastavených a nikam nevedúcich priorít z každodenného života 

Dôležitosť výživového rebríčka (pre naberanie svalov & stratu tuku) #1: Základy

Aj vyleštené ho*no bude len ho*no...

 

Tak, ako je trávenie času u tohto tínedžera leštením elektrónov (kvôli ženám) márne, riešenie detailov o perfektnom časovaní a dávkach spaľovačov tukov bude mať rovnaký efekt, ak nemáš správne nastavený kalorický deficit a nízke percento telesného tuku. Čo budú obsahovať nasledujúce články? Dozvieš sa nižšie.

 

#2: ENERGETICKÁ ROVNOVÁHA / KALÓRIE KLIK TU!

 

Dôležitosť výživového rebríčka (pre naberanie svalov & stratu tuku) #1: Základy

 

O kalorickom príjme toho bolo povedaného veľa, no faktom ostáva, že energetická rovnováha z najväčšej časti definuje, či nám kilá pribúdajú alebo ubúdajú. Smutným faktom ostáva, že tento celok je najčastejšie ignorovaným kúskom skladačky. Predstavíme si niekoľko návodov a to:

- ako vypočítať energetickú rovnováhu pre nárast a úbytok váhy,

- ako ju prispôsobiť našej aktivite,

- ako upraviť náš kalorický príjem, ak veci nejdú podľa plánov.

 

#3: MAKRONUTRIENTY, VLÁKNINA A ALKOHOL KLIK TU!

 Dôležitosť výživového rebríčka (pre naberanie svalov & stratu tuku) #1: Základy

Ak počujete kohokoľvek z fitness priemyslu hovoriť o svojich makrách, myslí tým makronutrienty: sacharidy, bielkoviny a tuky. Mohol si taktiež počuť, že zatiaľ, čo energetická rovnováha rozhoduje o tom, či priberáme alebo chudneme, makronutrienty rozhodujú, či je to zmena svalovej hmoty alebo telesného tuku. No takto podané je to veľmi zjednodušený koncept. Makrá hrajú veľmi dôležitú úlohu a jednoznačne je potrebné ich prehodnotenie u každého z nás. Jednoducho povedané, ak si ich človek nastaví správne, dosiahne svoje ciele rýchlejšie a bezbolestne, ako keby ich mal ignorovať.

 

Keďže alkohol môžeme technicky považovať taktiež za makronutrient, budeme mu venovať osobitnú pozornosť, tak ako aj vláknine.

 

#4: MIKRONUTRIENTY A TEKUTINY KLIK TU!

Dôležitosť výživového rebríčka (pre naberanie svalov & stratu tuku) #1: Základy

Mikro-nutričné nedostatky vedúce k zdravotným problémom sú našťastie vo väčšine krajín sveta vzácne. Nikto z nás nemá problém pochopiť prečo, keďže aj nezdravé jedlo má tendenciu byť plné vitamínov a minerálov ako je uvádzané napríklad na každých cereáliách, ktoré človek zahliadne v obchode.

Je veľmi pravdepodobné, že človek sa predrie životom bez toho, aby musel nejako extra riešiť príjem vitamínov a minerálov, no to neznamená, že je to optimálne po zdravotnej stránke. Ukážeme si niekoľko krokov a odporúčaní, na ktoré si treba dať pozor ako pri diéte, tak aj pri objeme a bez potreby krvných vyšetrení.

 

#5: ČASOVANIE A FREKVENCIA JEDÁL, MAKRONUTRIENTOV A KALÓRIÍ KLIK TU!

 

Dôležitosť výživového rebríčka (pre naberanie svalov & stratu tuku) #1: Základy

 

Oba termíny sú často preberanými témami, faktom ale ostáva, že na základe doterajších vedeckých výskumov sú oba faktory menej dôležité, ako by si nejeden z nás mohol myslieť. Fitness priemysel zvykol byť tak jednoduchý ako to šlo, poznáme to z citátu “Eat big, lift big, get big.”  No postupom času sa pohľad na fitness priemysel ako celok menil, a to priamo ku kladeniu nadmerného dôrazu na detaily. Novým štandardom začalo byť, ako sme už v predošlých článkoch spomínali “jedz veľa malých jedál počas dňa”, čo sa stalo mottom kulturistov, tak ako aj bežných cvičencov.

 

V poslednom čase okolo seba taktiež zachytávame ďalšie otravné mýty. Sú to však len následky spôsobené ľud'mi prechádzajúcimi na iné formy stravovania, ako napríklad Intermittent Fasting bez toho, aby sa čo i len snažili pochopiť princíp, resp. vedu. No ako sme už zvyknutí, pravda sa nachádza niekde v strede, medzi oboma extrémami. V nasledujúcich článkoch si rozoberieme to, na čo by sme mali dbať a na druhej strane, kde sa neobmedzovať.

 

#6: SUPLEMENTY

  

Ako môžeme vidieť z ilustrácie pyramídy v úvode článku, suplementy sú na vrchole, no zďaleka nie preto, že sú najdôležitejšie, práve naopak sú najmenšou a z veľkej časti aj najmenej významnou časťou skladačky.

 

Avšak, keďže môžu byť užitočné rozoberieme si ich v dvoch sekciách:

- celkové zdravie

- stavba tela & výkonnosť (diéta & objem)

 

Vyššie uvedených päť častí skladačky u nás uverejníme v priebehu niekoľkých týždňov. Máte sa na čo tešiť!

Ohodnoť článok
0
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.