Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Streda 20. 1. 2021 meniny má Dalibor

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zdravie - Strava
3
Simon K.
9. marec 2014, 19:36

Je kofeín skutočný nepriateľ, alebo opak je pravdou?

Kofeín je takmer všade. V tvojej rannej káve, limonáde, čaji či iných drinkoch. Je tiež vo forme kapsúl, najmä pre tých, ktorí nepreferujú prijímať kofeín z tekutín či jedla.

Simon K.
9. marec 2014, 19:36
Zdielať
Uložiť Uložené
Zdielať Zdielať článok

Je kofeín skutočný nepriateľ, alebo opak je pravdou?

 

Kofeín je takmer všade. V tvojej rannej káve, limonáde, čaji či iných drinkoch. Je tiež vo forme kapsúl, najmä pre tých, ktorí nepreferujú prijímať kofeín z tekutín či jedla. Je to najviac spoločensky akceptovaný stimulant na svete, a tiež je najviac spotrebovaný. Mnoho ľudí prijíma kofeín bez toho, aby vedeli, aký vplyv má na ich telo a akými disponuje výhodami či nevýhodami.

 

Kofeín je fajn a je prospešný... Ummm, počkať! Kofeín je škodlivý!

 

V rôznych štúdiách zaoberajúcich sa kofeínom (ktorých je mimochodom okolo 20 000) nájdeme rozličné informácie. V podstate je však kofeín odporúčaný stimulant. Výnimku tvoria tehotné ženy, ktoré by to s príjmom kofeínu nemali preháňať a ľudia trpiaci problémami so srdcom.

 

Poďme si predstaviť niektoré všeobecné informácie. Až 90% dospelých prijíma kofeín nejakou formou v potrave a okolo 150 miliónov Američanov pije kávu na dennej báze. Spotreba čaju v USA je na vzostupe. Čaj je tiež preferovaný nad šálkou kávy v rozvojových krajinách, najmä v častiach Južnej Ameriky a Ázie. Kto vypije najviac kávy? Sú to Severské krajiny na čele s Fínskom. Tí vypijú až 12kg kávy ročne na jednu osobu.

 

Je kofeín skutočný nepriateľ, alebo opak je pravdou?

 

Spotreba nealkoholických nápojov osahujúcich kofeín je tiež na vzostupe, a to sa týka najmä detí. V posledných rokoch takisto došlo k nárastu spotreby a správ o toxicite kofeínom zo zneužívania energetických nápojov. Bezpečné úrovne jeho spotreby u detí a adolescentov nebola stanovená, ale predpokladá sa, že je nižšia ako u dospelých.

 

Uvedieme si niekoľko rôznych efektov, ktoré má kofeín na naše telo.

 

Bdelosť

 

Mnohé štúdie preukázali, že príjem kofeínu vedie k zvýšenej bdelosti, energie a schopnosti sústrediť sa. To platí najmä u ľudí, ktorí sú unavení, alebo trpia nedostatkom spánku.

 

Bolesť hlavy

 

Kofeín má vlastnosti, ktoré môžu zmierniť alebo generovať príznaky bolesti hlavy. Bolo preukázané , že pomáha zmierniť napätie alebo migrénu. Jedinci, ktorí konzumujú kofeín pravidelne, a potom sa náhle ich príjem zastaví, sú takisto ohrození migrénou. Toto je najbežnejší vedľajší účinok, ktorý sa môže prejaviť náhlym pozastavením konzumácie kofeínu.

 

Psychiatrický efekt

 

Spotreba kofeínu je spájaná s úzkosťou, nervozitou, nespavosťou, podráždenosťou a dokonca záchvatmi paniky u zdravých dobrovoľníkov. Či to kofeín môže reálne spôsobiť je ťažko dokázateľné, ale môže zhoršiť príznaky u jednotlivcov, ktorí sú ohrození úzkostnými poruchami.

 

Je kofeín skutočný nepriateľ, alebo opak je pravdou?

 

Cukrovka

 

Kofeín znižuje riziko vzniku cukrovky. Káva bez kofeínu je spojená s nižšími koncentráciami HbA1c (ukazovateľ hladiny cukru v krvi).

 

Zápcha

 

Káva môže, ale nemusí znížiť pravdepodobnosť zápchy. Inými slovami, môže alebo nemusí uvoľniť vaše črevá.

 

Riziko rakoviny

 

Prsia – štúdie síce preukazujú zmiešané výsledky, nie je však zaznamenaný známy benefit v tejto oblasti.

Pľúca – káva môže mierne zvýšiť riziko vzniku rakoviny pľúc, hoci autori tejto štúdie naznačujú, že výsledok by mal byť interpretovaný s veľkou opatrnosťou.

Tráviaci trakt – znížené riziko, najmä hrdlo a rakovina pečene.

Endometria (rakovina tela maternice) – znížené riziko.

Rakovina vaječníkov – v tejto oblasti nie sú žiadne asociácie s pitím kávy, resp. prijímaním kofeínu

Močový mechúr – jedna štúdia síce zistila spojitosť, a teda mierne zvýšené riziko, ale to nebolo závislé od dávky a zdá sa byť spájané zároveň s fajčením, podobne ako pri rakovine pľúc.

Prostata – znížené riziko.

 

Je kofeín skutočný nepriateľ, alebo opak je pravdou?

 

Osteoporóza

 

Môže byť spojená s nižšou hustotou kostí a u žien zvýšeným rizikom zlomenín, najmä však u tých, ktoré prijímajú minimálne množstvo vápnika.

 

Artritída

 

Žiadna známa súvislosť s reumatoidnou artritídou nebola dokázaná. Zistilo sa však, že kofeín má silný ochranný účinok proti zvýšenej hladiny kyseliny močovej.

 

Frekvencia močenia a inkontinencia (nedobrovoľné uvoľňovanie moču)

 

Zaznamenané je zvýšenie frekvencie močenia a objemu. Kofeín môže zhoršiť symptómy urgentnej inkontinencie.

 

Ďalšie ochranné účinky

 

Znižuje riziko vzniku Parkinsonovej choroby a môže znížiť riziko vzniku Alzheimerovej choroby.

 

Športový výkon

 

Výkonnostná oblasť v spojení s konzumáciou kofeínu bola rozsiahlo študovaná a bolo preukázané, že na zvýšenie výkonu má kofeín jednoznačne pozitívny vplyv. Zistilo sa zvýšenie silového výkonu, výkonu pri vysoko-intenzívnom kardiu, a tiež u aeróbneho cvičenia. Významné nárasty výkonu boli zaznamenané na 2,5 mg/kg až 5 mg/kg. Kofeín je tiež spájaný s rastúcou schopnosťou tela reagovať na testosterón, cirkulujúci globulín viažuci pohlavné hormóny a cirkulujúci kortizol.

 

Je kofeín skutočný nepriateľ, alebo opak je pravdou?

 

Úmrtnosť

 

Mnohé štúdie preukázali, že zvýšenie konzumácie kávy je spojené so znížením celkovej úmrtnosti. Štúdie v podstate naznačujú, že konzumáciou kávy si môžeme o niečo predĺžiť život. Pri porovnávaniach, ľudia, ktorí často pijú kávu a tých, ktorí ju nepijú, riziko úmrtia bolo nižšie u prvej menovanej skupiny ľudí. To platí najmä u miernych konzumentov kávy (2-3 kávy denne), rovnako ako opačný efekt platí pri ťažkých konzumentoch kávy (viac ako 6 káv denne).

 

Kofeín v tehotenstve

 

V podstate nie sú žiadne špeciálne odporúčania a štúdie dokazujúce nejaké negatívne vlastnosti pri konzumácii kofeínu u tehotných žien. Odporúča sa to však s kofeínom nepreháňať a držať spotrebu pod 200 až 300mg na deň.

 

Je kofeín skutočný nepriateľ, alebo opak je pravdou?

 

Abstinenčné príznaky

 

Abstinenčné príznaky sú v podstate opak toho, čo sa u vás objaví, keď budete konzumovať kofeín. To zahŕňa únavu, úbytok energie a bdelosti, ospalosť, zhoršenie nálady či podráždenosť. Abstinenčné príznaky sa vyskytujú v priebehu 24 hodín, maximum počas 1-2 dní a môžu trvať dokonca až 7-10 dní. Odstúpenie od cieleného príjmu kofeínu nie je smrteľné.

 

Zdroje kofeínu a množstvo

 

Najčastejším a asi aj najznámejším zdrojom kofeínu je káva a čaj. Ďalšie zdroje, ktoré sa patrí spomenúť sú napríklad kakao (čokoláda), guarana, energetické nápoje a rôzne potraviny. Ako to je s množstvom? V tejto otázke neexistuje jasná a presná odpoveď. Každý môže reagovať na dané množstvo kofeínu rozdielne. Niektorí ľudia sú doslova vystrelení už z jednej kávy, pre iných je toto množstvo smiešne a neefektívne. Začať by si mohol so 100mg kofeínu a dávkovanie postupne zvyšovať. Pre porovnanie, šálka prekvapkávanej kávy predstavuje približne 120mg kofeínu.

 

Je kofeín skutočný nepriateľ, alebo opak je pravdou?

 

Kofeín je teda zdravý a prináša mnoho zdravotných výhod, pokiaľ ho človek prijíma s mierou. Najmä u aktívnych ľudí, môže byť veľmi zaujímavý, najmä vďaka schopnosti zvyšovať celkový výkon. Takže ak si si pred prečítaním tohto článku náhodou spravil kávu a bol v napätí, s kľudným svedomím ju môžeš vypiť.

 

Je kofeín skutočný nepriateľ, alebo opak je pravdou?

 

Ako si na tom s pitím kávy a celkovo kofeínom ty?

 

 

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Zdielať
Uložiť Uložené
Zdielať Zdielať článok
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.