16. novembra 2019, 18:30

Oscarové výkony Christiana Balea a Matta Damona ťa posadia na zadok v adrenalínových pretekoch Forda a Ferrari (Recenzia)

Zdroj: Fox/Disney
FILMY A SERIÁLY FORD VS FERRARI

James Mangold dorazil do kín so svojou pretekárskou novinkou a stáva sa adeptom na film roka.

James Mangold má za sebou bujarú minulosť. Ide o schopného režiséra so skvelými filmami. Pri ich pozeraní si však človek uvedomuje, že zo scenárov a filmov mohol vyťažiť viac. A zrejme si to uvedomil aj on, keďže ako režisér dozrel. Najprv to dokázal s Loganom, no a teraz prišla skúška ohňom. Pretekársky film s vyšším budgetom pre dospelých a s oscarovými hercami? To chce aj väčšiu dávku zručností.

Mangold túžil film natočiť už dlhšie, nakoniec mu to Fox dovolil (kto vie, či by snímka dostala zelenú už pod Disney) a myslím, že rozhodnutie nik neľutuje. Minimálne z kvalitatívneho hľadiska, keďže o tržbách si povieme zajtra. Dej snímky zachytáva životy pretekára a mechanika Kena Milesa (Christian Bale) a bývalého pretekára, šampióna Le Mans a konštruktéra pretekárskych áut Carrolla Shelbyho (Matt Damon).

Automobilka Ford má v 60. rokoch problémy, predaje klesajú a nikto z kompetentných nedokáže prísť s niečím, čo by firmu prenieslo do novej doby. Rozhodnú sa tak k radikálnemu kroku. Odhodlajú sa súperiť s Ferrari o víťazstvo na prestížnych pretekoch Le Mans 24, kde sa ide celých 24 hodín vkuse s jedným autom. Ford na to ale nemá stavanú infraštruktúru ani ľudí potrebných na to, aby niečo také dokázali.

Zdroj: Fox/Disney

Obrátia sa tak na Shelbyho. Bývalý víťaz Le Mans dá dohromady skvelý tím, postavia vynikajúce auto a spoločne s pretekárom Kenom Milesom ho vyšperkujú takmer do dokonalosti. Udeje sa však pár korporátnych rozhodnutí a veci sa pokazia (Aspoň vo filme, v skutočnosti by nepomohlo autu v prvom ročníku nič.). Ak však túto históriu nepoznáš, rovnako ako ja, viac ti prezrádzať netreba. A určite si o tom ani nič nečítaj. Ako divák oceníš odhalenie a spracovanie zákulisia a dôsledkov istých rozhodnutí.

Ford vs. Ferrari, alebo aj Le Mans ’66, ak chceš, má 2 a pol hodiny. Pri podobnej stopáži by nejeden zacúval, alebo aspoň ostražito zastal. Mangold však takým človekom nie je. So svojim dlhoročným kolaborantom a strihačom Michaelom McCuskerom zostrihali dokonalý materiál. Snímka sa neťahá ani chvíľu, všetky dejové odbočky majú zmysel a v konečnom dôsledku dotvárajú potrebné jadro príbehu.

Narozdiel od takého Midway, v tomto prípade osobné vzťahy, scény s rodinou a prehlbovanie emócií funguje. Môžeme za to vďačiť aj scenáru od bratov Butterworthov. Nielenže dokázali zaujať v osobnej a civilnej sfére príbehu, umne oživili pretekárske sekvencie o malé, drobné a sympatické scény prehlbujúce charaktery a divákov vzťah s nimi.

Zdroj: Fox/Disney

A čo sa týka vzťahov medzi postavami, tie vedia byť hravé, dokážu nabrať prekvapivý smer a vyvíjajú klasický pocit získania si divákov sympatií. Samozrejme, z veľkej miery za to môžu herecké výkony všetkých zúčastnení. Excelujú Tracy Letts ako Henry Ford II., Caitriona Balfe ako Milesova manželka a skvelé výkony podávajú všetci zúčastnení. Podľa očakávaní však kraľujú Matt Damon a Christian Bale. Fox/Disney sa rozhodlo tlačiť oboch na nomináciu pre hlavné herecké roly.

Niekedy je zvykom rozdeliť to na hlavné a vedľajšie, aby mali obaja herci väčšie šance, no toto trúfalé rozhodnutie môžeme po zhliadnutí snímky kvitovať. Obaja podávajú vynikajúce výkony a majú neopísateľnú zásluhu na tom, že film funguje po všetkých stránkach, nielen po tej pretekárskej. V mojich očiach však prevyšoval Bale. Jeho ďalšia (a zrejme posledná) fyzická transformácia išla ruka v ruke s dokonalým vžitím sa do postavy. Prízvuk, reč tela, celkový herecký prejav. Všetko zvláda na jednotku a ja mu akosi fandím na toho Oscara viac ako Phoenoxovi.

Mnoho z vás si povie, že vo svojom jadre je Ford vs. Ferrari pretekárskym filmom a zrejme má pravdu. Je v ňom však ďaleko viac. Našiel som si viac skrytej osobnostnej drámy, než som očakával a po skončení filmu mi aj bolo ľúto, že nemá ďalšiu polhodinu. Napriek 2 a pol hodinovej stopáži ti čas v kine ubehne nesmierne rýchlo.

Zdroj: Fox/Disney

Mangold sa totiž postaral o skvelé tempo. Výborne strieda pretekárske a dialógové pasáže, divák sa nikdy nenudí a neustále vidí na plátne niečo nové. Aj napriek dlhému času strávenému na trati ponúka režisér dostatok drobností a odlišností v ich priebehu. Žiadna z nich mi tak neprišla nudná, ba naopak.

Určite nejde o také strhujúce scény ako v prípade Rush, no aj tu sa nájde pár napínavých scén, ktoré zabrnkajú na nervy nejednému z nás. Obzvlášť, ak nevieš, čo sa kedy stalo. Film ťa tak dokáže slušne prekvapiť. Samozrejmosťou sú nejaké tie havárie či nepríjemnosti, ktoré sem-tam fungujú ako katalyzátory pre konflikty. Aj tie sú mimochodom skvele vykreslené, či už ide o rozhodnutia v garážach alebo na korporátnej úrovni. Mangold nás nenudí zbytočnými rečami a všetko prezentuje polopatisticky.

Brilantne je na tom aj technická stránka. Keď sa o efektoch v recenzii nemusíš rozpisovať, znamená to, že si vfx tím svoju prácu odviedol dôsledne. Spomenúť však rozhodne musím soundtrack. Ten dotvára ideálnu atmosféru pri striedaní s vrčiacimi motormi. Zaregistruješ ho obzvlášť pri pretekoch a vynikajúcom finiši. Ty už asi vieš, že aby mohlo takéto niečo vzniknúť a fungovať, musí byť prítomný nesmierne schopný kameraman.

Zdroj: Fox/Disney

Tým je v tomto prípade skúsený Phedon Papamichael, taktiež bývalý Mangoldov spolupracovník. Postaral sa o mimoriadne zábery na trati, ale aj mimo nej. Nesmierne ma upútala aj navonok bežná scéna, kedy Ken zoberie svojho syna na letiskovú trať, vystúpia z auta a začnú sa rozprávať pri západe Slnka. Aj táto scéna podčiarkuje celkovú vizuálnu kvalitu snímky (zvuk pritom vôbec nezaostáva).

Ford vs Ferrari je jedným z najlepších filmov roka. Udeľujem mu deväť bodov z desiatich a odporúčam ho každému jednému divákovi. Je úplne jedno, aký máš k pretekaniu vzťah. James Mangold dokázal aj vďaka svojím úžasným hercom predať každý element filmu na vysokej úrovni.

Je to adrenalínová jazda od začiatku do konca, nikdy nie nudná, nikdy zbytočná a nikdy prehnaná. Je osobná, odvážna, zábavná a strhujúca. Už vôbec nejde o prípad, kedy ťa budeme vyzývať ísť do kina podporiť dobrý film, len aby neprepadol. Le Mans ’66 jednoducho musíš vidieť na striebornom plátne, v opačnom prípade si neskôr sám vynadáš.

0/10