Sali
30. marec 2015, 2:40

Dostal animák Home - Konečne doma DreamWorks späť na koňa? (Recenzia)

V časoch, keď je na tom DreamWorks Animation finančne zle, potrebuje animák, ktorý ho zas postaví na nohy. Bude Konečne doma "homerunom" pre štúdio?

Sali
30. marec 2015, 2:40

Väčšina slávnych filmov, ktoré sa točia okolo priateľstva medzi mladým človekom a cudzincami sa týka chlapca a mimozemšťana. Táto snímka sa však sústreďuje na príbeh Oha (Jim Parsons), bojazlivého Boova a Darček "Tip" Tucciovú (Rihanna) - tvrdohlavé a odhodlané dievča. Mimochodom, je to prvý animovaný film od Dreamworksu, kde hrá hlavnú rolu dievča s tmavšou pleťou.

V čom sú Boovovia dobrí? No predsa v utekaní, pričom zbabelosť je pri nich na prvom mieste. Sú to roztomilí mimozemšťania, s chápadlami namiesto nožičiek utekajúci z galaxie do galaxie pred dávnymi nepriateľmi, zvanými Gorgovia. Vodca Boovov, Kapitán Smek (Steve Martin), nájde útočisko práve na Zemi. Vtedy sa začína invázia, ale nie v klasickom zmysle. Boovovia považujú „človekotvory“ ako im oni hovoria, za primitívne bytosti, ktorým robia vlastne službu. Ich úlohou je premiestniť všetkých do Austrálie. Avšak počas premiestňovania je Tip oddelená od svojej matky (Jennifer Lopez) a ostáva sama so svojou mačkou v New Yorku. Oh nadšenie z nového domova neskrýva a chystá veľkú uvítaciu párty. Náhodou však nepozve len Boovov, ale každého, z celej galaxie vrátane Gorgov. Po obrovskej chybe sa Oh stáva utečencom, a náhodné stretnutie s Tip ich zoberie na nebezpečné dobrodružstvo. Dvojica spojí svoje sily a pokúsi sa nájsť Tipinu matku a taktiež zabrániť tomu, aby sa správa o úkryte Boovov dostala ku Gorgom.

Tematické jadro príbehu sa podobá staršiemu animáku Ako si vycvičiť draka a štýl animácie je podobný Krúdovcom. Všetky tri sú od jedného štúdia (DreamWorks Animation). Režisér Tim Johnson (Mravec Z, Sindibád: Legenda siedmych morí), urobil excelentnú prácu pri predstavovaní rasy Boovov. Títo zlatí mimozemštania sú veľmi citliví a bojazliví, ich emócie a nálady sa rýchlo menia, čo je aj vyjadrené veľmi nápadito, a to zmenou farby tela. Ak sú nervózni, celí sa červenajú, ak sú zase šťastní, sú celí ružoví. Oh je odlišný od svojho druhu nielen správaním, ale aj spôsobom, akým sa vyjadruje (jeho reč sa podobá reči Jar Jara Binksa). Bavil ma počas celej dĺžky filmu, bol centrom diania a v každej situácii sa vynašiel. Boovovia a ich technológia je zaujímavo prezentovaná. V súvislosti s tým vás teda neminú ani vtipné scény a hlášky. Soundtrack bol veľmi dobrý, Rihanna a Jennifer Lopez odviedli skvelú prácu a ich skladby do jednotlivých scén zapadali. Aj keď počet pesničiek sa počas filmu exponenciálne zvyšoval, na moje prekvapenie mi to vôbec nevadilo. Home nám ukazuje, že byť iným ako ostatní nie je hanba, práve naopak. To, že robíme chyby, nás robí ľuďmi. Dôležité je mať nádej a nikdy neopustiť to, čo je pre nás dôležité.

Film však mal aj negatívne stránky. Až príliš často som mal pocit, že miestami sa snažil až príliš veľa veci vysvetľovať do detailov a chcel sa dotknúť viacerých problémov našej doby. Aj keď nám povrchne priblížil pár tém ako osamelosť, problém zaradiť sa do spoločnosti, odmeranosť a neosobnosť vzťahov u Boovov (neustále hranie sa s vesmírnymi tabletmi), nerozvinul tieto témy ďalej, čo je veľká škoda. Konečne doma je vskutku roztomilá rozprávka o „intergalaktickom“ kamarátstve. Nemal som však pocit , že Tip je hlavnou postavou filmu. Bol to skôr príbeh o tom, ako sa z osamoteného Boova stane hrdina ak príjme to, že je iný ako ostatní. Taktiež mi vadilo klišé spojené s odhalením antihrdinu, ale to vám prezrádzať nejdem. Nie každý Boov bol taký sympaťák ako Oh, Kapitán Smek mi liezol na nervy od začiatku filmu, navyše mi jeho vtipy vôbec nesadli.

Konečne doma, je milá rozprávka s emotívnymi scénami, ľahko zapamätateľnými hlavnými postavami, s ktorými súcítime v každej situácii. Vyniká medzi nimi najmä Oh, kreatívny, roztomilý, vtipný a okúzľujúci mimozemšťan. Je vidieť, že štúdio vynaložilo nemalú námahu vytvoriť akúsi alternatívu voči silnej konkurencii (Disneyho Baymax a Mimoni od Universalu). Staršiemu divákovi neunikne, že rozprávka je aj o zbližovaní kultúr, avšak vážnejších tém sa len povrchne dotkne a neskúma ich ďalej, čo je veľká škoda, pretože práve tento aspekt mohol urobiť z dobrej rozprávky naozaj skvelú.

6/10

0/10
2