30. máj 2015, 19:59

Tretiu sériu Arrowa máme za sebou. Čo poviete na malú rekapituláciu? (Recenzia)

Pionier komiksových seriálov má za sebou ďalší rok vysielania, podeľte sa s nami o vaše dojmy z najnovšej série.

Peter L.
30. máj 2015, 19:59

2

Už na začiatku by som vás chcel upozorniť, že táto „recenzia" bude obsahovať jemné SPOILERY. Koniec koncov, budem sa snažiť pokryť 23 epizód, takže bez načrtnutia deja a jednotlivých udalostí by to pravdepodobne nešlo. Oliver Queen bol uväznený na opustenom ostrove. Po vyslobodení z pekla sa rozhodol stať sa hrdinom. To nám oznamuje na začiatku každého dielu, čiže nemá veľký význam to tu opakovať. Čo však má význam pripomenúť je to, ako sa jeho charakter vyvíjal - od pomstychtivého vraha, ktorého hnala túžba po očistení mesta od hriechov napáchaných jeho otcom a jemu podobných, až po hrdinu, ktoré Starling potrebuje. Prvá séria odviedla dobrú prácu v predstavení hlavného hrdinu a jeho tímu, no bola to práve druhá séria, ktorá bola vrcholom doterajšieho príbehu a predstavila nám skutočného hrdinu. Po silnom zloduchovi, akým Deathstroke aka Slade Wilson bol, sme boli všetci zvedaví, čo prinesie ďalšie pokračovanie.

V prvej epizóde zastihnete tím bojujúci bok po boku. Všetko funguje ako dobre naolejovaný stroj. Roy je po pol roku výcviku majstrom v lukostreľbe, konečne dostal aj poriadny kostým. Bolo trošku zvláštne vidieť, ako všetko ide hladko aj napriek tomu, že Oliver na konci predchádzajúcej sezóny prišiel o rodinný majetok a firmu. No ako Stephen Amell poznamenal v jednom rozhovore - keď milionár skrachuje, neznamená to, že mu neostanú žiadne peniaze. Stále má niečo v rezerve, tak aj my sa to teda pokúsime vziať s rezervou. Digglovi sa narodí dieťa, z Quentina Lancea sa stane policajný kapitán a vám stále nie je jasné, kde tentoraz tkvie hrozba. Príde to až na konci prvej epizódy, keď to uvidíte a zasiahne vás to ako šíp do srdca. Cítite sa akoby ste spadli zo strechy na chodník. Sara je mŕtva a vy viete, že to spravil niekto, koho poznala. Od tejto udalosti sa odvíja prvá polovica tejto série a my sa postupne dozvedáme, čo sa stalo. Už od minulého roku, po tom, ako sa v show objavila Nyssa al Ghul bolo každému jasné, že na obrazovkách uvidíme aj jej otca. Čo sme čakali sme aj dostali a musím povedať, že napriek počiatočnej skepse som bol s obsadením veľmi spokojný. Matt Nable má v sebe tajomno a skrytú hrozbu, je fyzicky zastrašujúci a vzbudzuje rešpekt, mnohokrát s ním dokážete sympatizovať. Je to bojovník, vojak, no svojim nepriateľom vždy vzdá úctu. Po odhalení toho, kto zabil Saru Lance, je Oliver nútený čeliť Ra's al Ghulovi. Stane sa tak v epízóde The Climb a jedná sa o jednu z najepickejších častí, ktoré sme mali doposiaľ možnosť vidieť. Bola vysielaná pred vianočnou prestávkou a po cliffhangeri v posledných minútach epizódy nás nechala takmer dva mesiace čakať na to, čo bude ďalej.

Presne po spomínanom cliffhangeri sa začali problémy. Arrow bola vždy show o Oliverovi a tíme ľudí okolo neho. Vždy to bol ale on, kto bol lepidlom skupiny a scenáristi sa mohli snažiť ako chceli, jeho absencia v nasledujúcich epizódach bola citeľná. Citeľná bola aj snaha scenáristov urobiť z Laurel trénovanú bojovníčku. Oceňujem úsilie oprieť sa o jej boxerské tréningy s bývalým hrdinom z Glades, Wildcatom, no zopár mesiacov udierania do vreca z nej hrdinku neurobí. Toho si boli tvorcovia vedomí a v počiatkoch vykreslili Black Canary ako neohrabanú "wannabe superhero". O to šokujúcejšia bola scéna v jednej z epizód, v ktorých Oliver absentoval, keď sa na akciu vydali Roy a Laurel a Diggle ich navigoval cez komunikátor. Neskôr sa snažili jej hrdinstvo ospravedlniť tréningom s Nyssou, no to, že by zvládla bojovníkov Ligy Asasínov jej nemohol zožrať hádam nikto. Podobné problémy som mal aj s Theou, či Royom, no pri nich to až tak do očí bijúce nebolo. Felicity Smoak si počas tejto série tiež rozhnevala mnohých. O "Bitch with Wi-Fi" sme sa dozvedeli viac v epizóde The Secret Origin of Felicity Smoak a párkrát sme sa stretli aj s jej mamou. To je všetko fajn, no jej moralizovanie a pretláčanie svojho názoru pred postoje druhých, nepripúšťanie si toho, že aj niekto iný môže mať pravdu, ma v niektorých momentoch privádzalo do nepríčetnosti. Z jednej z mojich najobľúbenejších postáv z minulých sérií, roztomilej "geek-girl", sa stala stalo uplakaná "drama queen". Napätie medzi ňou a Oliverom bolo v minulých rokoch to, čo chémiu medzi postavami ozvláštňovalo. Nechcel som, aby skončili spolu, pretože som sa bál, že to čaro sa vytratí a k tomu som bol viac fanúšikom Oliverovho vzťahu so Sarou. Moje očakávania sa naplnili a ku koncu série mi to napätie medzi nimi naozaj chýbalo. K záporom by som ešte prirátal flashbacky z Hong-Kongu, ktoré oproti spomienkam z Lian Yu neboli až tak zaujímavé a ak by sa v epizódach nenachádzali, vôbec by mi nechýbali. Výnimku snáď tvorili flashbacky v epizóde Suicidal Tendencies, ktoré nám hlbšie predstavili postavu Floyda Lawtona aka Deadshota a jeho smutný osud po návrate z vojenskej misie.

Čo bolo na tejto sérii pozitívne bola určite postava Raya Palmera aka Atoma. Svoj oblek síce dokončil až v druhej polovici série, no to vôbec nebol problém. Dovtedy sme mali dostatok času na to, aby sme sa dozvedeli jeho motiváciu, čo ho poháňa vpred. Navyše ho stvárnil večný sympaťák Brandon Routh, ktorý si už pre DC strihol úlohu Clarka Kenta vo filme Superman Returns. Film napriek tomu, že si fanúšikov našiel, u väčšiny prepadol a tak si úlohu zopakovať nemohol (odkaz na tento fakt ste mohli zachytiť v epizóde All Star Team-Up seriálu The Flash, kde Atom priletel do S.T.A.R. Labs vo svojom obleku, na čo Caitlin reagovala: "It's a bird", nasledovaná Ciscom: It's a plane" a ukončené Felicity: "It's my boyfriend". Scéna referovala na intro klasického seriálu Adventures of Superman). To ma privádza k ďalšiemu pozitívu, ktorým bola kooperácia s Flashom. Či už Oliver vystupoval ako Barryho mentor, alebo proti sebe bojovali, chémia medzi Grantom Gustinom a Stephenom Amellom funguje na 100%. Preto dúfam, že v Legends of Tomorrow im bude prideleného viac času spolu, aj keď je to nepravdepodobné, nakoľko by sa seriál mal sústrediť skôr na iné postavy. Potešila ma aj častejšia účasť Malcolma Merlyna. John Barrowman je v úlohe jednoducho perfektný a aj keď si uvedomujete, že jeho úmysly nie sú vždy čisté, nedá sa mu nefandiť.

Celkovo boli herecké výkony, samozrejme v rámci možností fajn. Stanica CW nie je známa práve tým, že si do úloh vyberá špičkových hercov, skôr sa snaží vychovať si vlastných. Jedného si už vychovala - Stephena Amella. Úprimne si myslím, že ten človek profesne rastie od epizódy k epizóde a ak by v prvej sérii dostal niektoré náročnejšie scény zo série tretej, pravdepodobne by to pôsobilo až parodicky. Ako som už spomenul, Barrowman (Merlyn) a Nable (al Ghul) boli skvelí, no a zvyšok robil to, čo mohol so scenárom, ktorý im bol dodaný. V menšej úlohe bol skvelý najmä Michael Rowe stvárňujúci Deadshota. Felicity a Diggle odvádzali svoj štandard a nevŕzgalo to nikde. Čo sa týka Catie Kassidy v úlohe Laurel, je to ťažké posúdiť. Nemyslím si, že Catie je zlá herečka, no jej postava je v deji navyše už od prvej série. Colton Haynes v roli Roya aka Arsenala je podobný prípad - keď nerobí psie oči na Theu, tak je nepríčetný. Flintu do žita by som ale ešte nehádzal, s lepšou postavou by možno dokázal urobiť divy.

Podľa môjho názoru tempo trpelo rozdelením série na akoby dva samostatné príbehy. V prvej polovici sme dostali naozaj solídne epizódy, ktoré by som si bez váhania prehral ešte raz. Všetko ale spelo k The Climb, ktorý si dovolím nazvať vrcholom spomedzi 23 epizód. No ak by sme si The Climb predstavili ako Mount Everest, nasledujúce tri epizódy by sme mohli nájsť niekde na úrovni Mŕtveho mora. Seriál sa ale ku koncu pozviechal a celkové vyvrcholenie série bolo uspokojivé, takmer všetko do seba nakoniec zapadlo. Podľa Amellových vyjadrení Arrow ako taký skončil. Vraj si kostým obliekol poslednýkrát. Stephen má ale talent v zavádzaní fanúšikov a väčšinou len zahmlieva fakty, no bude naozaj zaujímavé, kam nás štvrtá séria vezme. Podľa doterajších informácií by mohol byť rozvinutý mýtus o Damianovi Darkovi, najväčšom nepriateľovi Ra's al Ghula. Môže Damian Dark odkazovať na Damiana Wayna? Puto s Brucom by muselo byť pre účely seriálu pretrhnuté, ale predsa - Damian je vnuk Ra'sa, takže prečo nie? Na druhú stranu by sa mohlo jednať o Damiana Dhrhka, agenta organizácie H.I.V.E., ktorú nám už v show predstavili. Je mi jasné, že Arrow má obmedzenú fanúšikovskú základňu.

Kvalitatívne sa s tematicky podobne zameraným Daredevilom rovnať nemôže. Čo sa tu však cení je, že na seriály vidno lásku tvorcov k zdrojovému materiálu a úsilie prinášať fanúšikom postavy, ktoré sme doteraz mohli poznať len zo stránok komiksov na televízne obrazovky týždeň, čo týždeň. V každom prípade mala tretia séria najviac problémov v doterajšej histórii tejto obľúbenej show a ja sa bojím, kam sa v septembri posunieme ďalej. Zdá sa, že tvorcovia mnohokrát načúvajú hlasu fanúšikov, preto je možné, že si niečo z kritiky vezmú a dočkáme sa podobnej jazdy, ako v druhom roku vysielania. Pre tentokrát to bude za 6/10.

Tagy: DC, arrow, komiksy
0