Sorrentino rozjíma nad mladosťou, starobou a životom (Recenzia)

20. október 2015, 14:45 Čas čítania: 0:00
0
Mads
20. október 2015, 14:45

Mads
20. október 2015, 14:45

Ak už podľa ničoho iného, filmy talianskeho režiséra Paola Sorrentina sú od prvej minúty jasne rozpoznateľné vďaka charakteristickému štýlu. Precízne obrazové kompozície, presne načasovaný strih a hudba, ktorá sa dunivo rozlieha naprieč scénami. Dôkladnosť, s akou sa Sorrentino venuje formálnej stránke svojich diel často kontrastuje s údelom mnohých jeho hrdinov - chladne odmeraných, povznesených nad svoje okolie a realitu, ktorí miesto aktívneho emocionálneho prežívania vlastného života nezriedka len pozorujú a komentujú ostatných. Do ich výpovedí a pohľadu na svet sa nezriedka vkráda neskrývaná irónia presakujúca Sorrentinovými spoločenskými portrétmi a odrážajúca sa i v drobných vizuálnych vtipoch. To všetko platí i v prípade Mladosti, ktorá po úspechu na zahraničných festivaloch momentálne vstupuje i do našich kín v rámci putovnej prehliadky Projekt 100.

Navzdory vyššie zmienenému sa však pri Mladosti dostavuje pocit, že pohlcujúci štýl plný nádherných obrazov tentoraz len odvádza pozornosť od vnútornej prázdnoty. Príbeh sleduje starnúceho skladateľa Freda Ballingera (Michael Caine), ktorý na dôchodku trávi čas v ústraní kúpeľného hotela spolu so svojim priateľom a slávnym režisérom Mickom Boyleom (Harvey Keitel). V luxusnom zariadení uprostred vysokých hôr a prírody Fred premýšľa nad stratenou mladosťou, úspešnou kariérou a komplikovaným osobným životom, ktorý mu pripomína jeho dcéra Lena (Rachel Weisz). Trojlístok dopĺňa mladý úspešný herec Jimmy Tree (Paul Dano), ktorého si napriek mnohým ďalším výrazným filmovým postavám väčšina ľudí pamätá len ako herca jednej role - podobne ako si Freda Ballingera pamätajú len kvôli jeho „Prostým piesňam“. Do deja vstupujeme vo chvíli, keď za Fredom do hotela prichádza emisár britskej kráľovnej s prosbou, aby pre ňu na oslave zahral „Prosté piesne“ - a Fred ho z nám neznámych príčin veľmi razantne odmietne.

V uzavretom komornom ekosystéme hotela, vzdialenom od bežných civilizačných problémov dochádza k stretu medzi starobou a mladosťou. Starnúci hrdinovia sa pokúšajú vystúpiť z tieňa minulosti, kým tí mladí s obavami čelia neistej budúcnosti. Kedysi slávny a oceňovaný režisér Mick neúnavne so skupinou pomocníkov pracuje na scenári pre svoj najnovší film, ktorý má byť dôstojným zavŕšením a zlatým klincom jeho diela. Každý deň vedie s Fredom rozhovory o živote a vlastné trápenia si odľahčujú humorom, ironickými poznámkami, stávkami alebo pozorovaním ostatných obyvateľov a zamestnancov zariadenia.

Práve izolovanosť hrdinov, množstvo motívov spájajúcich sa s vedľajšími postavami a výber tém sa však stáva hlavným kameňom úrazu. Sorrentino okolo svojich hlavných postáv komponuje symetrické zábery, obklopuje ich prírodou, architektúrou, maľbami majstrov a množstvom figúrok i postavičiek majúcich svoje miesto v ohraničenom mikrokozme filmu. Z toho dôvodu sa ale i z Freda a Micka miesto plastických a životných charakterov stávajú muzeálne exponáty, podobné obrazom na stenách. I do ich životných múdier a humorných komentárov sa dostáva až prílišná uhladenosť a ľahkosť, ktorá ich oberá o údernosť. Vedľajšie dejové línie odhaľujú Sorrentinove veľké ambície a podobne ako jeho Veľká nádhera mnohým pripomenula Sladký životMladosť dáva v niektorých momentoch spomenúť na 8 1/2. S protagonistom slávneho diela Federica Felliniho zdieľajú Fred, Mick i ďalší krízu vlastných hodnôt, prehodnocovanie svojho prístupu k životu a tvorbe či sny, ktoré ich prenasledujú. O 50 rokov neskôr pôsobí rovnaký prístup bez Felliniho režijnej invencie nutne zastaralo. Motívov je navyše primnoho a nedarí sa ich prepojiť do vyladeného celku alebo priviesť k uspokojivému vyústeniu. Výsledok je preto neveľmi nepresvedčivý a pripomína relikt z minulého storočia, ktorý zľahka zaváňa gýčom.

Podobne, ako pri svojom predchádzajúcom anglicky hovorenom filme Tu to musí byť, sa Sorrentino odchýlil od spolupráce so svojim dvorným domácim hercom Toni Servillom a miesto toho vsadil na známe hollywoodske tváre. Michael Caine a Harvey Keitel v hlavných úlohách podávajú skvelé výkony a aj vďaka nim absurdný tón a ľahkovážny humor funguje. I v ďalších úlohách figurujú známe mená ako Rachel Weisz alebo vychádzajúca hviezda Paul Dano. Poteší i na okamih prítomná herecká legenda Jane Fonda a očarujúca múza Madalina Diana Ghenea, ktorá sa na plátne predvedie v Evinom rúchu. V závese za úchvatným vizuálnym štandardom je neodmysliteľný skvelý výber hudby, čítajúci mená ako Igor Stravinsky a skladby ako You Got The Love od The Retrosettes, ktoré vkusne dopĺňajú tempo a atmosféru filmu.

V jednej zo scén Fred Ballinger stojí pred nádhernou klietkou a hľadí na vtáka v nej sediaceho. Scéna je metaforou toho, ako je samotný Fred uväznený v osídlach narušených rodinných vzťahov, starých krívd, neschopnosti a neochote vrátiť sa k práci a začleniť sa späť do spoločnosti. Vystihuje však i charakter filmu, ktorý sa v snahe priblížiť umeleckému ideálu a svojim vzorom vyčleňuje z komentovanej reality a i keď hovorí o dôležitosti skutočných emócií, sám žiadne neobsahuje. A to u inak precízneho a príjemne odľahčeného dielka zamrzí. 6/10

0/10
Zdroj: ČSFD