0
26. október 2015, 13:19

Príbeh Petra Pana sa opäť dostáva na plátna kín, tentoraz ako prequel (Recenzia)

Dostali sme ďalšiu budúcu klasiku?

26. október 2015, 13:19

0

Divadelná hra J.M. Barrieho - Peter Pan je v anglofónnych krajinách absolútnou klasikou, na ktorej vyrastali celé generácie. Je preto logické, že sa dočkala aj mnohých filmových adaptácií a variácií. Z najznámejších spomeňme rovnomennú animovanú Disneyovku, hraný celovečerák z roku 2003 alebo pôvodný Spielbergov sequel tohto príbehu Hook. O vzniku tejto hry pojednáva oscarovka Roberta Forstera (Quantum of Solace) Finding Neverland s Johhnym Deppom a Kate Winslet. Štúdio Warner Bros. hľadá od ukončenia Harryho Pottera ďalšiu zlatú žilu a voľba padlo na túto atraktívnu látku. Nový počin režiséra úžasného Pokánia Joa Wrighta to má však ťažké. Kritika ho potopila a divácky záujem je aj napriek 150 miliónovému rozpočtu, eufemisticky povedané, slabý. No napriek tomu to s jeho hodnotením nie je také jednoznačné, ako by sa mohlo zdať a po nízkych očakávaniach ide o relatívne príjemne prekvapenie. Výsledné dielo si užijete tým viac, čím lepšie poznáte pôvodný príbeh a na neho nadväzujúce vyššie spomínané filmy.

PAN: Cesta do Krajiny-Nekrajiny je totiž prequel. Aj keď sa časovo trochu nepochopiteľne odohráva po slávnom originále. Peter žije počas 2. svetovej vojny v sirotčinci, kde sú deti týrané vychovávateľkami a predávané do otroctva pirátovi zvanému Čierna Brada. Rovnaký osud postihne aj hlavného hrdinu. Vo fantastickej zemi zvanej Krajina - Nekrajina je nútený v doloch vykopávať vílí prach. Tu sa zoznámi s Jamesom Hookom, svojim budúcim úhlavným nepriateľom. Spoločne sa im podarí uniknúť zo zajatia a Peter sa od domorodcov dozvie, že možno on je vyvoleným, ktorý ukončí nadvládu pirátov. Dej nepôsobí príliš originálne a ani taký nie je. Je derivátom klasických klišé, na ktoré sú navlečené odkazy, postavy a prvky Barrieho predlohy. V továrni na sny však už dávno platí poučka o tom, že dôležité nie je čo, ale ako. A to je občas rovnako fascinujúce, ale aj nepríjemne tendenčné. Vo výsledku film najviac vystihuje slovo - divný. Ale začnime pozitívne.

Nová Wrightovka má vynikajúcu prvú polovicu. Veľkolepé Hollywoodske remeslo sa tu ukazuje v plnej paráde. Úžasná výprava, krásna kamera a zaujímavo rozohrané postavy nás sprevádzajú rozprávkovým svetom, na ktorý je aj vďaka prekvapivo vynikajúcemu 3D radosť sa pozerať. Čerešničkou na torte je fantastická hudba Johna Powella, ktorá je podľa mňa samostatne zatiaľ najlepším soundtrackom roku. Vzdušný súboj pirátskej lode s letkou RAF - u, prvý nástup Čiernej brady za zvuku coveru Smells like a Teen Spirit alebo útek z kameňolomu sú vďaka týmto aspektom scénami, kvôli ktorým radi chodíme do kina. Herecky je film takisto v poriadku. Levi Miller je ako titulný hrdina dostatočne sympatický. Jackman si po Chappiem svojho ďalšieho záporáka evidentne užíva. Garred Hedlund má ako Hook zjavné rysy Indiana Jonesa skombinovaného s Hanom Solom. Síce mu chýba fordovská charizma, ale tú má málokto. A Rooney Mara je dostatočné pekná aj akčná, aby sa v mužskom tieni nestratila.  Sedel som v úžase a nechápal som zdrvujúce recenzie zahraničných aj domácich kritikov ale rovnako som sa obával, že s uzatváraním dejových línií nastavenú latku film neudrží. Obavy sa bohužiaľ potvrdili. Množstvo nahodených tém a vzťahov vyvoláva otázky, čo z nich vyplynie. A väčšinou z nich pre predlohami nepoznamenaného diváka nevyplynie nič.

Snímka sa tak stáva zlepencom profesionálne natočených scén, ktorému v druhej polovici chýba súdržnosť a dejový drive. Chyba je ako obyčajne v scenári. Dobre  rozdané karty sa tvorcom nepodarilo zúžitkovať a postupne je čím ďalej tým viac jasnejšie, že v rukách neskrývajú žiadny tromf a iba blafujú. Rozprávanie zakopáva o narážky na budúcnosť svojich hrdinov, ktoré však nikam nevedú. Z vystavania príbehu je jasné, že producenti verili v rozbeh veľkej série a  aktuálne dielo je iba úvodom k veľkým veciam. No tie vďaka obrovskému komerčnému fiasku neuvidíme. Opakuje sa tak situácia so Zlatým kompasom.

Ako samostatný film tak Pan v očiach veľkého množstva divákov príliš neobstojí. Absentuje tu totiž cieľ. Vo výhode sú tak znalci predlohy, ktorý vedia, kam majú príbeh a jednotlivé nedopovedané motívy smerovať. Čo je však horšie, výslednému produktu po skvelom úvode postupne dotĺka srdce. Pocit, že Wright nemá svoje dielo vo svojich rukách, ale je iba najatým remeselníkom, je s pribúdajúcimi minútami čím ďalej tým viac intenzívnejší. Nikdy síce neskĺzne do vôd problematických projektov typu Fantastická štvorka, ale po úvodnom nabudení ide o studenú sprchu. Výnimočný tvorca sa pod diktátom štúdia nemá šancu predviesť, tak dodáva aspoň veľmi slušné, aj keď zameniteľné remeslo. Kde je napríklad nejaká úžasná dlhá kamerová jazda, ktorou sa môžu chváliť predchádzajúce Wrightove počiny?

Zaraďuje sa tak po bok titulov ako Aronofskeho Noe, Leeov Hulk alebo ak chceme ostať v rovnakom žánri tak Raimiho Mocný vládca Oz. Tie sú takisto dielami výnimočných tvorcov, ktoré kvôli kompromisom kvalitatívne úplne nevyšli. No aj tak ponúkajú veľké množstvo filmárskeho kumštu.

V rovnakej situácii je aj  Pan, s ktorým som aj napriek veľkému množstvu záporov a celkovej zmätenosti relatívne spokojný. Barrieho príbeh mám rád rovnako ako väčšinu súčasných adaptácií rozprávkovej klasiky. Okrem toho som na Hookovi vyrastal, Hoganovho Petra Pana bez problémov zvládnem prežiť a Finding Neverland považujem za fantastický film. Celkové číselné hodnotenie je tak odrazovým mostíkom fanúšika aktualizovaných verzií slávnych príbehov, od ktorého sa dá odraziť smerom hore aj dole. Ja dúfam, že väčšina z vás si to užije a budete mať, rovnako ako ja, jednu dobrú žánrovku navyše. 6/10

P.S. Kto je tomu ochotný dať šancu, tak rozhodne v kine a tentoraz bez váhania v 3D. Na obrazovke sa veľmi veľká časť kúzla stratí.  Dabing treba brať ako nutné a opäť veľmi veľké zlo.

0/10
0