3
Andrej Verešvársky
28. november 2012, 15:16

Ryan Leslie - Les Is More (Recenzia)

Ryan Leslie spravil obrovský krok vpred. Tento spevák, multi-inštrumentalista a po novom už aj raper, má na konte tri albumy a všetko sú to nadpriemerné kúsky, no až s jeho posledným počinom, úsmevne nazvaným Les Is More zamútil vody modernej hudby.

Andrej Verešvársky
28. november 2012, 15:16

O Ryanovi bolo známe (a jeho práca je toho dôkazom), že si všetko robil sám. Od písania textov, cez produkciu hudieb, až po marketing. Vo svete spevákov a ak chceme škatulkovať, tak poviem že popu /r'n'b, to nie je až také neobvyklé, pretože mnoho spevákov má okrem spevu talent aj na písanie, či tvorbu hudby. No akonáhle sa Leslie presunul od spievania k rapovaniu, získal si omnoho väčšie spektrum fanúšikov, ktorí práve toto oceňovali. Ak si nájdete jeho veci tu na Refresheri, takmer v každom článku redaktor prízvukuje, že Leslie je "multitalentovaný čávo".

Keď niekto začína s rapom na svojom treťom albume, musí byť buď obrovský skrytý talent, alebo si je sebou veľmi istý. Leslie je, povedzme si pravdu, ten druhý prípad. Sebavedomie mu nechýba a to je len dobre, pretože jeho rap patrí do skupiny priemerný, prípadne mierne nadpriemerný. Čo ho ale z tejto sorty vyťahuje je jeho spevácky talent, s ktorým nepotrebuje nikoho na refrény, rovnako ako nikoho nepotrebuje na hudby. A práve hudby sú hlavnou devízou tohto albumu. Práve vďaka nim je Leslie opatrne porovnávaný s Kanyem Westom v jeho začiatkoch, napokon niektoré hudby sa ceľkom podobajú.

Album začína skvelou skladbou Glory (ďaľšia podobnosť s Westom, ktorý nahral skladbu s rovnakým názvom), ktorá je pre mňa dokonalým otvorením očakávanej dosky. Živé bicie, elektrické gitary, chytľavé melódie a téma slávy je presne to, čo dokáže zaujať, nabudiť a možno aj zdvihnúť očakávania. Pokračujeme hitom Beautiful Lie, asi najúspešnejšou skladbou z albumu s ľahko zapamätateľným refrénom a výrazným beatom. Na čísle tri Leslie zvoľňuje tempo, vracia sa k téme, ktorá bola preňho vždy jednou z prvoradých a to sú ženy. Good Girl je jednou z tých skladieb, ktoré znejú skvele, počúvajú sa dobre a to aj napriek tomu, že téma je tuctová. 5 Minutes Freshen Up (aka nová Refresher hymna?) odkazuje všetkým, že nie sú "fresh enough" a napriek tomu, že je to egotrip, počúva sa dobre. To sa už nachádzame takmer v prvej tretine albumu, ktorý obsahuje 14 skladieb. Číslo 5 je opäť vec venovaná ženám, ktorá sa točí okolo slovnom paradoxe "Dress You To Undress You" a Leslie je opäť nad vecou, hudobne aj rapovo. Bavia ma vložené gitarové riffy, spievaný refrén aj úvodná zmena inštrumentálky.

Na čísle šesť je skladba Maybachs & Diamonds a zatiaľ čo som doteraz nemal jedinú výčitku a album bol takmer bez chybičky, pomaly sa začínam nudiť. Opäť pomalšie tempo, opäť téma bohatstva spojená so ženami, ktorá sa už začína opakovať a naznačuje, že album je možno určený skôr pre ženské publikum. Potom ale prichádza mocný egotrip Swiss Francs a na predošlé zakopnutie ihneď zabúdam. Následne vchádzame do druhej polovice albumu, konkrétne vydarenou prelúdou k úžasnej veci Ups & Downs, ktorá je hlavne o samotnom autorovi a jeho pohľade nielen na ženy, ale aj na seba samého a fanúšikov.

Okrúhla desiatka je miesto, kde pre mňa albumu dochádza dych. Ready or Not je trochu nevýrazná vec, ktorú zachraňuje len refrén, napriek tomu ju väčšinou skipujem. Podobne je to aj pri ďaľšej veci Lovers & Mountains, aj keď možno je to preto, že som chlap a tieto posledné skladby sú skôr pre nežnejšie pohlavie. Napriek tomu sa mi tu páči použitý efekt, aj niektoré tóny pripomínajúce Franka Oceana. The Black Flag je však už tretia skladba, ktorá má rovnaké pomalé tempo. Počúva sa síce dobre a popový refrén je chytľavý, no mám pocit, že keby nebola v trackliste na tom mieste, kde je, mala by väčší úspech. Logicky totiž skipujeme skladby, ktoré znejú rovnako. Pri veci Joan Of Arc som čakal nejakú zaujímavú metaforu a prirovnanie žien k historickej postave, no Leslie nevyužil potenciál a opäť zostáva na povrchu. Poslednou vecou albumu je remix k veci Beautiful Lie s jediným hosťom Fabolousom, ktorý nie je zlý, ale viac by sa hodil na internet ako poďakovanie pre fanúšikov / leftover, ako regulérna skladba na albume.

Leslie nie je nijaký veľký lyrik ani básnik, pohybuje sa skôr po povrchu, akoby išiel do hĺbky a na albume nenájdeme neočakávané témy. Sláva, peniaze, ženy, život v luxuse - to všetko dokazuje, že tento album slúži hlavne na počúvanie, nie na zamýšlanie sa nad ním. Je to párty album, je to album do spálne a možno ho považovať aj za album, ktorý oslavuje život. Svoje lyrické deficity vyvažuje Leslie speváckym talentom a vhodnými produkciami. Viac ako polovica albumu je pre mňa nadpriemerná, ku koncu ma však nudí. Mohlo to však dopadnúť oveľa horšie a kto nemal veľké očakávania, musí byť viac než spokojný. Ja spokojný som, nečakal som takmer nič a dostal som toho veľa. Ak sa Leslie nabudúce bude vyvarovať chýbám ako zle zostavený tracklist, či malé množstvo tém, mohol by nahrať klasický album. Rovnako by som sa nenahneval, keby sa na albume objavil nejaký ďaľší featuring, aj keď oceňujem Leslieho snahu robiť si všetko po svojom. Oceniť však treba aj fakt, že Les Is More je naozaj vizuálny album, čomu svedčí rovná desiatka videí (aj keď o ich kvalite by som niekedy radšej pomlčal). Ak ste boli na jeho nedávnom koncerte vo Viedni, viete, že jeho živé vystúpenia stoja za to a tak prihliadnem aj na to a dám mu v našej recenzii slušných 7,5/10, veď napokon, je to dobrý album.

0