17. februára 2016, 21:56

Z predrogovaných Vianoc v The Night Before sa vykľula prekvapivo príjemná a osviežujúca komédia (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY SETH ROGEN

Očakávali sme síce niečo úplne iné, ale výsledok nás milo prekvapil.

Vianoce sú už dávno za nami, ale to nám nebráni v tom, aby sme sa posunuli o zopár týždňov dozadu a opäť si vychutnali atmosféru plnú zasnežených ulíc, mikulášskych oblekov, darčekov a všetkého, čo k tomu patrí. Až na malú výnimku. Predpokladám, že nikto z nás nemal v pláne sa počas sviatkov dostať na tajnú párty, o ktorej sníva celý život. Taktiež predpokladám, že nikto z nás nie je najlepší kamoš so Sethom Rogenom, Josephom Gordonom-Levittom či Anthonym Mackiem. Hmm, asi by sa patrilo dodať aj fakt, že pravdepodobne nikto z nás nemal v pláne zmiešať rôzne drogy a halucinovať tak na polnočnej omši. Okay, možno to teda nie sú obyčajné Vianoce, na aké sme zvyknutí, ale ani to nám nebráni v tom, aby sme sa pri The Night Before pobavili. Ono to totiž nie je klasický a opozeraný feťácky bromance film.

Keď som po prvýkrát videl trailer na novú komédiu od Jonathana Levine-a, náramne som sa potešil. Je to totiž človek, ktorý ma vo svojom repertoári netypické a nebojím sa povedať aj kvalitné projekty, ako Warm Bodies, The Wackness či moj obľúbený 50/50. O scenár sa starala skupinka pod dohľadom skúseného Evana Goldberga (podieľal sa ako producent na Superbad, Pineapple Express, This is the End a mnohom ďalšom), čiže starosti ohľadne jednoduchých vtipov, gagov či zápletky som si mohol odškrtnúť tiež. Herecké obsadenie už malo byť iba akousi čerešničkou na torte. Gordon-Lewitt je bezpochyby talentovaný herec, Seth Rogen síce nesadne každému, ale treba uznať, že jeho vtipy občas nachádzajú stred terča s úžasnou ľahkosťou a ako tretí člen do partie pribudol Anthony Mackie, ktorý je minimálne vďaka svojim komiksovým rolám obrovský sympaťák. To všetko boli iba subjektívne pocity. Myslíte, že sa niečo z toho objektívne naplnilo? Musím povedať, že áno a dokonca s väčšou eleganciou, než ako som predpokladal.

Príbeh hovorí o troch celoživotných priateľoch, z ktorých sa počas rokov stala viac menej rodina. Už od tínedžerských čias majú vo zvyku Vianoce poriadne preflámovať no čím sú starší, tým menej času im zostáva na podobné zábavky. Isaac (Rogen) čaká dieťa, Chris (Mackie) sa stáva vrcholovým športovcom a potom tu máme Ethana (Lewitt), ktorému život až tak veľa nedoprial. S prichádzajúcimi povinnosťami sa chalani rozhodli zorganizovať poslednú akciu podobného razenia a určili si za úlohu zúčastniť sa na „svätom grále všetkých žúrok" s názvom Nutcracka Ball. To však nebude také jednoduché a verte mi, že  v ten večer zažijú ešte mnoho bláznivých čudesností.

Stále však nerozumiete, prečo som z filmu tak príjemne prekvapený? Je to hneď z viacerých dôvodov. Prvým je spracovanie príbehu. Ten je bez diskusie sám o sebe jednoduchý, no režisér Levin nám s radosťou servíruje čudesné scény, aké by nám ani nenapadli a ktoré doň možno niekedy nie úplne koncepčne zapadajú, ale aj napriek tomu vytvárajú dojem akéhosi komplexného a milého celku. Scenár funguje napodiv dobre a človek sa dokáže chytiť na viaceré pop-kultúrne hlášky či konverzačné prestrelky. To ešte viac umocňuje už párkrát spomínaná trojica, ktorá má medzi sebou dobrú chémiu a ak by som ich stretol v bare, tak by som si myslel, že je to partička obyčajných kamarátov na pive.

The Night Before je filmom, na ktorý som sa tešil (aj keď som neočakával veľa), no musím objektívne povedať, že svojími elementami predčil moje očakávania. Je príjemný, napriek pomerne dlhej stopáži aj rýchlo zbehne, počet solídnych vtipov prevyšuje počet tých trápnych a ako celok pôsobí osviežujúcim dojmom. Ak nemáte radi Rogena, tak dajte ruky preč, ale pokiaľ sa chcete iba jednoducho pobaviť s vypnutými mozgovými bunkami, myslím, že mu určite môžete dať šancu. Číselnému hodnoteniu som sa chcel vyhnúť, ale keďže musím, tak mu udeľujem pekných, no nedokonalých 6.5/10

0/10