5
2. október 2016, 15:31

Je Sirotčinec slečny Peregrinové skvělým návratem do kouzelného světa Tima Burtona? (Recenze)

Fantasy příběh o podivných dětech se dočkal své premiéry.

2. október 2016, 15:31

5

Tim Burton je jméno, které v nás evokuje představu roztodivných postaviček a fantaskních příběhů. Tento geniální filmový tvůrce si vytvořil vlastní specifický styl a univerzum. Mezi jeho nejvýznamnější filmy patří Střihoruký Edward, Karlík a továrna na čokoládu nebo Beetlejuice. Tim Burton si těmito a dalšími filmy dobil srdce milionů diváků, a proto se na každý jeho další počin upírají zraky nejen velké fanouškovské základny, ale i široké veřejnosti. A tak není divu, že po jeho posledním počinu Big Eyes, který nás příliš nepřesvědčil, jsme svá vysoká očekávání vložili do nejnovějšího projektu Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti, který vychází ze stejnojmenné knižní předlohy Ransoma Riggse. Premiéru jsme tedy nemohly vynechat ani my. Dočkali jsme se dalšího legendárního počinu nebo nás Tim Burton nepřesvědčil ani tentokrát?

Režisérské otěže měl v rukou Tim Burton, scénáře se ujala Jane Goldman. V hlavní roli jsme viděli Asa Butterfielda (Enderova hra) jako Jakea, kterému od dětství jeho milovaný dědeček vyprávěl fantastické a těžko uvěřitelné příběhy o sirotčinci na ostrově ve Walesu v němž žijí děti s nadpřirozenými schopnostmi. Po záhadném dědečkově úmrtí se Jake rozhodne na ostrov vydat, aby se s jeho skonem vyrovnal. Nedlouho po příjezdu však objeví kouzelné místo v časové smyčce známé jako sirotčinec slečny Peregrinové (Eva Green). Zde se setkává s podivnými dětmi, jako jsou Millard (Cameron King), Bronwyn (Pixie Davis), Olive (Lauren McCrostie) a s dívkou jménem Emma (Ella Purnell). Poté, co se seznámí s jejich kouzelnými schopnostmi, zjistí, že mají i své zrůdné nepřátele, kteří se chystají sirotčinec napadnout a děti zabít. Jake tak musí zjistit, jaká je jeho schopnost a zachránit uzavřené společenství podivných dětí.

Zdroj: 20th Century Fox

Pokud mám začít pozitivy, rád bych vyzdvihl herecké výkony, a to zejména samotné slečny Peregrinové (Eva Green) a hlavního záporáka, jehož si střihl skvělý Samuel L. Jackson. Herecké výkony dětí však mohu bezesporu označit za nadprůměrné a po této stránce nová burtonovka skutečně excelovala. Vydařené byly i kostýmy a make-up, které snímku dodávaly patřičné kouzlo a bylo snadnější se vtáhnout do kouzelného děje. Skvělá byla i práce s kamerou a Tim Burton do filmu částečně vtiskl své osobité kouzlo, které však nemělo takový punc jako u jeho předchozích legendárních snímků.

Sirotčinec slečny Peregrinové má však i svá negativa. Tím nejzávažnějším je přílišná komplikovanost děje, především pak v závěrečné čtvrtině. Orientovat se v časových smyčkách a jejich zákonech může být pro diváka složité a ačkoli snímek neobsahuje logické chyby, občas se prostě v ději na moment ztratíte. A to na tempu a zábavě moc nepřidá. Jako největší minus bych pak označil dvě konkrétní scény složené z animací, které působí trhaně a velmi levně, jakoby byly vytrženy z o dvacet let staršího filmu.

Zdroj: 20th Century Fox

Pokud bych měl dojem ze snímku shrnout, musím uznat, že mě většina pasáží bavila. Některé scény si režisér mohl odpustit a určitě by snímku slušel více přímočarý děj. Návrat do kouzelného světa Tima Burtona se konal navíc jen částečně. Náznaky tam byly, ale tento fantasy snímek mohl stejně tak dobře natočit i kdokoli jiný, protože burtonovský otisk v tomto díle nebyl příliš znatelný. Na druhou stranu se opravdu vydařily kostýmy a herecké postavy excelovaly v čele se skvělou Evou Green a Samuelem L. Jacksonem. Sirotčinec slečny Peregrinové má jistě i jiný dopad na ty, kteří četli knižní předlohu, jejíž atmosféru se Timu Burtonovi podařilo poměrně velmi dobře přenést i na stříbrné plátno. Z kina tak budete nejspíše odcházet spokojení, ale nikoli okouzleni, a to se v posledních letech bohužel pro Tima Burtona stává standardem. 6,5/10

0/10
45