11. júna 2017, 14:54

Zabite svojich kolegov a zachránite sa. Tvorca Wolf Creeku rozohráva v horore The Belko Experiment krvavé kancelárske peklo (Recenzia)

Keď človeku ide o krk, ľudskosť letí von oknom.

Predstavte si nasledovnú situáciu: Je deň ako každý iný a vy ste na ceste do práce. Dorazíte do nevábnej budovy medzinárodnej korporácie, uvaríte si rannú kávu, snažíte sa ignorovať otravných kolegov či hulákajúceho šéfa, keď tu odrazu sa z interkomu ozve nepríjemný mechanický hlas. Pokojným tónom vám ozrejmí, že do polhodiny musíte zabiť dvoch vašich spolupracovníkov. Ak sa tak nestane, šéfovia celého experimentu vás okamžite eliminujú a vaša hlava vybuchne. Prečo? Pretože ste si do nej pri nástupe poslušne nechali implantovať akýsi divný čip. Veď viete, bezpečnosť je prvoradá. A požiadavky neznámeho hlasu sa stupňujú. Teraz musíte zabiť rovno 30 ľudí. V opačnom prípade experimentátori eliminujú 60. Ako sa rozhodnete? Budete zabíjať, aby ste si zachránili kožu? Presne v takejto prekérnej situácii sa ocitli postavy hororového thrilleru The Belko Experiment od Grega McLeana (Wolf Creek) podľa scenára Jamesa Gunna (Guardians of the Galaxy). Sadistická hra môže začať...

Zdroj: Orion Pictures/BH Tilt

Ústredný nápad je slušný, hoci treba uznať, že nie príliš originálny. Stačí si spomenúť napríklad na viac či menej podobné tituly, ako Kocka, Saw či Očista. Ale snáď len blázon by od McLeanovho počinu očakával žánrovú inovatívnosť. Najviac teda prekvapí hlavne fakt, ako veľmi je celý film neprekvapivý. Čo ale neznamená, že by išlo o stratu času. Remeslo má totiž McLean v malíčku a šialenosť situácie, v ktorej sa postavy ocitli, nespôsobuje práve príjemné pocity. Obzvlášť, keď si na ich mieste predstavíte seba. Postavy sú inak viac-menej jasne oddeliteľné. Máme tu humanistov, ale aj psychopatov, ktorí veľmi radi dajú priechod svojmu nacistickému ja a začnú okamžite masakrovať ľudí.

Často vám stačí jediný pohľad a hneď viete, do akej skupiny bude dotyčný patriť (no schválne, tipnite si, ako sa asi zachová nevrlý šéf?). Riešiť logiku postáv v podobných filmoch je vždy ošemetné. Aj tu nájdete niekoľko sporných momentov. Napríklad humanisti majú nad sadistami výraznú prevahu a veľmi ľahko by ich mohli spacifikovať, aby neboli nebezpeční. Namiesto toho ich ale nechajú pokojne sa promenádovať po budove. Ale podobné veci zrejme musíme v hororoch predsa len brať s trochou zhovievavosti.

Zdroj: Orion Pictures/BH Tilt

Tvorcovia mali samozrejme šancu rozpracovať jednotlivé charaktery omnoho lepšie a viac sa pohrať s očakávaniami diváka, ale trochu si nechali tento potenciál pretiecť pomedzi prsty. Tým pádom budete vnímať všetkých (anti)hrdinov skôr ako figúrky. S tým sa spája ďalšia vec a síce, že herci príliš nemajú čo hrať. Ale aspoň nerušia a žiadne vyslovené prehrávanie som si nevšimol.

Snímka mohla byť viac napínavá (obsahuje viac-menej len jednu vyhrotenejšiu scénu) a v druhej polovici sa už definitívne odoberie do žánru obyčajnej akčnej vyvražďovačky. Nesleduje sa však zle, nie je to ani nuda, ale tvorcovia nevytiahnu z rukáva žiadne eso, prekvapenie, nejaký zvrat. Záver je pomerne predvídateľný a doširoka otvára náruč potenciálnemu sequelu. A ani by som sa veľmi nečudoval, keby sme sa ho niekedy dočkali.

Zdroj: Orion Pictures/BH Tilt

The Belko Experiment je nenáročná akčná rúbanica, ktorá sa od niektorých svojich kolegov odlišuje hlavne trochu otvorenejším zobrazením brutality (krvou sa na moje prekvapenie vôbec nešetrilo). Samozrejme, všetko v mantineloch klasickej kino žánrovky. Osobne mám tento typ thrillerov celkom rád, takže som pri sledovaní nijako extra netrpel. Greg McLean doručil celkom svižnú jazdu a hanbu si neurobil. Jeho dielo síce ničím nevybočí z očakávaní, ale stále ide o slušne zvládnuté remeslo. Pokiaľ do filmu pôjdete s rozumne nízkymi očakávaniami, nadávať príliš nebudete. 6/10

0/10