13. októbra 2019, 14:09

El Camino je nostalgickou bodkou za príbehom Breaking Bad. Jesseho finále ťa však na zadok neposadí (Recenzia)

Vince Gilligan zatúžil vrátiť sa do sveta Breaking Bad.

Vince Gilligan trávi v Albuquerque veľmi veľa času. Natočil tam už dva seriály a za posledných 12 rokov tam jeho štáb utratil už množstvo peňazí. Minulý rok sa navyše začalo špekulovať, že tam robí niečo iné než novú sériu Better Call Saul (došľaka, stále si tomu perfektnému spin-offu nedal šancu?).

Tá navyše dostala odklad a mnohí po rôznych zvestiach začali tušiť, že na tom celom niečo bude. Neskôr to už bolo len verejným tajomstvom, až sme 25. augusta dostali oficiálne ohlásenie spoločne s teaserom na premiéru na Netflixe. Streamovací gigant zrejme odkúpil práva na vysielanie a predpokladáme, že neoľutoval.

El Camino ponúka odpovede na otázky, ktoré si fanúšikovia seriálu kladú už od jeho ukončenia pred viac ako 6 rokmi. Dá sa povedať, že sme s nimi spokojní, no nutne sme ich nepotrebovali. Celovečerný film ako pokračovanie seriálových udalostí nepôsobí úplne zbytočne, skôr ako zrealizovanie nenatočených myšlienok tvorcov. Všetko toto sme jednoducho mohli dostať už v poslednej sérii, zrejme by to však narušilo tempo. Finále tam však pokojne mohlo byť, pretože funguje ako epilóg celého príbehu, nie ako jeho ďalšia kapitola.

Po obsahovej stránke nejde o taký výživný a bohatý program, než v čo sme pravdepodobne všetci dúfali. Jesse uniká zo zajatia a obráti sa na Badgera a Skinny Pete-a, aby mu pomohli. Krátko na to sa objavujú aj ďalšie postavy z tohto univerza, zatiaľ čo sa Jesse snaží nájsť prachy potrebné na to, aby mohol získať novú identitu a začať odznova. Či sa mu to podarí, musíš zistiť sám.

Ťažko film hodnotiť nezaujatým pohľadom. Popravde, myslím, že nefanúšikovia tohto sveta si v ňom až tak veľa nenájdu a označia to maximálne ako priemerný film. A ja im v tomto prípade nemám s čím odporovať. Nostalgia, milované postavy a atmosféra Breaking Bad srší z celého filmu. Ide o hnací motor celého scenáru, ktorému tak výrazne chýba Walter White, že ďalší prídavok už asi nikto nechce. Bez Heisenberga to jednoducho nefunguje na tak kvalitnej úrovni.

Podpisuje sa pod to aj fakt, že Jesse sa vo filme už charakterovo nikam neposúva a ide len o zbesilú túžbu dostať sa preč z ohrozenia. Vzhľadom na psychické rozpoloženie Jesseho je to však prirodzené. Prešiel si peklom a zanechalo to na ňom trvalé následky. Spoznali sme ho ako ukecaného mladého muža, ktorý najprv konal a až potom rozmýšľal. Úplne sa však zmenil, je tichý, bojuje so svojimi démonmi a presne vie, čo musí urobiť, ak chce prežiť.

Aaron Paul podal skvelý výkon, kedy nám potvrdil, že Jesseho nikdy neopustil a stále sa vie dokonale vžiť do jeho kože. Rovnako je na tom aj zvyšná časť hereckého obsadenia vrátane vynikajúceho... no, to ti prezradiť nemôžem, lebo by to bol spoiler, ale flashbacky sú prítomné, a tak môžeš rozmýšľať, na koho myslím (nie, nejde o Cranstona). Snímke nemám čo vytknúť ani po technickej stránke. Gilliganov a Gouldov štáb sa v priebehu Breaking Bad a Better Call Saul zdokonalil a ovládajú svoje remeslo na jednotku.

Jediný problém tak ostáva v obsahovej stránke. El Camino by sa mi skôr hodilo ako súčasť pôvodného seriálu. Okrem nostalgického návratu do tohto milovaného sveta totiž neponúka nič, čo by divák nemohol dostať už pred 6 rokmi. Neznamená to však, že zaň nie som rád. Bolo úžasné znova stretnúť svojich „hrdinov“ a v napätí sledovať, či Gilligan a Gould nechajú prežiť aspoň Jesseho. Aj keď sa nedá povedať, že v prípade jeho prežitia by šlo o šťastný koniec.

Návrat Breaking Bad rozhodne nie je chybou, aj keď trochu zaostal za očakávaniami. Bez Waltera to jednoducho už nikdy nebude ono, keďže s Jessem tvorili neoddeliteľný základ príbehu a všetkého, čo nás na tomto svete fascinovalo. El Camino teda udeľujem sedem a pol boda z desiatich. Pomáha tomu aj emotívny koniec, ktorý ma nečakane rozcitlivel. Ak však nie si fanúšikom, pokojne si bodík odrátaj. My ešte budeme dúfať, že sa hlavná dvojica ukáže v budúcich sériách Better Call Saul.

0/10