12. októbra 2019, 0:13

Gemini Man ponúka skvelé akčné scény, CGI Willa Smitha, no aj nelogický príbeh plný klišé (Recenzia)

S Gemini Man budeš spokojný či nespokojný podľa toho, čo od neho očakávaš.

Gemini Man je dlhoročným projektom Anga Leeho (Crouching Tiger, Hidden Dragon, Brokeback Mountain). V hollywoodskych šuflíkoch sa však povaľoval oveľa dlhšie. Pôvodný scenár má viac ako 20 rokov a aj keď nepochybne prešiel zmenami, je na ňom ten vek nepríjemné cítiť.

Will Smith je najlepší zabijak americkej vlády, ktorý trafí cieľ vo vlaku idúcim 180 km/h z dvoch kilometrov? Neminie nikdy, až do chvíle, kedy ho naháňa jeho mladšie ja, kedy doslova netrafí nikdy? Že vlastne existuje nejaký jeho klon, ktorého tajná organizácia vytvorila z jeho DNA?

Celý ten príbeh je pritiahnutý za vlasy a funguje len v niektorých momentoch. V podstate platí, že ak si naň potrpíš, v tomto prípade budeš nadmieru sklamaný. Ang Lee stavil na akciu, charizmu Willa Smitha (a taktiež Mary Elizabeth Winstead) a hlavne svojho nového miláčika, digitál.

Od svojho Billy Lynn's Long Halftime Walk sa výrazne zlepšil, no stále to nie je ono. Asi by nebolo fér viesť voči tomuto rozhodnutiu súd, práve naopak, mali by sme v ňom hľadať pozitívna. Digitál a CGI by nikdy nemali a pravdepodobne ani nenahradia filmárčinu. Skrývajú však v sebe nové možnosti, ktoré chce Ang Lee objaviť. Alebo aspoň začať niečo, čo by niekto zručnejší mohol dokončiť.

Namiesta počítačmi omladeného Willa Smitha (v štýle Irishmana či marveloviek) si v tomto filme môžeš užiť počítačom kompletne vytvorenú postavu. Smith prakticky Gemini Mana natočiil trikrát. Raz ako Henry Brogan, potom ako jeho mladšia verzia a nakoniec dotváral mimiku a pohyby v štúdiu. Všetky scény s jeho naklonovaným mladším ja sú odrazom Smithových hereckých schopností. Kľúčové slovo je v tomto prípade odrazom.

Tvorcovia filmu totiž v počítačoch vytvorili Smithov model a vytvorili jeho mladšie ja kompletne skrz počítače. Smith sa tak bije a naháňa s nejakým kaskadérom, ktorého v post-produkcii vymenili za CGI prostredie a CGI Willa Smitha. Aj preto vyzerajú niektoré scény tak, ako vyzerajú. Iste, počas temnejších scén (napríklad v katakombách) to až tak neprekáža a nie je to až tak vidieť, no aj tu sa nachádzajú výnimky.

CGI Will vyzerá v tmavých scénach bravúrne a ľudia zodpovedný za toto dielo si zaslúžia potlesk, akonáhle sa však začnú biť a hýbať vo vyššej rýchlosti, ľudské oko si všíma, že niečo nie je v poriadku. Okamžite mi napadol film Ja, legenda, ktorý pracoval s podobným konceptom. Ak ti teda pár scén bude pripomínať zombies z niekdajšieho Smithovho filmu, nebudeš v tom sám.

Ešte horšie je to počas scén odohrávajúcich sa cez deň. Pohyby Henryho mladšieho vyzerajú absolútne neprirodzene a celé scény priam dýchajú a kričia na diváka výrazom CGI. Nejde len o pohyby a postavu ako takú, divne vyzerajú aj prostredie okolo nich. Úprimne ma prekvapilo, že niekedy vyzeral byť ako z CGI aj samotná postava staršieho Henryho v podaní Smitha. Či vytvárali kompletne akčné scény v počítačoch, alebo je to len následok tak hĺbkovej úpravy obrazu, sa asi nedozvieme.

Tak či onak, tieto momenty nepríjemne vytrhávajú z deja a ako divák som sa príliš veľakrát pozastavil nad tým, že to vyzerá naozaj zle. Za to však Geminimu strhávať body nebudem. Ide o revolučnú technológiu v plienkach a musím poznamenať, že vzhľadom na všetky premenné sa Leemu a vfx artistom podarilo vytvoriť niečo vzrušujúce. Horšie by bolo, keby to takto v podaní toho istého režiséra vyzeralo aj o 10 rokov.

Našťastie pre všetkých divákov, nachádza sa tu aj akcia. A vôbec nie je zlá. Aj napriek nereálnosti a neautentickým scénam sa na ňu zakaždým dobre pozerá a je nutno podotknúť, že si choreografia dala záležať na tom, aby sa s ničim neopakovala a diváka udržiavala stále v strehu. Všetko to totiž prebieha v rýchlom slede, no ani raz sa nepristihneš pri tom, že by si sa v scéne nedokázal nájsť a poznať, čo sa v nej deje.

Vzhľadom na CGI bitky, častokrát úzke koridory či temné prostredie je to obdivuhodné. Prehľadnosť akcie však v dvoch momentoch zatieňuje už spomínaná nereálnosť. Najprv Henry mladší použije motorku ako boxovacie rukavice v ozaj smiešnej sekvencii, len aby sa na konci zjavil Terminátor a kompletne pokazil vyznenie aspoň tých pár prvkov, ktoré sa snažili vyznieť seriózne (čo sa akcie, ale aj príbehu týka).

Gemini Man je pohľadný akčný film natočený v roku 2018, ktorého vyše 20 ročný scenár celkom potápa do vôd priemeru. Nebyť zábavnej akcie a revolučného digitálneho formátu, bavili by sme sa tu o fakt slabom akčnom pokuse s charizmatickým Willom Smithom, ktorý sa mal v kinách objaviť v minulom storočí.

Je plný klišé, dementných rečí záporáka (Clive Owen ma doslova vytáčal a nemohol som jeho prejav zniesť) a nelogického príbehu. Aj preto udeľujem s privretím oboch očí hodnotenie šesť bodov z desiatich. Ak si však fanúšikom hereckého zoskupenia (okrem Owena sú všetci skvelí a užívajú si to), máš rád akčné filmy s originálnymi žánrovými scénami a máš chuť pri niečom v kine vypnúť, Gemini Man je dobrá voľba. Akurát sa priprav, že tie CGI budú miestami pôsobiť veľmi škaredo a nenachádza sa tu nič nadpriemerné.

0/10