Ako to vyzeralo na Rytmusovom koncerte so symfonickým orchestrom?
Rytmus má na konte veľa míľnikov v slovenskom rape, jedným z nich bol v roku 2017 dvojkoncert, v rámci ktorého mu v Inchebe kryl chrbát 65-členný orchester. Za sprievodu sláčikov aj dychových nástrojov viac ako 8000 ľuďom dokázal, že jeho tvorba má mnoho podôb a nerobí mu problém vystupovať ani so symfonickým telesom.
Hudobník Ľuboš Šrámek v našom rozhovore už v tom čase hovoril, že pretváranie Rytmusovej tvorby do nôt a tvorba anažov nebol až taký problém: „V každej skladbe je základ výborne vymyslený, dokonca sú tracky, ktoré obsahujú súdobé kompozičné prvky, pripomínajúce prvky filmovej hudby, alebo diela z vážnej hudby 20-ho storočia.“
Netrvalo dlho a Rytmus sa rozhodol pod taktovkou eventovej agentúry Evency splniť si ďalší hudobný sen, tentokrát síce s rovnakým konceptom, avšak na diametrálne odlišnom mieste – na futbalovom štadióne.
Okrem tretiny Kontrafaktu v obleku a kombinácie vyše 60-členného hip-hop symphony orchestra v spolupráci skupina Opoštaris Band tentokrát nechýbala ani špeciálna viuzálna show na 40-metrov širokej LED obrazovke, čo dodalo celému výsledku úplne iný ráz. „Deti stratenej generácie sme sa nesnažili stvárniť len čierne, práve naopak, skôr nádejovo. Každý jeden prvok, na ktorom sme pracovali, bol opodstatnený,“ prezrádza režisér Roland Wranik, ktorého najala eventová agentúra Evency zastrešujúca hudobnú dramaturgiu podujatia.
- V čom bol pre Rytmusa tento koncert špecifický
- Ako prebiehali prípravy vizuálnej show a aké problémy museli tvorcovia riešiť
- Koľko to celé stálo
- Kto stojí za tvorbou jedinečnej show
- Prečo organizátori nezvládli prípravu ideálne
- Ako budú riešiť kompenzáciu majiteľov VIP lístkov
Spontánny nápad
Súčasťou show bol aj obrovský stage a LED obrazovka s rozmermi 40x10 metrov. Niektoré zo skladieb dostali priestor aj v grafickej podobe a účastníci na trnavskom futbalovom štadióne tak boli svedkami nenapodobiteľnej show. „Patrik celý čas hovoril, že on chce mať veľkú LED obrazovku. Ja som s tým síce súhlasil, ale stále platí, že je to len jeden technologický prvok, resp. svetelná stena, ktorej musíš dať dušu. Neznamená to vôbec nič, kým tomu nedáš dramaturgiu a dobrý stage,“ popisuje tvorca a režisér vizuálneho doprovodu Roland Wranik.
Roland Wranik stojí napríklad aj za Egovou Precedens Tour, ktorá bola zatiaľ najdrahším turné na Slovensku a v Česku vôbec. Celkové náklady sa vtedy vyšplhali na viac ako 100-tisíc eur.
Síce s Rytmusom diskutoval o možnej spolupráci ešte pred letom, v skutočnosti sa na tvorbe začalo pracovať až nedávno. „Celú show sme s mojim skvelým tímom dali dokopy za tri týždne, čo je extrémne málo času. Bez skúšok, generálok a zásadnejších príprav, na nič totiž nebol čas. Pripravili sme komplet vizuály a naprogramovali sme svetlá,“ prezrádza.
Zároveň otvára diskusiu o tom, že stále je kam to celé posunúť, chce to však dve dôležité veci: „Samozrejme, ak by bolo ešte viac peňazí a času, vedeli by sme to spraviť ešte atraktívnejšie pre diváka a väčšie. Snáď je len otázkou času, kedy sa ku tomu dostaneme.“
Prečo si vlastne Rytmus Rolanda vybral, aj keď bol v hre aj známy český stage dizajnér? „Rola som objavil, keď mal 17 a odvtedy ideme nejak spolu v tých zasadných veciach. No a hlavne preto, lebo tým žije, má dobré vízie a má rád progres,“ ozrejmuje člen Kontrafaktu.
Rytmus: „Užil som si všetky skladby, ale Sanel ma emočne zabil.“
Rytmus pre Refresher prezradil, že v rámci živých vystúpení išlo pre neho o najsilnejší hudobný zážitok v jeho kariére. A dôvod? „Ten bol v tom, že som bol prvý krát na štadióne a samozrejme ten celkový vizuál (pódium, ledka), ktorý dotváral ešte väčšiu atmosféru.“
Samozrejme, oproti roku 2017 obmenil aj repertoár, a tak platí, že každý z týchto zážitkov je pre návštevníka unikátny a nenapodobiteľný. Okrem legendárnych skladieb odohral za sprievodu symfonického orchestra Rytmus aj vec, ktorú považuje za svoju zatiaľ najsilnejšiu v kariére. Tá vyšla len nedávno a venoval ju svojmu synovi: „Užil som si všetky skladby, ale Sanel ma emočne zabil,“ odhaľuje Rytmus.
Keďže má za sebou Rytmus už viac ako 15 rokov živých vystúpení, koncert bol pre neho špecifický skôr tým, aby mal všetko pod dohľadom, ako stresom a tlakom. Na otázku, či absolvoval špeciálnu prípravu odpovedá: „Ja nie, lebo rapujem do rytmu. Skôr som sa snažil mať všetko hudobne pod dohladom, aby sa vo finále nestalo niečo, čo nie je podla mojich predstáv.“
V tejto súvislosti nás ešte zaujímalo, či je toto aspoň na istý čas vrchol všetkého, čo sa dá v rámci živých vystúpení na Slovensku dosiahnuť. Zdá sa však, že je opak pravdou a z Rytmusovych slov vyplýva, že už má aj plán. „Mám a velký. Unikátny,“ dodáva.
Desiatky ton techniky v 10 kamiónoch, všetko platil Rytmus
Techniku priviezli na štadión v desiatich kamiónoch. „Nebolo to v žiadnom prípade jednoduché ani technicky. Zaťaženie strechy bolo na 18 ton. Ledka mala 40x10 metrov, ten stage bol natoľko špecifický, že si ho Rytmus zaplatil sám,“ prezrádza Roland.
Nie je tajomstvom, že náklady sa vyšplhali na niekoľko desiatok tisíc eur. Konkrétnu sumu sme sa síce nedozvedeli, je však isté, že ide o najväčšiu show v rámci rapového žánru na Slovensku vôbec. „V rámci slovenských možností bol však ten rozpočet obrovský. Tým, že sa poznám s Rudom Tučekom, ktorý má Ministry v Banskej Bystrici a je rovnaký blázon do podobných vecí a ešte ma aj podporuje v mojich nápadoch, tak sa nám podarilo nájsť zlatú strednú cestu, aby to dobre vyzeralo a aj aby sa to dalo zaplatiť,“ prezrádza Ronald Wranik.
„V rape určite a v slovenskom šoubiznise ti neviem povedať, ktorý interpret toto mal,“ konštatuje Rytmus pre Refresher. Náklady si uhradil sám, a to aj napriek tomu, že sa šplhali až do výšky celého Egovho Precedens tour. „Ten vizuál s tým pódiom som platil ja. Neľutujem to,“ dopĺňa Rytmus.
Samozrejme, podobné vystúpenie sa dá spraviť aj za tretinové náklady, tvorcovia sa však v spolupráci s ďalšími ľuďmi rozhodli, že sa investovať oplatí: „Chceli sme totiž prepojiť celú scénu, divákov aj pódium. Spojili sme sa kvôli tomu s Peťom Kašparom, s ktorým sme dali dohromady celý program,“ ozrejmuje Wranik. „Celá show mala zmysel a myšlienku, pódium sme robili z dreva, aby to celé malo lepší feeling. Bolo naklonené smerom k ľuďom, aby to bolo ešte osobnejšie a odkazovo referovalo na priblížnie k ľuďom. Používali sme len štyri farby svetiel, aby každé nieslo jednu emóciu.“
Pokazená organizácia
Ešte pred začiatkom udalosti organizátor Musicacafe Trnava avizoval zdržanie pred bránami. Po príchode na miesto sa návštevníci dozvedeli, že budú čakať na vstup na štadión aj viac ako hodinu, pretože púšťajú iba cez jednu bránu. Skutočný problém však nastal až keď sa majitelia drahých VIP Gold lístkov dozvedeli, že im kompetentní nepripravili žiadne miesta na sedenie.
Boli preto nútení pridať sa k ľuďom, ktorí si zakúpili bežné lístky na státie. Podarilo sa nám spojiť aj s Martinom Sikulom, ktorý mal na starosti organizáciu. Konkrétne písomné vyjadrenie síce poskytnúť nechcel, údajne budú celú situáciu riešiť právne a najprv bude potrebné zistiť, kto presne spravil chybu.
Dozvedeli sme sa aspoň, že poškodeným bude vrátená suma, ktorá je rozdielom medzi cenou lístka, za ktorý si majitelia VIP lístkov zaplatili a sumou lístka, ktorý skutočne využili.
Od problémov sa dištancuje eventová agentúra Evency, ktorá nemala na starosti organizáciu koncertu po produkčnej stránke vrátane predaja lístkov.
Oficiálne stanovisko:
„Agentúra Evency sa ohradzuje voči sťažnostiam na organizáciu koncertu Rytmus a Symfonický orchester, ktorý sa konal v sobotu 21.9.2019 v Trnave. Evency ako majiteľ licencie a producent podujatia zodpovedá za hudobnú dramaturgiu programu, scénu, a vizuálne prevedenie, na čo máme výborné ohlasy. Organizáciu tohto podujatia a produkčné záležitosti na mieste, vrátane predaja lístkov, má na zodpovednosť spoločnosť Maxiticket.sk. Preto Vás prosíme, aby ste sťažnosti adresovali priamo na nich. Mrzí nás, ak Vám tento jedinečný zážitok ovplyvnili komplikácie s organizáciou, veríme však, že Vaše sťažnosti budú spoločnosťou Maxiticket.sk vypočuté.“