20. septembra 2019, 14:05
Matej Krajčovič

NASA si nevšimla asteroid rútiaci sa k Zemi. Najväčší za posledné storočie

ZAUJÍMAVOSTI NASA

Za zlyhanie údajne môže zlé počasie, nevhodné postavenie Mesiaca ale aj nedostatočné financovanie výskumu.

NASA sa okrem skúmania vesmíru a prípravy cesty na Mesiac či Mars stará aj o sledovanie asteroidov, ktoré by mohli naraziť do Zeme

Huffpost.com ale píše, že jej zamestnancom sa to nie vždy darí úplne ideálne. Web má totiž k dispozícii e-maily, podľa ktorých jej experti jedno z takýchto telies - veľké údajne ako futbalové ihrisko, skrátka nevideli, až kým v lete okolo našej planéty nepreletelo v minimálnej vzialenosti

Šanca, že asteroid zasiahne Zem, je 100 %, tvrdí vesmírny expert Šanca, že asteroid zasiahne Zem, je 100 %, tvrdí vesmírny expert 4. septembra 2019, 8:45

Objavili ho až zamestnanci brazílskeho observatória 24. júla, teda v deň, kedy nás asteroid označený ako 2019 OK práve míňal.

Huffpost cituje zo správ Paula Chodasa, manažéra Centra pre štúdie objektov v blízkosti Zeme: „Prečo nebol 2019 OK objavený niektorým z veľkých prieskumov NASA? Je možné, že mohol objaveniu uniknúť úplne?“, (ak by ho nezachytili v Brazílii).

E-mailová konverzácia obsahuje aj odpoveď Lindley Johnsonovej, pracovníčky oddelenia obrany planéty, ktorá pripomína, že tento asteroid bol podľa všetkého tým najväčším. aký okolo Zeme letel za posledné storočie

Za fatálne zlyhanie podľa všetkého môže kombinácia zlého postavenia Mesiaca, nepriaznivého počasia pre teleskopy a pomalý pohyb samotného asteroidu.

2019 OK preletel vo vzdialenosti približne 65-tisíc kilometrov, čo je na vesmírne pomery na skok". Presne 19 % vzdialenosti k Mesiacu. Ak by do Zeme naozaj narazil, poničil by vraj územie s priemerom vyše 80 kilometrov.

NASA si nevšimla asteroid rútiaci sa k Zemi. Najväčší za posledné storočie
Zdroj: Nasa.com

Ďalšie e-maily spomínajú aj sťažnosti na aktuálne možnosti a schopnosti NASA pri odhaľovaní podobne nebezpečných telies. Médiá ich získali na základe miestnej obdoby nášho zákona o slobodnom prístupe k informáciám od verejných inštitúcií.

Zákon z roku 2005 agentúre prikazuje odhalovať aspoň 90 % nebezpečných asteroidov, no financovanie dostatočne technologicky vyspelých satelitov a teleskopov už údajne zabezpečené nie je. „Naše aktuálne schopnosti v odhaľovaní asteroidov nie sú na úrovni, na akej by mali byť,“ povedal Richard Binzel z univerzity MIT pre BuzzFeed News.