23. október 2012, 14:41

Spravil Lupe Fiasco Great American Rap Album? (Recenzia)

Lupe Fiasco po nepríliš vydarenom albume Lasers sľubuje takpovediac návrat ku koreňom. Či sa mu podarilo nadviazať na debutový album Food & Liquor ti možno prezradí táto recenzia.

dzonko
23. október 2012, 14:41

5

Hneď na začiatok vás musím upozorniť, že som obrovský Lupeho fanúšik a kariéru tohto chicagského rodáka sledujem od jeho trilógie Fahrenheit. Zároveň som však možno až prehnane kritický, nakoľko moje očakávania vždy rastú do enormných rozmerov. Keď pred 6 rokmi vydal Lupe Fiasco svoj debutový album Food & Liquor, hovorilo sa o tom, že conscious hip hop sa dostáva opäť do popredia, kritici aj fanúšikovia boli nadšení. Verte či nie, ja som vtedy prežíval menšie sklamanie, leaknutá advance verzia sa mi v niektorých ohľadoch zdala dokonca lepšia. Nenechajte sa však pomýliť, ten album ľúbim doteraz a určite by som ho zaradil medzi tie najväčšie klasiky nultej dekády (tak sa to píše?).

Lupe bol skrátka symbolom všetkého, čo mám na hip-hope rád a stal sa pre mňa príkladom toho, ako by mal znieť moderný rap. Už o rok neskôr nasledoval druhý album The Cool, ktorý sa pre mňa stal albumom roka - príbehy, message, hudba - všetko do seba dokonale zapadalo. The Cool stále považujem za jeden z najlepších a najpremyslenejších konceptuálnych albumov. Zlom však prišiel až s albumom (či fiascom?) Lasers o ktorom hádam nemusím veľa písať, všetci asi poznáme trable okolo vydavateľstva a okolnosti vzniku. Sklamanie bolo samozrejme aj na mojej strane, avšak po jednom zlom albume neplánujem obľúbeného interpreta zavrhnúť (to by bola hlúposť ako odmietať počúvať Nasov Stillmatic, lebo Nastradamus bol zlý).

Preto som s napätím očakával Food & Liquor II, ktorým by si Lupe napravil reputáciu. Ešte pred vydaním albumu sa do Lupeho pustil na twitteri Chief Keef, Lu hovoril aj o ukončení kariéry a tak podobne. Tieto veci tu však nechcem rozpitvávať.

Food & Liquor II: The Great American Rap Album Pt. 1, tak znie plný názov Lupeho aktuálneho albumu. Titul dáva tušiť Fiascov návrat k prvému albumu a ku koreňom. Treba však poznamenať, že názov mi príde trošku zavádzajúci, pretože som nenašiel žiadne jasné pojítko s debutom. Rapperi však s týmto nikdy nemali problém, spomeňme si na Blueprint 2.

Prvá vec, ktorá mi preleta hlavou po prvom vypočutí tohto albumu bola: "Hm, to už hrá druhýkrát, alebo nie?" Presne tak, vôbec mi nedošlo, že ho počúvam znova. Za celý čas neprišiel žiadny výrazný moment, ktorý by kričal: "Haló, haló, toto je highlight albumu, keď sa k nemu znova vrátiš, budeš vedieť." Žiadny zapamätateľný track na prvé počutie ako to bolo napr. v prípade Hip Hop Saved My Life. Nepovažujem sa za niekoho, komu stačia chytľavé beaty, kvalitný hook a ľúbivý flow, ale toto mi skrátka vadilo. Vinu dávam v prvom rade beatom, F&L2 trpí skutočne nevýraznou inštrumentálnou linkou. S výnimkou Strange Fruition chýba dokonca aj jeho takpovediac dvorný producent Soundtrakk, ktorého si vždy spájam s Lupeho tvorbou a to aj napriek tomu, že producentské spektrum máva na LPčkach vždy pestré. Jediné čo ma zaujalo bol Around My Way (Freedom Ain't Free) a to len preto, že sampluje rovnakú saxofónovú linku ako legendárna skladba T.R.O.Y. od dua Pete Rock & CL Smooth a chvíľu som ostal zmätený, že čo to vlastne počúvam. Track Bitch Bad ma napríklad kvôli klipu celkom bavil, ale v albumovej verzii na počúvanie mám k nemu viac-menej neutrálny postoj.

Singel Lamborghini Angels je lyricky skvelý, Lupe prezentuje viacero príbehov a spája ich do pôsobivej mozaiky. Ukazuje svoje rozprávačské skills a dotýka sa aj tém ako je napr. náboženstvo, inštrumentálne ma ale natoľko neoslovil. Môžem teda skonštatovať, že lyricky sa samozrejme Lupe očistil (aj keď by som nerád Lasers označil za zle narapovaný album, spomeňme Words I Never Said), F&L2 obsahuje množstvo skvelých nápadov, rýmov, tém (Bitch Bad) aj metafor (Form Follows Function). Príde mi však trošku ťažkopádny a mentorský. Očakávam možno viac punchlines, predsa len, je to rap, nie sociologická štúdia.

Hostia na albume sú tiež nevýrazní, chýba obľúbený Matthew Santos a je nahradený Guyom Sebastianom, ktorý spravil skutočne cheesy refrén na skladbe Battle Scars. Samotná skladba pritom v zásade nie je zlá, skôr naopak. Avšak ako singel u mňa dosť prepadla. Celý problém však podľa mňa stále tkvie v albume Lasers, ktorý vytvoril príliš veľký miľník v Lupeho kariére. Lupe sa snažil vrátiť k F&L ale odrážal sa od Lasers. Keby nikdy nevznikol album ako Lasers tak verím, že aj F&L2 by znelo úplne inak/lepšie. Čo zráža hodnotenie tohto albumu je aj názov. Ak to bola snaha o pokračovanie, tak nevyšla. Uvidíme ako bude znieť Part 2.

Ako som vravel, k Lupemu bývam vždy veľmi kritický. Aj keď to tak z tejto recenzie nevyznie, F&L2 je jeden z tých lepších albumov tohto roka a mal by ho počuť každý Wasaluov fanúšik. Určite tento album spravil Lupe a nie vydavateľstvo, ako to bolo v prípade Lasers. Ide však o poslabší kúsok jeho diskografie a to možno kvôli skutočne nešťastným zakopnutiam. Bohužiaľ nejde ani o Great American Rap Album - ten tento rok nahral Kendrick Lamar. 6,5/10.

0