Legenda, ktorá prežila vzostupy aj pády a aktuálne patrí medzi najpopulárnejšie módne značky na trhu.
Príbeh značky, ktorú v súčasnosti pozná každý nezávisle od toho, či sleduje módne dianie sa začal písať v roku 1952 v obci Monestier-de-Clermont. Raj zimných športov na rozpätí regiónu Rhône-Alps patril medzi preferované destinácie aj u niekdajšieho horolezca Reného Ramillona, ktorý po boku podnikateľa Andreho Vincenta spoločne vytvorili dielo s názvom Moncler.
Spoločnosť sa spočiatku venovala výrobe ochranných prvkov pre horolezcov, a to od spacákov až po stany s vonkajším oplášťovaním, pričom nutno podotknúť, že kvalitou prevyšovala aj etablovanejších hráčov na trhu.
Horolezec Lionel Terray v prešívanej bunde a vybavení Moncler počas expedície na Aljaške (rok 1964)
Čas pomaly plynul a uvedená dvojica rozšírila manufaktúrnu výrobu taktiež o prešívané, respektíve páperové bundy. Prvé kúsky pritom boli „testované“ na miestnych pracovníkoch, ktorí ich nosili ako ochranu pred chladným počasím v menšej horskej továrni. Potenciál v daných kúskoch objavil domáci milovník hôr, Lionel Terray a netrvalo dlho, kým došlo k spolupráci a spoločnej kolekcii.
Dielo „Moncler pour Lionel Terray“ následne pozostávalo z prešívaných búnd, kombinéz, rukavíc či spacákov ponúkajúcich vysokú odolnosť a ochranu aj pred tými najdrsnejšími klimatickými podmienkami. Samozrejme, všetky nové produkty boli testované na viacerých expedíciách naprieč svetom a postupne sa zdokonaľovali.
Dôkazom vysokej kvality vybavenia Moncler bol aj výber talianskej expedície smerujúcej na 2. najvyššiu horu sveta (K2) v roku 1954. V priebehu ďalších rokov sa francúzska značka stáva neodmysliteľným partnerom väčšiny popredných horolezcov a začína pomalým tempom preniká na zjazdovky.
Francúzsky národný tím lyžiarov vo vybavení značky Moncler (rok 1966)
Ďalším „táborom“ na ceste k vrcholu bol rok 1968 a Zimné olympijské hry v Grenoble. Moncler sa stáva oficiálny, dodávateľom športového vybavenia pre domáci lyžiarsky výber a vďaka televíznym prenosom po celom svete získava pozornosť. V priebehu najbližších 20 rokov sa manufaktúrny výrobca mení na globálny pojem, ktorého kúsky bolo možné vidieť vo všetkých väčších strediskách nielen v rámci Európy.
Záber z kampane (80. roky)
V 80. rokoch minulého storočia značka schádza z hôr a získava status mestskej ikony, a to najmä vďaka originálnym líniám jednotlivých búnd, výrazným farebným prevedeniam a lesklému efektu na povrchu.
Na pomyselnom vrchole obľúbenosti sa drží dlhé roky a svoju zásluhu na tom má aj na 1. pohľad nenápadné prepojenie. Moncler je totiž v podstate nepísanou uniformou pre „Paninaro“, čo boli v podstate dospievajúce detí bohatých rodičov navštevujúcich súkromné školy. Ich označenie vyplýva z názvu populárneho podniku v Miláne, Il Panino, v ktorom trávili čas.
Štýl jednotlivých členov miešal prvky európskej a americkej módy, pričom hlavný prím hrali predovšetkým značky ako Timberland, Levi's, Stone Island, Armani či práve páperové bundy a vesty so štítkom Moncler. Taliani uvedeným kombináciám veľmi rýchlo podľahli a prijali ich za vlastné, pričom celé to pretrvávalo až do začiatku 90. rokov.
Talianská „zlatá mládež“ (80. roky)
Ako sa hovorí „nič netrvá večne“, a to platilo aj o obľúbenosti a predajoch značky, ktorej logo pozná takmer každý. Koncom 90. rokov sa vtedajšie vedenie rozhodlo výrazne expandovať a vinou viacerých chybných rozhodnutí dostalo ikonického výrobcu na pokraj bankrotu.
Pomocnú ruku spoločnosti podal Remo Ruffini a z pozície vedúceho predstavenstva začal robiť rázne kroky k záchrane, čo sa mu nakoniec podarilo v rýchlom čase. Identitu Moncler zadefinoval pre úplne novú generáciu zákazníkov a pritom neustále dohliadal na zachovanie hodnôt.
Na začiatku nového milénia taliansky podnikateľ predáva 2 odevné značky (New England, respektíve Ingrose) a v roku 2003 zakladá Stefanal Group, skrz ktorú sa začína plne sústrediť výhradne na Moncler. Remo vkladá všetky tromfy do najznámejšieho produktu, teda páperovej bundy.
Horolezci počas expedície (70. roky)
Moncler je naspäť na vlne popularity, užíva si výslnie športovej kultúry a nový majiteľ a kreatívny riaditeľ zároveň mieri ešte vyššie, priamo na prehliadkové móla.
V roku 2006 zakladá haute couture „Gamme Rouge“ a na parížskom týždni módy prezentuje kolekciu plnú ženskej sofistikovanosti a elegancie pod taktovkou návrhárky Alessandry Facchinetti. Známu Talianku po 2 rokoch nahrádza Giambattista Valli a na svojej pozícii pretrváva až do roku 2017, kedy vyššie uvedená divízia svetu dáva posledné kúsky.
Rovnaký osud čakal taktiež pánsku odnož s príznačným názvom „Gamme Bleu“, ktorú mal na starosti známy americký dizajnér Thom Browne. Tá v sebe skĺbila eleganciu a športového ducha, ktorý k značke Moncler jednoducho patrí.
Písal sa rok 2010 a Moncler prichádza na trh s niečim, čo nám osobne imponuje. Na prehliadkovom móle v New Yorku si odbili premiéru kolekcie pre pánov aj dámy pod prívlastkom „Grenoble“, ktoré hlásili návrat k dávnym koreňom francúzskej športovej ikony.
Dizajnéri si po dlhšom časovom období berú príklad z kúskov, ktoré značku preslávili v jej začiatkoch a novým modelom dodávajú moderný vzhľad, pričom nezabúdajú na vzdanie holdu pravému dedičstvu Moncler. Aj v súčasnosti ide o sublabel, vďaka ktorému jeho nositelia zabodujú rovnako na svahoch ako aj v apres-ski bare.
Rok 2016 predstavuje obdobie, na ktoré hlavne Remo Ruffini a celkovo spoločnosť Moncler Group musí spomínať len v dobrom. Hlavná výrobná hala pôvodom francúzskeho módneho fenoménu bola vďaka záujmu verejnosti rozšírená o 600 nových zamestnancov a firma následne vôbec po 1-krát v histórií prekonáva tržby v hodnote predstavujúcej 1 000 000 000 €.
Len ťažko predstaviteľné čísla z predajov umožňujú značke slobodu a taliansky podnikateľ tak prichádza s nápadom o ďalšie rozšírenie obzorov. Zakladá divíziu s príznačným názvom „Genius“, ktorou v podstate otvára kapitolu určenú pre rozličné spolupráce.
K slovu sa tak dostáva celá rada špičkových návrhárov na čele s Hiroshim Fujiwarom (Fragment Design), Pierpaolom Picciolim (Valentino), Craigom Greenom či Francescom Ragazzim (Palm Angels) a ako uvidíš nižšie, niektorí poriadne popustili uzdu fantázii.
Krátka ukážka modelov spod rúk bývalého člena tímu Moncler plniaceho si sen o pouličnej móde skrz Palm Angels (rok 2019)
Kreatívny mozog a duša talianskeho módneho domu Valentino svojim dielom pre Moncler dokazuje svoju jedinečnosť a vyzdvihuje ženskosť skrz tvary, ktoré mu poskytuje páperie/prešívanie.
Súčasťou „rodiny“ Genius sa stal taktiež Matthew M. Williams, ktorého techwear kúsky so štítkom 1017 ALYX 9SM si zamilovali nielen mnohí americkí raperi (rok 2019)
Záverom len dodáme, že značka Moncler síce svojou cenovou politikou nie je pre každého, ale kvalitou produktov a originálnosťou je jej v danom odvetví takmer nemožné konkurovať, na čo prišlo už viacero výrobcov obdobnej módy. V prípade, že disponuješ veľkým finančným obnosom, tak zrejme nemáš nad čím ďalej uvažovať, avšak odporúčame ti dávať si pozor na napodobeniny, ktorých je neúrekom.
Kúsky s ikonickým vzhľadom s lesklým efektom (jeseň/zima 2019)
V prípade, že sa o módne dianie zaujímaš aj trochu bližšie, tak určite nezabudni navštíviť náš instagramový účet @refreshermarket, ktorý ti poskytne vždy len tie najzaujímavejšie a najhorúcejšie informácie z módneho sveta. Ďakujeme za podporu!