Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
5. mája 2019, 19:46
Čas čítania 5:11
Martin Mičuda

Nové 639-koňové AMG nám vyrazilo dych. Toto je najextrémnejšie štvormiestne auto na trhu

Nové 639-koňové AMG nám vyrazilo dych. Toto je najextrémnejšie štvormiestne auto na trhu
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA
TECH
Uložiť Uložené

Do rúk sa nám dostalo nové AMG GT 63 S 4Matic+ 4Door Coupe v špeciálnom vyhotovení Edition 1.

Divízia Mercedes-AMG dlhé roky naznačovala, že skôr či neskôr sa na svet prederie GT, ktoré bude mať jeden pár dverí navyše a postaví sa do cesty Panamere od Porsche. Pracovne označované GT4 napokon prišlo na scénu minulý rok a okamžite nato obrovskou mierou rozvírilo hladinu. 

Sériová verzia napokon nesie dodatok 4-Door Coupé, čo v spojitosti s príslušnou verziou znamená naozaj dlhý až krkolomný názov, najmä ak sa ti do rúk dostane vrcholný variant v úvodnej edícii – Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4-Door Coupe Edition 1. Práve tak znie označenie vôbec najdrahšieho, najluxusnejšieho, najvýkonnejšieho a najrýchlejšieho osemvalcového AMG na trhu, ktoré sme mali možnosť exkluzívne vyskúšať a z ktorého sa prakticky dodnes spamätávame.

Ak sa pýtaš, aký význam má existencia dvoch na pohľad rovnako zameraných vozidiel pod strechou jednej značky, odpoveď je, že modely CLS a GT4 majú toho pramálo spoločného. Hneď v úvode si preto treba ujasniť pár faktov. 

Nie, toto nie je upravené CLS. GT 4-Door Coupe je totiž po modeloch SLS a 2-dverovom GT tretí model v histórii, ktorý bol vyvíjaný výhradne v Affalterbachu. Inými slovami, CLS je elegantná štýlovka, ktorej základom je Mercedes-Benz triedy E, zatiaľ čo 4-dverové GT je osobitný projekt divízie AMG s technikou, o akej môže CLS len snívať. 

Novinka zaujme už na prvý pohľad, za čo môže majestátny zovňajšok, ktorý kombinuje elegantné prvky s doslova agresívnymi a strach naháňajúcimi líniami. Predná vystupujúca maska sa pýši povestným Panamericana grillom s vertikálnymi lamelami, zatiaľ čo po stranách nájdeme úzke svetlomety s bezkonkurenčnou Multibeam LED technológiou. Okrem robustného nárazníka s aktívnymi klapkami nemožno prehliadnuť ani obrovskú kapotu či až 21” AMG disky, za ktorými sa ukrývajú nevädnúce karbónovo-keramické brzdy v cene najlacnejšieho auta na našom trhu.

 

Nové 639-koňové AMG nám vyrazilo dych. Toto je najextrémnejšie 4-miestne auto na trhu!
Nové 639-koňové AMG nám vyrazilo dych. Toto je najextrémnejšie 4-miestne auto na trhu! Zdroj: REFRESHER/MARTINZMARTINA

Úzke bezrámové bočné okná podliehajú pomaly klesajúcej siluete strechy, ktorá napokon vrcholí vystupujúcim statickým krídlom. To slúži ako neklamný znak, že ide o úvodnú edíciu Edition 1 (bez nej je zadné krídlo výsuvné a menšie), čo vo výsledku znamená, že sa pozeráš na jedno z vôbec najexkluzívnejších a najdrahších aut, aké je možné oficiálne na našom trhu kúpiť. Cena testovaného exemplára je 212-tisíc €.

E1 okrem fixného krídla zaručuje špecifický matný lak, decentný športový polep či napríklad žltou niťou prešívaný interiér a žlté pásy. Za piatymi dverami (áno, v skutočnosti to je 5-dverový liftback, nie 4-dverové kupé ako CLS) sa nachádza solídnych 461 litrov, i keď nakladacia hrana je slušne vysoko. V zadnej časti však zaujme skôr do očí, no hlavne do uší bijúca výfuková sústava, ktorá zo štvorice koncoviek výfuku prednáša famóznu symfóniu. AMG to proste vie!

 

Nové 639-koňové AMG nám vyrazilo dych. Toto je najextrémnejšie 4-miestne auto na trhu!
Nové 639-koňové AMG nám vyrazilo dych. Toto je najextrémnejšie 4-miestne auto na trhu! Zdroj: REFRESHER/MARTINZMARTINA

Nad interiérmi značky Mercedes-Benz sa už asi nemá význam rozplývať, keďže aj GT štvorka jasne naznačuje, že kope tu úplne najvyššiu ligu. Prvotriedne spracovaný, moderný a zároveň mimoriadne luxusný a pohodlný kokpit je doslova oázou, kde všetko spolu hrá. Ambientné podsvietenie za prítomnosti kvalitných materiálov veľmi efektne dotvára luxusnú atmosféru, zatiaľ čo špičková dvojica 12,3” obrazoviek z lepeného skla vyráža dych svojím spracovaním a možnosťami nastavenia.

Úplnou novinkou je vystupujúci stredový tunel, ktorého základ pochádza z 2-dverového GT, v tomto prípade však postranné fyzické tlačidla vystriedali modernejšie dotykové displeje. Každý z nich plní inú funkciu a nastavuje osobitnú časť vozidla – výfuky, prevodovku, podvozok či stabilizačný systém. Jazdné režimy si pritom vieš veľmi efektne a rýchlo zmeniť priamo na volante, kde pribudli interaktívne voliče.

Čerešničkou na torte sú excelentné škrupinové športové sedačky, ktoré ponúkajú perfektnú oporu tela, no zároveň sú až prekvapivo komfortné, ba čo viac, dokonca sú aj vyhrievané a ventilované. Prekvapením je aj miesto vzadu, kde je v každom smere viac priestoru ako v spomínanom CLS. Samozrejme, nemožno čakať komfort cestovania ako povedzme v esku, no naozaj sa bavíme o aute, ktoré plnohodnotne odvezie štyri dospelé osoby. Poďme však späť za volant!

 

Nové 639-koňové AMG nám vyrazilo dych. Toto je najextrémnejšie 4-miestne auto na trhu!
Nové 639-koňové AMG nám vyrazilo dych. Toto je najextrémnejšie 4-miestne auto na trhu! Zdroj: REFRESHER/MARTINZMARTINA

Už po naštartovaní je jasné, že tu končia žarty. V rámci krátkeho okienka si spravme rýchle predstavenie toho, čo sa skrýva pod označením GT 63 S 4Matic+.

  • 4.0 V8 biturbo, kde každý rad valcov má svoje vlastné turbodúchadlo
  • 470 kW / 639 k (5 500 – 6 500 ot./min) a 900 Nm (2 500 – 4 500 ot./min)
  • 9-stupňová prevodovka AMG Speedshift MCT vyvinutá na vysokú záťaž
  • pohon všetkých štyroch kolies AMG Performance 4Matic+ s vektorovaním krútiaceho momentu a odpojiteľnou prednou nápravou
  • viackomorový vzduchový podvozok AMG Ride Control
  • zadný, elektronicky riadený samosvorný diferenciál
  • riadená zadná náprava
  • akcelerácia z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy
  • maximálna rýchlosť 315 km/h

Opísať zážitok za volantom tohto auta je naozaj ťažké, preto viac poslúžia autentické pocity vo videu. Prvé, čo ťa však dostane, je extrémna sila, ktorá stavia auto na zadné kolesá. Samozrejme, na trhu sú aj ešte rýchlejšie a šialenejšie autá, ak si však dáš do kontextu ten luxusný a pohodlný interiér, celkovú dĺžku vyše 5 metrov a váhu 2,1 tony, zistíš, že ide o ozajstný extrém.

Počas jazdy sa človek neraz prichytí pri tom, ako sám neverí tomu, že také rýchle a tak dobre fungujúce auto môže mať ešte dve plnohodnotné miesta na sedenie vzadu. GT 63 S je mimoriadne agilné a obratné, za čo môže pochopiteľne i riadená zadná náprava, ktorú v zákrutách vo veľkom cítiť. Svoju prácu si perfektne plní aj športový diferenciál s tendenciou doslova sa zahryznúť do asfaltu.

Pozoruhodné je, ako dokáže AMG maskovať svoju nemalú hmotnosť, keďže vodič nemá drvivú väčšinu času šancu zistiť, že vozidlo má vyše 2 tony. Necelých 640 koní totiž dokáže s týmto kolosom neskutočne zamávať, navyše inteligentný pohon všetkých štyroch kolies zabezpečuje úchvatnú trakciu. To, ako sa dokáže preniesť potenciál na kolesá a z nich na cestu, je skutočne šialené.

Obrovská pochvala pritom smeruje aj ku karbónovo-keramickým brzdám, ktoré majú síce s vyše 2-tonovým GT čo robiť, avšak dávkovanie a brzdný účinok je výborný. O ich vädnutí nemôže byť ani reč, a to ani po niekoľkých hodinách ostrej jazdy po kľukatých horských cestách.

Nové 639-koňové AMG nám vyrazilo dych. Toto je najextrémnejšie 4-miestne auto na trhu!
Nové 639-koňové AMG nám vyrazilo dych. Toto je najextrémnejšie 4-miestne auto na trhu! Zdroj: REFRESHER/MARTINZMARTINA

Je pravda, že miestami prítomnosť 9 stupňov spôsobuje častejšie radenie, sprevodovanie je však perfektné a do veľkej miery je ovplyvnené zvoleným jazdným režimom – v komfortnom nastavení je zmena stupňa veľmi jemná a vo vyšších rýchlostiach je prakticky nemožné zistiť, kedy a ktorý stupeň prevodovka zaradila.

Ak však siahneš po športových režimoch, vyššie stupne si prevodovka odloží len pre tie najvyššie rýchlosti a väčšinu času tak na displeji uvidíš maximálne päťku. 4-dverové GT dokáže pritom tak zrýchľovať, že prvé dni ani nemáš pri športovej jazde šancu stíhať preraďovať v manuálnom režime.

Akcelerácia je doslova zdrvujúca, stovku naozaj dokáže tento stroj pokoriť za 3,2 sekundy, na dvestovku mu stačí len približne 10 sekúnd, čo je na daný typ auta až neuveriteľné. Osemvalcová verzia GT 63 S prosto nemá dno a akcelerácia nemá konca – je jedno, v akej rýchlosti a pri akom zaradenom stupni dáš podlahu, zrýchlenie je pocitovo prakticky identické. Veľkým prínosom je, samozrejme, sofistikovaný pohon všetkých štyroch kolies, nový 4Matic+ však ponúka aj možnosť odpojenia prednej nápravy.

Po aktivovaní Drift Mode sa všetok výkon presúva výhradne na zadnú nápravu, čo za prítomnosti vypnutej stabilizácie robí zo 4-dverového GT ešte väčšiu driftovaciu mašinu ako nedávno testované M5. Ba čo viac, po stránke kontrolovateľnosti v drifte je GT4 azda ešte ovládateľnejšia ako o čosi menší a ľahší ikonický supersedan od BMW. Tým nás AMG naozaj prekvapilo, keďže dlhé roky boli po šoférskej stránke mníchovské počiny oveľa technickejšie. Zadný diferák perfektne distribuuje výkon na zadné kolesá, no zároveň cez volant pekne cítiš, že tie predné sú jasnou smerovou oporou.

 

Nové 639-koňové AMG nám vyrazilo dych. Toto je najextrémnejšie 4-miestne auto na trhu!
Nové 639-koňové AMG nám vyrazilo dych. Toto je najextrémnejšie 4-miestne auto na trhu! Zdroj: REFRESHER/MARTINZMARTINA

Súhra výborného motora, ktorý je sprevádzaný jedinečným zvukovým prejavom, s nastavením prevodovky, pohonu, riadenia a odozvy na plyn či brzdy, je úžasný. Ak si myslíš, že 639 koní je v takomto aute vhodných len na rovné cesty, mýliš sa, keďže za srdce ťa toto auto chytí až v momente, keď na kľukatých cestách dôjde na lámanie chleba. Ostatne, GT 63 S pozametalo slávny Nürburgring v rekordnom čase a stalo sa tak vôbec najrýchlejším 4-miestnym autom v histórii na Severnej slučke.

Summa summarum, GT 63 S 4Matic+ 4-Door Coupe je úchvatný počin, ktorý si dovolíme označiť za najextrémnejšie 4-miestne auto na trhu. Asi ti teraz prešla hlavou konkurenčná Panamera Turbo S E-Hybrid, tá je však pre hybridnú technológiu o niekoľko stoviek kilogramov ťažšia, preto je aj o niečo pomalšia a pravdepodobne i menej obratná.

Domov
Zdieľať
Diskusia