29. marca 2019, 14:05
Šimon Kucka

Horor Us srší humorom, geniálnymi scénami a je originálnejší ako Get Out. Je však aj lepším filmom? (Recenzia)

Zdroj: Universal
FILMY A SERIÁLY JORDAN PEELE

Jordan Peele prispieva do svojej filmografie ďalším nevídaným výtvorom. Aký je jeho nový horor Us?

Jordan Peele je americký komik, scenárista, herec a pomerne nedávno si k menu mohol pripojiť aj označenie režisér. Svojím hitom Get Out (2017) zabodoval v kinách a nepovšimnutý nezostal ani v očiach Akadémie, ktorá ho náležite ocenila Oscarom za najlepší originálny scenár.

Slovíčko originalita je alfou a omegou tvorby Jordana Peela, čo dokazuje počas celej svojej kariéry. Nálepkou originálny/nevídaný/výnimočný a pod. môže úspešne označiť aj svoj najnovší počin s názvom Us.

V úvode príbehu je nám predstavený nepríjemný zážitok z detstva malého afroamerického dievčatka menom Addy, ktoré sa na pláži v Santa Cruz stratí svojim rodičom z dohľadu. V atrakcii so zrkadlovými stenami stretne svoje podivné „dvojča” a táto udalosť ju poznačí až do dospelosti. Následne sa presúvame do súčasnosti, kde rodinka Wilsonovcov mieri na výlet do prázdninového domu. Rodinu tvorí otec Gabe (Winston Duke), mama Addy (Lupita Nyong'o), dcéra Zora a syn Jason.

Všetko prebieha (až na menší incident na pláži) v poriadku, až pokiaľ sa pred dverami domu, kde Wilsonovci bývajú, neobjaví druhá rodina. V skutočnosti ide o dvojníkov každého jedného z nich. Všetci sú odetí do červených kombinéz a v rukách zvierajú zlaté nožnice. Násilím sa dostanú do domu a v tom momente začína skutočný horor. Približne toľko k deju, čokoľvek navyše by bolo iba zbytočné kazenie filmového zážitku a vypúšťanie spoilerov.

Horor Us od režiséra Get Out je originálnejší a veľkolepejší, ako jeho predchodca. Je to však dobre? (Recenzia)
Horor Us od režiséra Get Out je originálnejší a veľkolepejší, ako jeho predchodca. Je to však dobre? (Recenzia) Zdroj: Universal

Ak poznáš humorné skeče Key & Peele v podaní Keegana Michaela Keya a spomínaného Jordana Peela, je ti dobre známe, aká je ich štruktúra. Keď si ktorúkoľvek epizódu rozložíš na jednotlivé zložky, zistíš, že 90% tvorí humor, pričom tých zvyšných 10% tvorí horor či inak vypätá situácia, za ktorou nasleduje nečakaný/nelogický plot twist.

Nápady na geniálne scénky tvorila primárne táto komická dvojica, no je známe, že práve hororovú časť mal na starosti Peele. Vždy mal bližšie k hororu, no a ako môžeme vidieť, práve touto dráhou sa uberá aj jeho režisérska kariéra. Akoby skeče obrátil naruby, takže 90% času sa budeš báť a 10% sa budeš smiať, presne tak, ako tomu bolo v Get Out.

Režisérovi sa úspešne darí gradovať napätie u diváka a vie presne, ako ho má ovládať. Humor je takisto dôležitou zložkou a je s ním narábané veľmi obozretne. A keď je použitý v miestach, kde by si ho nečakal, veľmi sa tam hodí. Ako keby mal autor diela v ruke diaľkové ovládanie na ľudské emócie a divákovi presne kázal, čo má robiť. A ono to perfektne funguje.

Jediná výčitka tak smeruje k prepracovanému a vypiplanému scenáru. V ňom mi – paradoxne – prekážala lavína nápadov. V treťom dejstve sa režisér a scenárista v jednej osobe rozhodol dať skalopevné vysvetlenie všetkým udalostiam, ktoré deju predchádzali a zároveň po ňom nasledovali, čím si na seba vzal až priveľké sústo.

Divák môže mať v blížiacom sa závere pocit, že je toho akosi veľa a začne sa škriabať na čele. Peele realizáciou známych konšpiračných teórií narušil tajomné pozadie dvojníkov, ktorí si hovoria Tethered alebo Shadows. Predpokladám ale, že bez doslovného vysvetlenia by veľa ľudí odchádzalo z kina sklamaných, takže rozhodnutiu dodatočne ozrejmiť dej rozumiem. Film však ponúka množstvo cestičiek a dvier, ktoré môže každý otvoriť do úplne iného neznáma. Inými slovami, je len na tebe, ako si veľa vecí interpretuješ.

Herecké výkony sú opäť raz vynikajúce. Herci zo seba vydali všetko, keďže museli stvárniť nielen svoju postavu, ale aj dvojníka s celkom odlišnou povahou. Kvalitatívne nad svojich kolegov vyčnieva fenomenálna Lupita Nyong'o v postave matky Addy a jej dvojníčky menom Red. Keby nie sú horory na Oscaroch tak prehliadanou komoditou, isto by poškuľovala aspoň po nominácii pre najlepšiu herečku. Šanca tu samozrejme ešte stále je.

Po technickej stránke by si snímka Us zaslúžila plné bodové hodnotenie. Strih, zvuk, no hlavne kamera dodáva tomuto mysterióznemu hororu tú pravú atmosféru. Za objektív sa tentokrát posadil Mike Gioulakis (Split, Under the Silver Lake, Glass) a zmena je oproti Get Out citeľná. Isteže, aj psychologický thriller s Danielom Kaluuyom mal skvelú kameru, no v Us sa zaraďuje vyšší prevodový stupeň a zásluha patrí práve Gioulakisovi.

Hudba je veľmi slušne zvolená a skvelým ťahom bolo použiť tú istú pieseň v náladovo rozdielnych častiach filmu. Neodpustil by som si, keby nespomeniem geniálny moment so skladbou Fuck tha Police od N.W.A. Vhodnejšie využitie táto pieseň nenájde azda v celej histórii kinematografie a ja som sa pri scéne, kedy zaznela, nemohol ubrániť hlasnému smiechu. V USA ju určite nesmierne docenili a skrýva sa za ňou veľká hĺbka. Bravó.

V konečnom zúčtovaní, kamera s hudbou a celkový vizuál ulahodia ušiam aj očiam. Zamrzí prílišná veľkoleposť a doslovné vyznenie príbehu. Za zmienku stojí snaha o elimináciu tzv. jump scare momentov v prospech nefalšovaného strachu a úzkosti. Peele očividne odhalil ten správny pomer medzi humorom a hororom bez toho, aby zachádzal do vôd trápnosti či klišé. Us tak hodnotím ôsmimi bodmi z desiatich a už teraz som zvedavý na ďalší projekt čoraz úspešnejšieho režiséra.

P.S.: Jordan Peele nepotvrdil, ale ani nevyvrátil možnosť, že sa Us a Get Out odohrávajú v tom istom vesmíre. Peele má ale podľa niekoľkých zdrojov všetko premyslené a ráta aj s možnosťou vlastného hororového univerza či filmovej série, podobne, ako tomu bolo napríklad u Shyamalana (Unbreakable, Split, Glass).

0/10