Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
10. marca 2019, 14:51
Čas čítania 0:00
Martin Mičuda

Nové BMW X5 posúva levely. Takto zábavné naftové SUV doposiaľ bavorská automobilka nemala

Nové BMW X5 posúva levely. Takto zábavné naftové SUV doposiaľ bavorská automobilka nemala
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA
TECH BMW
Uložiť Uložené

Prevetrali sme veľkú novinku z Mníchova.

I keď SUV segment nemeckých prémioviek začalo v roku 1997 písať ML-ko, odpoveď z Mníchova nenechala na seba dlho čakať. Za ostatné roky sa na trhu vystriedalo hneď niekoľko generácii oboch konkurentov, BMW však v roku 2018 s príchodom novej, v poradí štvrtej generácie X5-ky zamiešalo karty viac ako kedykoľvek predtým. Prečo?

Odjakživa platilo, že BMW dobiehalo a reagovalo na najnovšiu generáciu veľkého SUV zo Stuttgartu, teraz sa to však zmenilo. Bavori totiž vynechali facelift 3. generácie a už po 5 rokoch jej pôsobenia prichádzajú s úplne novou generáciou, ktorá vôbec po prvýkrát v histórii vstúpila na trh skôr ako rovnocenná generácia ML-ka, respektíve GLE-čka. Nám sa novinka dostala do rúk a zisťovali sme, či je naozaj tak revolučná ako sa traduje.

 

Samozrejme, po dizajnovej stránke sú témou číslo jeden veľké obličky alebo ak chceš ľadvinky. Áno, sú väčšie, hlavne vyššie a disponujú aktívnymi klapkami. Pravdupovediac, v kontexte s veľkosťou X5-ky nám ich rozmery neprídu ničím extrémne, preto tie internetové diskusie trochu nechápeme. Ostatne, taká Q8-čka má masku cez celý predok a nik sa nad tým nepozastavuje.

Prejdime k podstatnejším veciam. Jedným z highlightov novinky sú nepochybne príplatkové (2 067 €), plne laserové predné svetlomety. Tie vyzerajú naozaj úchvatne, pričom svojím prísnym tvarom a grafikou dodávajú nemalé sebavedomie. Pochváliť treba sofistikovanosť adaptívnej technológie i fakt, že vydávajú veľmi prirodzený a jasný lúč, ktorý dostrelí až 500 metrov. Druhým dychom ale dodávame, že mercedesácke Multibeam LED-ky sú stále ešte o čosi lepšie.

 

fs
fs Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Naživo pôsobí nova X5-ka pomerne zavalitým dojmom, ako je ale u BMW zvykom, opäť treba pochváliť veľmi vyvážené proporcie. Vôbec prvýkrát je možné X5-ku obuť až na 22” disky, v našom prípade však hlavnú úlohu zohrávali zimné 19-ky. Podotknúť ale musíme, že pod M-kovými blatníkmi nie sú tie balónové kolesá až tak utopené, ako tomu bolo doteraz. 

BMW momentálne dizajnovo až pozoruhodne experimentuje, a vidieť to aj na diametrálne inak tvarovaných a graficky spracovaných koncových LED svetlách s nádherným 3D členením. Tradičné dvojdielne piate dvere samozrejme ostali, sú už však plne elektrické, pričom za sebou ukrývajú 650 litrov. 

 

fs
fs Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Ak tvrdíš, že palubovky bavorákov sa menia len minimálne, nová X5-ka ťa presvedčí o opaku. Luxusné SUV dostalo úplne novú architektúru hlavnej línie, iné zasadenie až 12,3” stredového displeja, zatiaľ čo ovládanie ventilácie sa presunulo k samotným výduchom. Ide o veľmi efektnú a ergonomicky výborne vyriešenú funkcionalitu, ktorá kombinuje fyzické tlačidlá a integrovaný displej uprostred.

Nekonečné zoznamy príplatkových výbav sú už v súčasnosti neodmysliteľnou súčasťou nemeckých prémioviek, v X5-ke to však platí snáď dvojnásobne. Výsledkom je spleť rozsiahleho náladového podsvietenia, početne zastúpených drevených dekorov, hliníka, nádherne prešívanej kože či hneď niekoľkých vôní. Summa summarum, ako sa posledné roky stalo zvykom, čo sa kvality spracovania a použitých materiálov týka, kope BMW tu najvyššiu ligu.

 

fs
fs Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Ako dôkaz poslúži napríklad stredový tunel, ktorý Mníchovčania upratali a krásne tak zoskupili všetky ovládacie prvky. Síce väčšinu tlačidiel zaliali do jedného, čím dochádza občas k vŕzganiu, pozornosť si zaslúžia najmä príplatkové krištáľové prvky – v rámci balíka Crafted Clarity sa ovládač hlasitosti, štartovacie tlačidlo, združený ovládač, no hlavne volič prevodovky obalí do nádherného krištáľu z dielne Swarovski.

12,3” digitálne budíky dostali pomerne netypickú hranatú grafiku, naďalej pritom platí, že jazdné režimy menia len farebný podklad, nie štýl ako taký. V novej X5-ke už nenájdeš iDrive, ale novú generáciu infotainmentu, ktorý si hovorí BMW Live Cockpit. Ovládať ho vieš stredovým voličom, dotykmi, gestami a po novom už aj hlasom. Žiaľ, slovenská a česká lokalizácia zatiaľ chýba.

 

fs
fs Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Veľkým prekvapením je aj priestrannosť interiéru. Vzadu je síce na nohy v pozdĺžnom smere menej miesta ako v novom GLE, vpredu sa však aj vyše 190 centimetrov vysoká osoba cíti doslova kráľovsky vo všetkých smeroch.

Domov
Zdieľať
Diskusia