Pondelok 26. 10. 2020 meniny má Demeter

0
adel
15. september 2012, 20:25

Vyhral Univerzálny hráč svoj prvý zápas? (Recenzia)

Ako inak začať recenziu na album, po ktorom fanúšikovia slintali už od čias skupiny Mater než konštatovaním, že Univerzálny hráč bol predurčený na to, aby zaujal. A hneď vám poviem prečo. Z rovnakého dôvodu, ako boli ľudia zvedaví na debut Boy Wondera.

adel
15. september 2012, 20:25

0

Ako inak začať recenziu na album, po ktorom fanúšikovia slintali už od čias skupiny Mater než konštatovaním, že Univerzálny hráč bol predurčený na to, aby zaujal. A hneď vám poviem prečo.

Z rovnakého dôvodu, ako boli ľudia zvedaví na debut Boy Wondera. Originalita, skvelý flow, kvalitné texty, schopnosť rozosmiať, láska ku klasickému rapu a malomeštiansky prízvuk je to, čo majú títo MCs spoločné a sú to práve tieto atribúty, ktoré poslucháčov magneticky ťahajú k tomu, aby si šli ich dosky dookola.

Keď si to tak vezmeme, tak chalani predstavujú na Slovensku celkom nový druh rapu, spájajúci prvky amerického undergroundu s originalitou predtým na Slovensku nevídanou. Ešte pár takýchto rapperov a budeme im vymýšlať nový sub-žáner. Ale predtým než tak spravíme, nachvíľu sa zastavme a zhodnoťme, či naozaj za to stoja aj prostredníctvom tejto recenzie. Takže ako by povedal Vec, raz, dva, tri, ideme na to.

Hneď po prvých sekundách pri poćúvaní Superintra zostávam ako obarený a pýtam sa, či Tonovi na hlavu nepadla encyklopédia ezoteriky. A tesne predtým než stratím poslednú nádej, ma Tono preberie a upozorní ma, že si robí iba srandu. Vydýchnem si, zasmejem sa a idem počúvať hudbu.

Musí byť original, nevidíš len kópiu, namotá ťa jak ópium a je ho plné pódium.

Presne takéto riadky otvárajú toto LP do hudby od neznámeho Skunk-fu, ktorá je dotváraná Spinovými skrečmi a word-cutmi naznačujúcimi, že najlepší slovenský DJ má filmy napozerané minimálne tak dobre, ako má napočúvané svoje vinyly. Po príjemnom úvode prichádza Univerzálny hráč, čo je skladba v podstate rovnakej tématiky ako tá predchádzajúca, ale ja to Tonovi odpustím, lebo Metysov beat a Tonov namedropping robia z Univerzálneho hráča skladbu hodnú titulu druhého singlu.

Pokračujeme vecou Čas beží, kde okrem prvého hosťa na mikrofóne (Decko) nájdeme aj Smartovu produkciu. A tu sa treba nachvíľu pozastaviť, aby sme si povedali, že táto tretina DMS reprezentujúca Dúbravku má na tomto albume takmer polovicu všetkých produkcií, čo z neho robí ideálneho kandidáta na to aby s Tonom v budúcnosti nahral potenciálne EPčko, čo by bolo minimalne zaujímave.

Ale späť do reality a povedzme si niečo o skladbe Iný, ktorú pozná snáď každý, kto slovenský rap sleduje. Hudbu do tracku zabezpečil opäť záhadný beatmaker, tentokrát Fellovič, čo je buď nejaké alterego niekoho už známeho o čom pochybujem, alebo nádejný mladý talent. Dúfam v to druhé lebo dobrých producentov nie je nikdy dosť, obzvlášť v tak malej krajine ako Slovensko, kde byť Iným môže ísť veľa ľuďom proti srsti. Ostatne o tom Tono aj rapuje medzi skrečovanými refrénmi, ktoré dodal Miko. A keď už sme pri tých refrénoch, tak bohužial musím podotknúť, že práve chorusy sú asi jediným kameňom úrazu Univerzálneho hráča.

Nevadí mi, keď refrén v skladbách úplne absentuje, veď je to rap, ale napríklad v skladbách ako Bojím sa mať strach alebo Pomenato, mohol Tono ešte viac zapracovať, poprípade si pozvať na mikrofón ďalšiu posilu, čo by album určite spestrilo. Ale žiaden album nie je dokonalý, aj keď záležitosť Nezvaný Hosť je dokonalou skladbou.  Tonove pojatie tejto originálnej témy poslucháča mrazí a spôsob akým sa Wonder stotožní so svojim Nezvaným hosťom prekvapí a pobaví. Pre mňa suverénne najsilnejšia skladba z albumu spolu s vecou Chlapci, kde nám Tono pripomína históriu jednak slovenskej scény a jednak svojej kariéry. Skvelá nostalgická vec, ktorá na takomto albume nesmie chýbať, rovnako ako pohodové Pivonapni so slohou od Lyrika.

Mohol by som sa ešte rozpisovať o ostatných skladbách, ale úprimne povedané nemá to zmysel, lebo im vo väčšine prípadov nemám čo vytknúť, tak si to radšej zhrnieme.

Univerzálny hráč ma ako album neprekvapil vôbec. Je to z toho dôvodu, že som o Tonovi vždy vedel, že patrí k tým najzaujímavejším rapperom, ktorých doma máme a tušil som, že ak niečo konečne vydá, tak nás to ľudovo povedané posadí na riť, čo sa v mojom prípade stalo a to nehovorím o skvelom závere v podobe Tonovej Modlitby. Jediné, čo môžem UH vytknúť sú miestami slabšie refrény a filler Som díler, ktorý na albume vôbec nemusel byť, rovnako ako Sám som nič, čo je asi jediná skladba od plnej zostavy Gramo Rokkaz, ktorá ma nebaví. Toto sú však jediné mínusy, ktoré ma v súvislosti s týmto albumom napadajú, čo mu nakoniec strhlo zo záverečného hodnotenia, ale stále to nebolo dosť na to, aby album dostal menej ako 8/10

0