25. novembra 2018, 15:44
Matúš Majer

Je obrovská ako Veľká Británia. Vedci našli 4 000 rokov starú stavbu viditeľnú z vesmíru, no ľudia ju nepostavili

ZAUJÍMAVOSTI BRAZÍLIA PRÍRODA VESMÍR

Pri Brazílii sa našli termitie hniezda veľké 230 000 kilometrov štvorcových.

Vedcom sa podarilo objaviť gigantický komplex termitích stavieb. Úchvatný nález pozostáva z až 200 miliónov termitích kopčekov v severovýchodných častiach Brazílie. Obrovská hmyzia stavba pokrýva plochu porovnateľnú s Veľkou Britániou.

O 700 až 4 000 rokov starých termitiskách sa pritom doteraz nevedelo. Ako bolo tento mesiac publikované v magazíne Current Biology, úžasné diela sú síce viditeľné zo satelitných snímok (a nájdeš ich napríklad aj na Google Earth), pri prehliadaní našej planéty si ich nevšimneš a o čo ide si uvedomíš, až keď vieš, čo máš hľadať.

Termitia stavba je totiž ukrytá pod množstvom stepných rastlín, ktoré zakrývajú aj najvyššie časti vysoké 3 metre. Komplex s rozlohou približne 220 000 metrov štvorcových má na svedomí jeden termití druh. Ide pritom o dômyselný počin, v stavbe dokázali termity žiť, no tiež si zabezpečili prístup k spodným vrstvám rastlín, vďaka čomu im nechýbal prísun potravy.

Niektoré časti termitieho komplexu sú stále obývané a pribúdajú nové kopčeky, zatiaľ čo iné regióny boli už dávno opustené a termity sa presunuli pod zem či na iné miesta. Je pritom nesprávne hovoriť o stvbe ako o „hniezde“, skôr ide o obrovskú sieť tunelov, ktorá sa neustále prispôsobovala potrebám termitov.