Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
5. marca 2018, 7:59
Čas čítania 0:00
Martin Mičuda

Jaguar prichádza so sériovou podobou atraktívneho elektromobilu, ktorým útočí na Teslu

TECH
Uložiť Uložené

Jeden z prvých plne elektrických prémiových vozidiel na našom trhu.

Jaguar už roky ohlasuje svoj plne elektrický model a práve nadchádzajúci autosalón v Ženeve bude miestom, kde sa sľuby naplnia. Presne rok na to, čo britská automobilka vo veľkolepom Palexpe ukázala koncept elektrického SUV, respektíve, lepšie povedané crossovera, nám Briti servírujú finálnu a sériovú podobu úplne nového modelu I-Pace. Kompetentní zo strany značky Jaguar Land Rover prehlasujú, že ide o vskutku neštandardný počin, a to v tom zmysle, že ako jedno z mála prémiových vozidiel bolo už od útleho základu vývoja navrhované ako elektromobil, a teda nejde len o jednu z viacerých verzií klasického modelu.

Inými slovami, I-Pace vznikal na čistom papieri ako elektromobil, a teda viaceré diametrálne odlišné konštrukčné riešenia umožnili navrhnúť vozidlo od základov inak - základov platformy sú uprostred náprav umiestnené lithium-ionové akumulátory s kapacitou 90 kWh, čo v zmysle nového meracieho cyklu WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) obnáša reálny dojazd až 480 kilometrov na jedno nabitie. Klasická domáca sieť predstavuje vyše 10-hodinové nabíjanie, v prípade rýchlo-nabíjacích staníc je však možné batérie dobiť na 80 % len za 45 minút, pričom 15-minútové nabíjanie zarúči dojazd približne 100 kilometrov.

Jaguar prichádza so sériovou podobou atraktívneho elektromobilu, ktorým útočí na Teslu
Zdroj: www.autoevolution.com

I-Pace vyfasoval dva elektromotory, každý teda na inej náprave. Kombinovaný výkon hovorí o sile 294 kW / 400 koní a 696 N.m, čo vo výsledku zaručuje akceleráciu na stovku za 4,8 sekundy. Crossover s ideálnym rozložením hmotnosti 50:50 môže byť vybavený pneumatickým odpružením, pýšiť sa však i výborným koeficientom odporu vzduchu Cx = 0,29. Za týmto údajom nestojí len samotný tvar karosérie, ale napríklad aj aktívne klapky v maske, čo je medzi elektrickými vozidla celkom raritné. 

Následne tu máme samotný dizajn, ktorý je mimoriadne atraktívny. Pomerne dosť členitá a netypicky navrhnutá karosérie pôsobí nielen veľmi hodnotne, ale aj naozaj prémiovo. Samozrejmosťou je full-LED technológia s efektnou grafikou, vyzdvihnúť však treba aj návrh interiéru. I-Pace je prvým modelom značky Jaguar, ktoý dostal infotainment Touch Pro Duo, teda multimediálny systém s dotykovým ovládaním v štýle Range Roveru Velar. Elektromobil je vybavený službou Amazon Alexa, väčšinu nastavení bude teda možné zastrešiť len pomocou hlasu. Cena modelu I-Pace sa na našom trhu odhaduje na úrovni od necelých 70-tisíc €.

Domov
Zdieľať
Diskusia