Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Článok vznikol v spolupráci s CBRE.
16. februára 2018, 15:00
Čas čítania 0:00
Matúš Majer

Ako budeme nakupovať v roku 2030? Smartfóny takmer vyhynú, skúšobné kabínky nahradia asistentky a nákupné centrá sa zmenia na zážitok

ZAUJÍMAVOSTI
Uložiť Uložené

Budúcnosť nakupovania vyzerá viac než lákavo.

Doba sa dnes raketovou rýchlosťou posúva dopredu a technológie udávajú nový smer na každom kroku. Každý z nás by sa rád pozrel do budúcnosti, no dnes to zvládne len veľmi málo ľudí, pokiaľ teda vynecháme pochybné veštice a ďalšie spirituálne profesie. Našťastie však existujú aj futurológovia, teda ľudia, ktorí sa doslova zaoberajú predpovedaním budúcnosti. Nespoliehajú sa však na žiadne vízie - za ich prácou stojí profesionálne vedecké a štatistické úsilie, ktorému spoľahlivo môžeme veriť.

Vedecky predpovedať sa dá naozaj mnoho vecí, no ľudí zaujíma predovšetkým to, čo nenávidia alebo naopak, priam milujú. Nakupovanie je dnes jednou z tých kontroverznejších činností, no keď sa pozrieme do budúcnosti, zamilovať by si ho mohli aj jeho dnešní najväčší odporcovia.

Nákupné centrum môže byť viac než len nákup. Čo zábavná nočná show?

Ako budeme nakupovať v roku 2030? Smartfóny takmer vyhynú, skúšobné kabínky nahradia asistentky a nákupné centrá sa zmenia na zážitok
Zdroj: Hanhai Dongfeng Town

Podľa inovatívnej, realitno-poradenskej spoločnosti CBRE, odvolávajúcej sa na najnovšie poznatky o budúcnosti, sa totiž nákupné centrá premenia na komplexy so zmiešaným využitím, a to už v horizonte približne desiatich rokov. Ich základnými súčasťami sa do roku 2030 majú stať i zdravotná starostlivosť, vzdelávanie či voľnočasové aktivity.

Investori nákupných centier sa tak začnú skôr zameriavať na širokú škálu služieb než len predajne všetkých možných druhov. Pozornosť sa upriami priamo na zákazníka, ktorý si už v roku 2030 bude môcť v nákupnom centre vybaviť omnoho viac nutných záležitostí, ako je tomu dnes.

Masívne akvárium na vizualizáciách čínského nákupného centra

Ako budeme nakupovať v roku 2030? Smartfóny takmer vyhynú, skúšobné kabínky nahradia asistentky a nákupné centrá sa zmenia na zážitok
Zdroj: Hanhai Dongfeng Town

Rapídnou rýchlosťou budú vznikať nezávislé gastronomické prevádzky a obchody. Predajcovia budú reagovať na lokálne požiadavky a každá predajňa s jedlom sa pokúsi čo najvýraznejším spôsobom odlíšiť. Za jedlo, no vlastne i akýkoľvek tovar, treba aj zaplatiť. Pochopiteľne, aj táto technológia pokročí dopredu. Dnes už čoraz viac predajcov odstraňuje manipuláciu s hotovosťou, no i proces s kreditkou by mal byť výrazne urýchlený.

Ako budeme nakupovať v roku 2030? Smartfóny takmer vyhynú, skúšobné kabínky nahradia asistentky a nákupné centrá sa zmenia na zážitok
Zdroj: HB Reavis

Zmeny nastanú aj na technologickej pôde. Smartfóny budú čoraz zriedkavejšie, no obchod s mobilnými zariadeniami bude aj naďalej prosperovať. Vlády sa však uchopia sofistikovanejšie zariadenia virtuálnej reality či smart gadgety, ktoré si dnes ani nevieme predstaviť.

Internet of things sa stane čoraz viac využívaným a pomôže aj k tomu, aby medzi ľuďmi klesla závislosť na smartfónoch. A aby toho nebolo málo, komplikované algoritmy začnú predpovedať ceny produktov a vývoj trhu na roky dopredu.

Technologický pokrok zavíta aj do predajní s oblečením. Aj skúšobné kabínky prejdú veľkým pokrokom a plastové steny či zrkadlá sa zmenia na virtuálne prostredie. To nám bude odporúčať doplnky, nové kúsky k nášmu aktuálnemu outfitu a prakticky nahradia všetky otravné otázky, ktoré sa pravidelne pýtame otrávených predavačiek.

Zelená strecha je v 21. storočí nutnosťou

Ako budeme nakupovať v roku 2030? Smartfóny takmer vyhynú, skúšobné kabínky nahradia asistentky a nákupné centrá sa zmenia na zážitok
Zdroj: Hanhai Dongfeng Town

Vďaka všemožným zmenám sa nutnosť nakupovania prakticky zmení na skvelú voľnočasovú aktivitu. V obchodných centrách vyrastú wellness zariadenia so zameraním na oddych, zdravie, krásu a dobrý pocit. Šikovné značky sa budú snažiť predávať produkty zážitkovým nakupovaním a pokiaľ ide o pobyt alebo adrenalínový moment, môžu dokonca ponúknuť aj menšiu ukážku.

Tak či onak, na obdobie okolo roku 2030 sa rozhodne máme prečo tešiť. Obchodné centrá dnes rastú ako huby po daždi, Bratislava je toho skvelým príkladom, a ponúkať budú naozaj širokú škálu služieb. Od dnešnej situácie tak ide o fantastický pokrok, čo bude mať za následok aj väčšiu návštevnosť centier. Aj na Slovensku však už vidíme, ako sa maloobchodní predajcovia adaptujú budúcnosti.

Ako budeme nakupovať v roku 2030? Smartfóny takmer vyhynú, skúšobné kabínky nahradia asistentky a nákupné centrá sa zmenia na zážitok
Zdroj: HB Reavis

Internetové obchody otvárajú siete showroomov alebo znovu investujú aj do kamenných predajní. Tie sú však doplnené rafinovanými službami ako click & collect. Teda, nákup spraví zákazník online, no vyzdvihne si ho na špeciálne určenom mieste.

Ďalším skvelým príkladom pokroku sú napríklad kníhkupectvá. Tie najväčšie do svojich predajní vkladajú aj kvalitné kaviarne, knižnice či skvelý zákaznícky servis a vytvárajú tak príjemné multifunkčné priestory. Doba sa zrýchľuje a takáto vízia je rozhodne príjemnou predpoveďou do budúcnosti, ktorej sa už nemôžeme dočkať.

Domov
Zdieľať
Diskusia