26. januára 2018, 19:06

Krimi dráma o únose od Ridleyho Scotta sa bez Kevina Spaceyho zaobišla, na kolená ju však zrážajú iné neduhy (Recenzia)

All the Money in the World sa zakladá na skutočnej udalosti, ale zvolený spôsob rozprávania je trochu nešťastný.

Ridley Scott je ve filmovém průmyslu jméno, které je spojováno s obdivem. Na svém kontě má hned několik kultovních filmů jako Vetřelec, Blade Runner nebo Gladiátor. I on několikrát jako správný mistr tesař sekl vedle, ale jeho nezaměnitelný styl se otiskl do každého snímku, který režíroval. A ačkoli koncem minulého roku dosáhl již pokročilých 80 let, řemesla se vzdávat nehodlá.

Po kritizovaném loňském pokračování Promethea s názvem Vetřelec: Covenant jsme se dočkali kriminálního dramatu All the Money in the World, jehož tvorbu poznamenaly provalené sexuální skandály Kevina Spaceyho. Ten měl ve filmu důležitou roli, kvůli skandálním odhalením však byly všechny jeho scény vystřiženy a dotočeny s Christopherem Plummerem. Ten se navíc dočkal nominace na Zlatý glób a Oscara, takže jsme svědky opravdu neobvyklého zvratu. Pojďme si přiblížit nejen to, jak tyto machinace film poznamenaly, ale i náš celkový dojem ze Scottova nejnovějšího počinu

Krimi drama o únosu od Ridleyho Scotta se bez Kevina Spaceyho obešlo, na kolena ho však srážejí jiné neduhy (Recenze)
Zdroj: Sony Pictures Entertainment

V první řadě je třeba upozornit na lákavý fakt, že příběh se zakládá na skutečných událostech. Zde bych však podtrhl fakt, že jde o pouhou inspiraci, nikoli doslovné převyprávění reálného děje. Snímek se točí kolem únosu Johna Paula Gettyho III (Charlie Plummer). Jeho dědečkem (Christopher Plummer) je nejbohatší člověk na světě, a tak není divu, že zanedlouho přijde žádost o výkupné. Starý muž ovšem o zaplacení vysoké sumy nechce ani slyšet a hledá jiná řešení. Mezitím na něj tlačí Johnova matka Gail (Michelle Williams), ale bezvýsledně. Stařík se obává, že pokud zaplatí výkupné, dá tím najevo, že únosy jeho dalších vnuků budou dobrým obchodem. Gail se tedy v zoufalosti obrací na Gettyho poradce (Mark Wahlberg) a společně se pouští do řešení krizové situace, která jen těžko může dopadnout dobře.

Hned na úvod bych chtěl složit svou poklonu Ridleyho viditelnému otisku na řemeslné stránce filmu. Příběh se odehrává v 70. letech minulého století a je to vidět nejen na výborných kostýmech a kulisách, ale i na záměrně retro záběrech, které vypadají obzvláště nádherně v úvodní sekvenci z Říma. O tom, že je All the Money in the World snímek lahodící oku nelze pochybovat, další důležité aspekty však tak výborně zpracované nejsou. Herecké výkony jsou... dobré, ale jednotlivým postavám chybí výraznější prostor se pořádně ukázat. Opravdu excelentní výkon zde paradoxně předvádí jen Christopher Plummer, který ve snímku ještě před dvěma měsíci vůbec nefiguroval. Nemám pochyb o tom, že by Kevin Spacey jeho roli zvládl minimálně stejně dobře, výměna však filmu vůbec neuškodila

Zdroj: Sony Pictures Entertainment

S herci souvisí i další fakt, a to je přílišná roztříštěnost děje. Nikdo není hlavním hrdinou, přesouváme se z místa na místo a dějová linka se kvůli tomu rozplizne takovým způsobem, že se chvílemi prostě musíte nudit. Kromě Spaceyho měli filmaři nahradit také scénáristu. Několikaměsíční vyjednávání o výkupném je rozmělněno do řady „epizod“, mezi nimiž skáčeme v čase, a to, co mohlo být opravdu napínavým filmem se stává smutně zahozeným potenciálem. Každý si samozřejmě najde několik dobrých vtipů a zajímavostí z miliardářova života, které si přitáhnou jeho pozornost, ale povrchně vyprávěný příběh prostě postrádá tempo

Film sám o sobě přináší hned několik palčivých otázek ohledně hodnoty peněz. Ukazuje, jak mohou být neskutečně bohatí lidé odtržení od reality a okrajově se dotýká i dalších sociálních témat. Bohužel se na plátně střídá až příliš mnoho motivů, skáčeme z místa na místo, z jednoho časového období do druhého a do toho sledujeme povrchně přiblíženou story převyprávěnou nevýraznými herci. K tomu musím ještě dodat, že reálný příběh se od toho filmového liší v podstatné řadě věcí, a pokud tedy budete usuzovat, že takové prazvláštní zvraty napsal sám život, není to pravda, napsal je nevhodně zvolený scénárista.

Zdroj: Sony Pictures Entertainment

Scottův nejnovější počin má ale i své silné stránky, obzvláště řemeslné zpracování a hudební složku. Na to, aby šlo o výborný film je to však příliš málo a All the Money in the World je bohužel jedním z nejméně napínavých thrillerů, který v poslední době proběhl kinosály. 6,5/10

0/10