13. decembra 2017, 14:21

Star Wars: The Last Jedi je moderným a odvážnym veľkofilmom, ktorý je však paradoxne silnejší v dialógoch a v práci s atmosférou (Recenzia)

Je to Sila!

A je to tu. Nová epizóda Hviezdnych vojen prichádza do našej galaxie a my sme sa jej nevedeli dočkať. Keď pred dvomi rokmi zaútočilo na kiná oživenie legendy, bol to neuveriteľný úspech. Tržby lízali dve miliardy a J. J. Abrams doručil dojímavý fan servis. Tento prístup mnohým nesadol, no drvivá väčšina fanúšikov bola nadšená a dostali sme Star Wars, na aké sme čakali, odkedy sme videli pôvodnú trilógiu.

Disney sa s úspechom vrátilo ku koreňom a hanbu sérii (aj napriek komplikovanej produkcii) nespravil ani spin-off Rogue One. Nový režisér Rian Johnson teda nemal jednoduchú úlohu a dopadol.....už sa neviete dočkať ako, však? Keďže správny Jedi má mať trpezlivosť, ešte vám trochu predstavím dej. Vy, ktorí inklinujete k temnej strane Sily, ste už očami určite prebehli záverečnú číslovku na konci. O čom teda Epizóda VIII pojednáva?

Zdroj: Disney

Nebojte sa, bude to bez spoilerov. Prvý Rád aj naďalej prenasleduje čím ďalej zúfalejších povstalcov a sú pripravení im zasadiť definitívny úder. Medzitým sa Rey stretáva s Lukeom Skywalkerom a snaží sa ho presvedčiť, že práve on je tým vyvoleným, ktorý dokáže v tejto vojne prehodiť misku váh na stranu rebelov. Syn Darth Vadera a posledný žijúci Jedi však skrýva jedno veľké tajomstvo.

Star Wars: Epizóda VIII - Posledný Jedi je mimoriadne odvážny film. Pokračovanie ságy, ktorá má vlastné pravidlá a kde každý prešľap fanúšikovia nechávajú tvorcom tvrdo vyžrať, je pre každého tvorcu mimoriadne ťažkou úlohou. Preto je nesmierne potešujúce, že Rian Johnson nezlyhal a navyše sa nebál ani vykročiť trochu iným smerom než obyčajne. To so sebou samozrejme prináša klady aj zápory. Ak vás nadchla práca s nostalgiou pri Force Awakens, prípadne veľkoleposť a nadupané tempo predchádzajúcich epizód, tak tu sa toho až v takej miere nedočkáte. Tvorcovia sa sústredia na postavy a nové smerovanie svojho príbehu. Na Hviezdne vojny je totiž väčšina filmu neobvykle komorná.

Zdroj: Disney

Osudy postáv sa posúvajú najmä vďaka dialógom a jemnej práci s atmosférou. Pri tomto druhu projektu je to nezvyčajný prístup, no a práve v týchto momentoch je Posledný Jedi najsilnejší. Variujú sa síce opäť dejové oblúky známe zo starších trilógií, to však už k tejto sérii akosi patrí. Samozrejme, dočkáte sa aj epických pasáži, no najmä v prvej polovici som sa nevedel zbaviť dojmu, že sú tam navyše. Iba ako lákadlo do trailerov a povinná žánrová jazda.

A vzhľadom na to, že nemajú v deji svoje jasné miesto, emočne vás nechajú chladné. Celá dejová linka s rebelmi, ktorej dominujú Finn, Dameron, Leia a nová postava Rose Tico je totiž niečím, čo vypadlo z generického blockbusteru, kopírujúceho túto slávnu sériu. Asi sa mi pri Star Wars ešte nikdy nestalo, že som chcel, aby sa ukončili trikové orgie a dej sa vrátil k dialógom. Práve v nich sú totiž najsilnejšie emócie a formuje sa mytológia či osudy postáv. Na vine je rozhodne aj štedrá stopáž, vďaka ktorej nemá táto epizóda dostatočný drajv.

Zdroj: Disney

Potom však nastúpi finále, kde sa všetky linky prepoja a zrazu je to presne tá skvelá jazda, akú očakávate. V mnohom pomáha aj to, že reklamné oddelenie nevyzradilo podstatné zvraty a párkrát ostanete poriadne prekvapení a v napätí, kam sa to bude celé uberať. Ako päsť na oko potom pôsobia momenty, ktoré sú určené čisto najmenším divákom a pracovníkom merchandisingového oddelenia. Porgovia sú síce roztomilí a nepáchajú podobné škody ako ewokovia či nedajbože Jar-Jar, ale vo výsledku je mnoho iných rušivých elementov rozrieďujúcich zážitok.

Najmä humor je z úplne iného súdka než v predchádzajúcich častiach. Nemotornosť C-3PO alebo cynické hláškovanie Hana Sola je tu nahradené  niečím, čo tak veľmi kazí marvelovky. A tým je zhodenie väčšiny pôsobivých scén. Diktát Disneyho a moderné trendy sú tu evidentné už od úplne prvej scény, a to je škoda. Možno aj preto z filmu necítiť tú pravú osudovosť. To sú však veci, ktoré budú možno prekážať iba starším divákom. Súčasný tínedžer sa zabaví.

Zdroj: Disney

Po technickej stránke ide samozrejme o skutočný veľkofilm. Exteriéry sú nádherné, triky kvalitné (aj keď neohúria), motívy Johna Williamsa nestarnúce a kameraman dokáže občas vyčarovať nádherný záber. Akurát strižňa by si zaslúžila pár smien navyše. 150 minút je proste príliš. Herci do svojich úloh fantasticky sedia a hoci sa Mark Hamill stále nenaučil hrať, svoju prácu odviedol snaživo. John Boyega a Oscar Isaac majú hlavne vyzerať cool a hereckým vrcholom je tak neprekvapivo kreácia Adama Drivera. Práve jemu patria kľúčové momenty filmu a Daisy Ridley je mu výbornou protihráčkou. Osobitou kapitolou je samozrejme Carrie Fisher (film je jej venovaný), ktorej každý pohľad vyvolá spomienku na jej smutný osud.

Zdroj: Disney

Najnovšie Hviezdne vojny sú vďaka svojej snahe byť iné a súčasne sa zavďačiť tradíciám síce trochu (ale naozaj iba trochu) rozporuplné, no stále ide o špičkový hollywoodsky produkt. Navyše, ak vám pri Epizóde VII vadila prílišná stávka na istotu, tu budete potešení. Vrátite sa do sveta, ktorý milujete, čakajú vás vyše dve hodiny prvotriedneho remesla a dejových zákrut, posúvajúcich obľúbené postavy vpred. A myslím, že je to viac, než si pri deviatom filme ľubovoľnej série môžeme priať. Choďte na to, všetci. Kvôli týmto projektom vymysleli multiplexy, kvalitný zvuk a aj vďaka nim milujeme kinematografiu. 8,5/10

0/10