Štvrtok 14. 12. 2017 meniny má Branislava, Bronislava

hľadaj na refresheri

Ako vyzerali pravé "rave" techno párty v 90. rokoch? Autentická hudba ti priblíži začiatky jedného z najpopulárnejších hudobných žánrov

Ilegálne berlínske párty, Loveparade či Carl Cox.

3. december 2017, 13:01
zdroj: commons.wikimedia.org/ Arne mueseler
3. december 2017, 13:01

Dnešná generácia mladých ľudí si vie už ťažko predstaviť, ako vyzerala pravá "rave" techno party v 80. a 90. rokoch. V tomto období sa rodili nové žánre a elektronická tanečná hudba vtedy zažívala veľký ošiaľ. V článku sa dozvieš celú históriu jednej z najpopulárnejších foriem elektronickej hudby - techna, ako aj zaujímavosti o jednom z najúspešnejších festivalov v histórii ľudstva. Uvedieme ťa do sveta starého techna aj autentickej hudby, ktorá je jedinečná a veľmi málo známa, no vie dokonale opísať začiatky jedného z najpopulárnejších hudobných žánrov. 

 

Forma elektronickej tanečnej hudby s názvom techno vznikla počas druhej polovice 80. rokov v Detroite v americkom štáte Michigan. Až v roku 1988 bolo prvýkrát použité slovo "techno" ako odkaz na žáner hudby. Aj keď v súčasnosti existuje viacero štýlov techna, detroitské techno je chápané ako základ ostatných subžánrov. "Techno" je v súčasnosti aj mylne zovšeobecňované kľúčovými slovami ako elektronická hudba či spomínaná EDM - elektronická tanečná hudba. Veľmi podobnými štýlmi sú tech house a trance.

 

(od 2:58)

 

Techno primárne vzniklo spojením populárnej elektronickej hudby kultových interpretov ako Kraftwerk, Giorgio Moroder a afroamerickej hudby vrátane funku, electra, chicagského housu a electric jazzu. Tvorba bola ovplyvnená futuristickými a sci-fi témami, ktoré boli v tom čase bežné pre modernú kultúru priemyselnej Ameriky. Za otca techno hudby je považovaný priekopnícky producent Juan Atkins, pričom citoval frázu "techno rebels" z knihy amerického futuristu Alvina Tofflera - The Third Wave. Názov hudobného štýlu bol takýmto spôsobom vytvorený.

 

Ako u väčšiny druhov elektronickej tanačnej hudby je aj v techne podstatný výrazný rytmus a rýchle tempo. Hlavný rytmický prvok je najčastejšie v takte 4/4 a tempo sa pohybuje v rozmedzí 120 až 150 BPM v závislosti od štýlu techna. Podstatou hudobného štýlu je opakovanie určitej hudobnej jednotky, pričom ide väčšinou o čisto inštrumentálnu hudbu, skladby nemajú klasickú štruktúru ako napríklad v popovej hudbe (sloha/refrén). Používané zvuky nepripomínajú bežné hudobné nástroje a melódie sa objavujú iba zriedka. Za dôležitý aspekt pri tvorbe techna sa považuje kreatívne použitie produkčnej technológie ako napríklad syntetizátory, bicie automaty či digitálne zvukové stanice.

 

 

Za prvých DJ-ov techna sa považujú detroitskí Derrick May, Juan Atkins, Kevin Saunderson (The Belleville Three) a Eddie Fowlkes. Spoločne dokonca navštevovali aj školu Belleville High School. Práve oni začali v polovici 80. rokov hrať v kluboch rytmickú, čisto elektronickú hudbu pomocou dvoch gramofónov a mixážneho pultu. Prelínali jednotlivé skladby medzi sebou, čím vznikol nepretržitý ucelený prúd techno hudby, dnes známy aj ako DJ mix alebo set. Takéto mixovanie má aj svoje pravidlá, DJ musia vedieť zjednotiť vhodné rytmy a tempo skladieb a pracovať so samotným setom.

 

Po páde berlínskeho múru bol Berlín síce zjednotený, no scéna elektronickej hudby ešte nebola tak celkom objavená. Trvalo dlhšiu dobu, aby si Berlín vybudoval svoju legendárnu povesť hlavného mesta techna. Elektronická hudba prišla do Nemecka na konci 80. rokov minulého storočia. Po zničení najznámejšieho symbolu studenej vojny sa v Berlíne nachádzalo množstvo opustených budov, kde boli následne organizované ilegálne párty mladými ľudmi. Na týchto neregulovaných miestach bez akýchkoľvek obmedzení zákonom sa takýmto spôsobom narodil nový druh klubu. Dočasnými miestami sa tak stali elektrárne, bunkre, hangáre a stanice metra.

 

 

Sloboda po zjednotení bola oslavovaná nepretržitými diskotékami, ktoré boli taktiež sprevádzané rozkvitajúcou scénou homosexuality, umenia a podsvetia. Mladí ľudia z východného Berlína presadzovali oveľa tvrdšie elektronické zvuky - žiadne vokály a tvrdšie basy. Významnú úlohu pri zakladaní techno hudby a klubovej kultúry v Berlíne mali tri kluby v blízkosti bývalého Berlínskeho múru - Tresor, Der Dunker a E-Werk. 

 

Tresor začínal ako Ufo klub a ilegálne párty prevádzkoval viac ako tri roky. Spočiatku išlo o suterén obytnej budovy, pričom do miestnosti sa dalo dostať iba pomocou rebríku a disponoval aj improvizovanou kuchyňou na druhej strane priestoru. Výška stropu bola len 1,9 metra a zmestilo sa tam asi 100 osôb. Po tom, čo úrady zistili nelegálnu činnosť, bola párty presunutá do bývalého skladu tesne pred pádom Berlínskeho múru v roku 1989. V roku 1990 majitelia v nasledujúcom roku otvorili Tresor klub, ktorý je dnes považovaný za jeden z najslávnejších techno klubov na svete. Od roku 2007 je znovu otvorený v Mitte, centrálnej časti Berlína.

 

(od 2:35)

 

Der Bunker bol pôvodne protiletecký kryt, neskôr bol Červenou armádou premenený na väznicu pre vojnových zločincov.  Od roku 1992 bolo miesto pretvorené do hardcore techno klubu, no dnes je 1000 m² priestor so stenami hrubými až 3 metre zatvorený. Pôvodná elektrická rozvodňa sa stala jedným z najznámejších techno klubov v Berlíne počas mnohých rokov. Slávny DJ Paul van Dyk bol v tomto klube rezidentom a remixom jednej zo svojich najznámejších skladieb "For and Angel" vzdal úctu klubu, pričom ho nazval E-Werk. V roku 1997 budova ukončila činnosť ako techno klub a dnes je kultúrnou pamiatkou.

 

 

Mnoho ľudí, ktorí začali organizovať ilegálne párty po páde Berlínskeho múru, majú v súčasnosti viacero úspešných techno klubov. Pochopili, ako premeniť svoje nelegálne aktivity do výhodných obchodných príležitostí. Vedeli, ako uspokojiť milovníkov hudby už od počiatku a vybudovali presne to, čo fanúšikovia elektronickej hudby chceli a stále chcú. Jedným z najvhodnejších príkladov a zároveň aj zásadným míľnikom vzbury elektronickej hudby v Berlíne je Loveparade. Prvýkrát sa pouličný festival techno a trance konal v júli 1989, pričom sa ho zúčastnilo 150 ľudí. Jeho zakladateľmi boli Dr. Lotte a Westbam, ktorí sa podujatí zúčastňovali pravidelne 21 rokov.

 

Prvá Loveparade mala názov "Friede, Freude, Eierkuchen" a návštevnosť každým rokom neuveriteľne rástla. Autobusy a vozidlá s ťažkým ozvučením brázdili ulicami Berlína spolu so státisícami návštevníkov. Mnohé indivíduá predvádzali exhibicionistické a divoké oblečenie a taktiež slávili rovnoprávnosť homosexuálov v sprievode. Do roku 2006 bol festival organizovaný v Berlíne, ďalšie ročníky boli v iných nemeckých mestách. V roku 2008 dosiahol Loveparade rekordnú účasť, až 1,6 miliónov ľudí. Festival bol nakoniec zrušený v roku 2010, kedy sa po hromadnej panike zranilo až 511 osôb, z toho 40 vážne a zomrelo 21 ľudí. Hlavný organizátor hudobného festivalu sa deň po tragickej udalosti vyjadril, že z rešpektu k obetiam, ich rodinám a priateľom sa festival Loveparade už v budúcnosti konať nebude.

 

 

Dodnes sa v Berlíne nachádzajú unikátne a neporovnateľné techno kluby na svete, ktoré sú celý víkend otvorené nonstop. Medzi najznámejšie patria kluby Berghain alebo Watergate. Aj v súčasnosti sa organizuje "obmena" Loveparade s názvom Fuckparade, ktorá vznikla v roku 1997 ako demonštrácia proti rastúcemu zhromažďovaniu čisto komerčnej kultúry a hudby, najmä na Loveparade. Udalosť mala problémy s úradmi od roku 2001, no v 2007 Federálny administratívny súd Nemecka rozhodol, že spĺňa definíciu demonštrácie.

 

Medzi najznámejších a zároveň kultových DJ-ov techna patrí nepochybne Carl Cox. Dnes má britský DJ 55 rokov, no stále hráva na najznámejších festivaloch ako Tomorrowland, Awakenings či Ultra Music Festival. Svoju kariéru začal v 80. rokoch a stal sa jednou z hlavných tvárí v priemysle s elektronickou hudbou. Dnes je majiteľom agentúry Ultimate a vydavateľstva Ultimatum Records.

 

 

Čo sa týka Slovenska, resp. Československa a histórie techna, za prvé "techno CD" na Československu, ktoré bolo dostupné v Bontonlandu, by sa mohlo považovať revolučné Imrich Tekkknofactory ‎– Who Is Mečiar?. Trochu pripomínalo funky, rave a techno a Miroslav Imrich sa nebál používať neuveriteľné množstvo zmiešaných samplov aj z iných hudobných skladieb a následne z nich urobil novú originálnu hudbu, pričom "definoval" u nás pojem tekno pre množstvo ľudí na veľmi dlhú dobu.

 

 

V Nemecku v 90. rokoch začali priaznivci techna nazývať tvrdšie techno - tekno, pričom dnes sa stretávame s pojmami ako tekkno a v spomínanej skladbe "Who Is Mečiar?" sa dokonca nachádzajú 3 "k". Z historického hľadiska sa tak označuje tvrdosť techna. Okrem tvrdého "rave" techna sa na začiatku 90. rokov začalo formovať aj tzv. minimal techno. Ide o minimalistický subžáner techna a všeobecne sa stotožňuje s heslom "menej je niekedy viac". Zakladateľmi sú Robert Hood a Daniel Bell, pričom podľa nich začalo byť techno v 90. rokoch príliš "ravey" so stále rýchlejším tempom. Dodnes je aj minimal techno medzi mladými ľudmi veľmi populárne. Medzi dnešných známych DJ-jov patrí napríklad Corner.

 

Vyjadri svoj názor na článok
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Odpad! Menej takýchto článkov
Super! Viac takýchto článkov
Povedz nám, prečo sa ti článok nepáči:
Ďakujeme za tvoj názor!
Pomáha nám a autorom pri skvalitňovaní obsahu na stránke.
Zobraziť 3 komentáre
Diskusia
Diskusia je len pre prihlásených
3 komentáre
Zoradiť komentáre podľa obľúbenosti času pridania
avatar
Peter Špatný5. december 2017, 6:30

<For and Angel? dobre no...

0 Odpovedať · Nahlásiť
avatar
bOuNcEr4. december 2017, 13:09

najlepšie roky pre tanečnú hudbu

0 Odpovedať · Nahlásiť
avatar
cookie.binary3. december 2017, 16:02

Clanok nie je zly, no hudobne ukazky s technom spolocneho moc nemaju a chybaju mi referencie napr. na Jeff Millsa, Tokyho (a vseobecne SK scena) alebo techno wikinga pri fuckparade :)
https://www.youtube.com/watch?v=6qqdw_KOeHI

0 Odpovedať · Nahlásiť
Odoberaj REFRESHER videá