4. novembra 2017, 11:07
Tibor P.

Seriálová Suburra je talianskym Narcos, ktorá šliape ako hodinky (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY NETFLIX SUBURRA

Netflix svoje "mafiánske ťaženie" preniesol z Kolumbie do Talianska.

Keď minulý rok zavítal do našich kín film Suburra, divák milujúci prostredie novodobej mafie a nekompromisnej politiky za oponou musel chrochtať blahom. Režisér Stefano Sollima, v tej dobe známy vďaka svojmu seriálovému počinu Gomorra (o ňom sa dočítate na našom webe čoskoro), opäť zatiahol diváka do jemu známeho prostredia. Tentokrát však Neapol vystriedalo hlavné mesto Talianska a motív knihy rovnomenný film, ktorý v minulosti zaujal a potešil po všetkých stránkach. Keď Netflix oznámil, že pripravuje seriálový spin-off pre Suburru, úprimne som sa potešil. Bol som totiž veľmi zvedavý, ako sa s jedným z najlepších európskych filmov uplynulej dekády vysporiada režisér, ktorého tvorbu „žeriem“. Navyše za situácie, kedy má celú výrobu zastrešiť americký streamovací gigant (ten sa, mimochodom, podieľal aj na výrobe filmu), ktorý, nehľadiac na ekonomické výnosy, generuje jednú seriálovú pecku za druhou.

Pre tých, ktorí si dej pôvodného filmu nepamätajú, si v krátkosti pripomenieme pôvodný príbeh. V 21. storočí si mafiáni snažia rozdeliť svoje sféry vplyvu. Taliansko je kolískou podobných živlov a nič sa na tom ani po tak dlhej dobe nezmenilo. Kým v minulosti dominovali najmä zbrane, dnes je to najmä o kontaktoch a zákulisných ťahoch na súperov. Každý si chce ukrojiť svoj kus koláča v čo najväčšej možnej miere. Rím je pre tento cieľ ideálnym útočiskom. Metropola krajiny s históriou a bohatým turistickým životom sa má stať miestom pre výstavbu developerského projektu, ktorý ju má premeniť na Las Vegas Apeninského poloostrova. A Filippo Malgradi, politik pôsobiaci v tamojších vplyvných kruhoch, má byť tým pravým človekom, ktorý to má zariadiť. Nemá ani veľmi na výber - je až po uši zapletený s miestnou mafiou, ktorá si chráni vlastné záujmy. Problém nastáva vtedy, keď plán nevychádza podľa predstáv a postupne sa rozpadá ako domček z karát. Mocenské hry rozohralo viacero subjektov nezávisle od seba a každý bojuje za to svoje. Asi sa dovtípite, že to nemôže vyústiť do ničoho iného ako do otvorenej vojny, ktorá nenechá kameň na kameni po stránke politickej, ekonomickej, ale aj tej ľudskej, pričom nešetrí ani nevinných. Na konci všetkého je len nevyhnutá apokalypsa.

Čo pozerať cez víkend? Príbeh chlapíka s 23 osobnosťami, neslušný návrh miliardára aj bizarné skutočné príbehy Čo pozerať cez víkend? Príbeh chlapíka s 23 osobnosťami, neslušný návrh miliardára aj bizarné skutočné príbehy 13. apríla 2024, 8:00

Toľko k filmu, prejdime na seriál. Ten sa odohráva štyri roky pred udalosťami z filmu a mapuje príbehy šiestich postáv z rôznych vrstiev, ktoré sa v Ríme usilujú o posilnenie svojho vplyvu. Fanúšikovia filmovej Suburry majú predstavu o tom, kde sa ktorá postava stihla v rámci týchto cieľov prebojovať. O to zaujímavejšie je sledovať ich zločinecké začiatky. Hoci som sa spočiatku bál, či sa dočkám kvalitatívne vyváženého počinu, už prvá časť desaťdielnej série má upokojila a utvrdila v tom, že to bude ďalšia parádna seriálová jazda. Napriek tomu, že do postáv boli až na malé výnimky obsadení iní herci než tomu bolo vo filme, ich vzhľad, správanie a konanie vám bude natoľko povedomé, že prestanete tento fakt vnímať a necháte sa unášať celým príbehom. Režisér Sollima si vo svojich počinoch rozhodne nedáva servítku pred ústa. Vysokopostavení cirkevní hodnostári, politici miestnej radnice aj ľudia nižších sociálnych skupín pretĺkajúci sa nehostinným životom nočného veľkomesta, to všetko je tu zobrazené s určitou gráciou, ktorú v okamihu strieda „špina“ a nepríjemná pachuť z praktík tých, ktorí v meste rozdávajú svoje karty.

Keď sme vás po prvýkrát informovali o príchode tohto seriálu, môj kolega Ľuboš ho vtedy prirovnával k Narcos. Ako ste si mohli všimnúť v podnadpise, tomuto porovnaniu som sa spočiatku nevyhol ani ja, no je potrebné povedať, že tieto seriály majú spoločný akurát tak drsný príbeh. Ale nebojte sa, nemyslím to v zlom, práve naopak. Prostredníctvom Suburry dostávame svet prehnitej a skorumpovanej politiky v prostredí, ktoré dýcha históriou. A aj napriek tomu, že díleri v tomto príbehu absentujú, miestni Taliani im sú svojimi praktikami a spôsobom, akým vedú biznis, viac než dôstojnými konkurentmi. 9/10.