23. októbra 2017, 17:12
Jakub Paulík

Zúfalá situácia si vyžadovala vraždu manželky. Najnovšia Kingova adaptácia zaujme svojimi hororovými prvkami a úzkostným napätím (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY 1922

Talentovaní herci a mrazivá atmosféra. Prvé dojmy z 1922 sú vcelku pozitívne.

S Kingovkami sa v poslednej dobe skutočne roztrhlo vrece. Ešte nedávno k nám Netflix doručil thriller Gerald's Game a pred niekoľkými dňami do sveta vypustil ďalšiu adaptáciu knižného majstra hororu s názvom 1922. Príbeh rozpráva o vidieckom mužovi menom Wilfred James (Thomas Jane), ktorý miluje život na farme a opovrhuje myšlienkou svojej manželky (Molly Parker) o presťahovaní sa do mesta. Vzhľadom na to, že ich vzťahy sú dlhodobo nenávratne rozvrátené, pani Jamesová svojmu manželovi navrhne rozvod, s neskorším predajom pozemkov a odvedením syna (Dylan Schmid) do mesta. Ani otec ani syn však nechcú svoj domov opustiť. Wilfred preto využije šancu v podobe zamilovanosti svojho syna do mladej miestnej dievčiny a apeluje na jeho strach z jej straty. Spoločne sa teda rozhodnú, že jediným možným východiskom je vražda. Manželka, matka, no zároveň nepriateľ číslo jedna. Po vykonaní onoho beštiálneho činu sa však postupom času začnú ich životy obracať naruby.

Zúfalá situácia si vyžadovala vraždu manželky. Najnovšia Kingova adaptácia zaujme svojimi hororovými prvkami a úzkostným napätím  (Recenzia)

V rámci filmografie famózneho Thomasa Janea ide už o jeho tretie herecké angažovanie sa vo filmových adaptáciách Stephena Kinga. Predtým sa stihol objaviť v Pavučine snov (2003), o štyri roky na to v thrilleri Hmla (2007) a novinkou od Netflixu znova potvrdzuje svoj talent. V žiadnom prípade ale za ním nezaostáva ani skvelá Molly Parker (The Road, House of Cards), mladý Dylan Schmid a skúsený Neal McDonough (Ravenous, Red 2, Suits, Arrow). Netflix má do budúcnosti naozaj veľké plány a pokiaľ si bude udržovať doposiaľ stanovenú latku a ideálne ju začne priebehom času aj zvyšovať, veríme, že môže do kinematografie prispieť viacerými skvelými kúskami. 1922 určite žiadnu dieru do sveta filmov nespraví. Rozhodne nezaujme masy, nerozvíri hladinu vôd, ale na druhej strane mimoriadne poteší fanúšikov žánru. A o aký žáner v snímke vlastne pôjde? Povedzme, že o veľmi pestrý, postupne sa rozvíjajúci mix drámy, mysteriózneho thrilleru a hororu.

1922 začína skutočne skromne. Spočiatku na vás pôsobí ako nenápadná, nízkorozpočtová dráma, ktorá rozpráva príbeh jednej malej americkej rodinky. Do prvej tretiny filmu ale spolu s vykonaním hrozivého činu začne pribúdať mysteriózna atmosféra a ťaživé thrillerové napätie. Ďalej sa na scénu dostávajú aj viaceré hororové prvky, snažiace sa zatlačiť na psychiku diváka prostredníctvom vizuálne nepríjemných, miestami až paranoju vyvolávajúcich scén. To všetko perfektne podčiarkuje výsostné mrazivá hudobná stránka dodávajúca snímke ten správny šmrnc. Jednoducho povedané, žiaden nadšenec temnejších žánrov (thriller/horor) by si nemal 1922 nechať ujsť.

Aby sme však film príliš neprechválili, určite treba priznať, že má svoje slabé stránky. Nájdete v ňom zopár hluchých miest, ktoré vo vás nerezonujú ani svojou dramatickosťou, ani hrôzostrašnosťou a skrátka vo vás nevyvolávajú žiadne intenzívnejšie pocity. Pokiaľ ide do tuhého, tak do toho ide poriadne, len čo je pravda, no na druhej strane, ak sa práve na scéne nič výnimočného nedeje, občas snímka nepríjemne padá do vôd priemeru. Tvorcom sa jednoducho nedarí počas celej stopáže udržovať dobre budované tempo a napätie. Bohužiaľ, niekedy o neho prichádzajú v tých najnevhodnejších chvíľach, kedy by ste čakali, že práve teraz by mal nápor na naše nervy gradovať až k vrcholu - a vtedy akosi poľavia. Škoda.

Napriek nie príliš konzistentnej kvalite, niekoľkým hluchým miestam a čas od času nevýraznému deju ide o slušnú žánrovú prácu, v ktorej si milovník thrillerov nájde to svoje. V rámci nespočetného množstva knižných adaptácií Stephena Kinga sa 1922 môže bez pochýb radiť medzi kvalitnejšiu sortu, ktorá v žiadnom prípade nespraví literárnemu majstrovi žiadnu hanbu. Svojou temnou atmosférou a nepríjemne deprimujúcou hudobnou stránkou vám v tom najlepšom možnom slova zmysle pomätie myseľ a vďaka nesileným hororovým prvkom sa budete častokrát nachádzať niekde medzi napätím až strachom. A nám sa také niečo vcelku páči. 7/10

0/10