13. októbra 2017, 12:12
Martin Švirik

Recenzia: Snehuliak je ďalším dôkazom, že Michael Fassbender si nedokáže vyberať kvalitné projekty. Film vás totiž sklame po každej stránke

Snowman prichádza a zabíja nie len svoje obete, ale aj vašu náladu.

Michael Fassbender konečne prichádza na plátna kín v dlho očakávanom mysterióznom krimi thrilleri The Snowman. Snímka je natočená švédskym režisérom Tomasom Alfredsonom (Tinker Tailor Soldier Spy) podľa rovnomenného bestselleru od nórskeho spisovateľa menom Jo Nesbø. Dokázala si však filmová adaptácia udržať kvalitu svojej predlohy, alebo sa práca scenáristom nepodarila a z kina budete odchádzať sklamaní? Bohužiaľ, v tomto prípade išlo o ten druhý variant.

Zhrňme si ale na začiatok príbeh. Harry Hole (Michael Fassbender) je skúseným a skvelým detektívom. Ale v poslednom čase to má v živote trochu ťažké. Žiadne veľké prípady neprichádzajú, rozišiel sa s priateľkou Rachel (Charlotte Gainsbourg) a stáva sa z neho alkoholik. Našťastie pre neho zmizne žena. Jedinou stopou po nej zostáva postavený snehuliak pred domom. Rovnaký sa už pri niekoľkých prípadoch z minulosti objavil, a tak je zjavné, že vraha to neprestalo baviť a naďalej sa chce hrať. Spoločnosť mu robí nová kolegyňa Katrine Bratt (Rebecca Ferguson) a spolu sú ochotní mrazivého vraha dostať za každú cenu.

Zdroj: Universal Pictures

Prvá pol hodina filmu je veľmi chladná, divná a nudná. Snaží sa vypestovať akýsi charakter okolo postáv, čo sa jej vôbec nedarí. Divák tak zostáva sedieť a pozerať na hlavného detektíva, ako sa v každom strihu prebudí na inom mieste a presunie z bodu A do bodu B len na to, aby sa v ďalšej scéne prebudil znova na inej ulici. Zimné nórske prostredie je naozaj nádherné, čo autori na plno využili. Pekná hudba so šikovnými preletmi nad krajinou dokážu vytvoriť skutočne nádherné zábery. Nešlo však len o scenérie. Kameraman Dion Beebe (Edge of Tomorrow) vytvára zábery z rôznych uhlov, na ktoré sa skutočne príjemne pozeralo. Bohužiaľ, to na záchranu tohto filmu nestačilo. Zostáva to tak poslednou vecou, ktorú by som po zhliadnutí tohto scenáristického fiaska mohol pochváliť. Už od začiatku mi rozhovory medzi postavami pripadali nereálne a smiešne, aj keď sa herci snažili ako to len išlo. Ich správanie a reakcie na tom tiež neboli najlepšie, pričom sa to s nimi tiahlo počas celého filmu.

Ďalším na rade je strih. Ten sa nehanbí zmätene preskakovať zo scény na scénu v úplne chaotickom poradí. Niekoľkokrát teda zostávate premýšľať, čo sa pred vami vlastne stalo a nepomáhajú tomu ani zle načasované flashbacky. To nie je jediné, v čom snímka zlyháva. Počas celej stopáže má problémy zaradiť sa do nejakého žánru a zostať v ňom spoločne so splnením jeho kritérií. Hororový faktor absolútne nefunguje. Nezachraňuje ho ani hudba, ktorá sa pri každej príležitosti snaží vystupňovať napätie, no pri najbližšom strihu ho hneď stráca a vy si už dokážete predstaviť, ako predošlá scéna dopadne. Nakoniec je tu nešťastné finále. Dúfal som, že film bude všetok svoj potenciál skrývať do konca. Dve hodiny pretrpené v kine kvôli poslednému odhaleniu, na ktoré čakal každý, dopadlo smiešne. Hrozný strih a doslova hlúpe správanie sa každej postavy ma nútilo držať sa za hlavu počas celých posledných 20 minút. Nebudem samozrejme nič spoilovať, ale takto hrozný koniec som naozaj nečakal a ani dlho nevidel.

Zdroj: Universal Pictures

The Snowman je bezduchý a nudný film. Pochváliť sa aspoň môže nádhernými zábermi na krajinu. Možno by to však celé dopadlo inak, keby to nakoniec režíroval Martin Scorsese, ktorý zostal pri tomto projekte ako producent kvôli jeho vlastnému filmu Silence. Zápletka je dobrá a dalo by sa z nej vyťažiť viac, keby nezlyhávalo prevedenie. Nakoniec vám môžem poradiť teda len to, že ak ste ešte neboli, tak by ste mali určite navštíviť Blade Runnera 2049, pri ňom určite krútiť hlavou a zaspávať nebudete. 4/10

0/10