Pondelok 23. 10. 2017 meniny má Alojza

hľadaj na refresheri

Zaujímavosti

Sú vždy najdrahšie veci tie najlepšie? Podľa psychológa si to kupujúci myslia

Cenovka vie ovplyvniť vnímanie človeka a zlepšiť mu konečný pôžitok z produktu či služby.

12. október 2017, 13:52
zdroj: pexels.com
12. október 2017, 13:52

Ak by si mal dostatok peňazí, minul by si 10 000 eur za značkové slúchadlá hrajúce rovnako dobre ako tie za tisícku? Drahé predmety sú často považované za kvalitnejšie, exkluzívnejšie, ponúkajúce väčší komfort a služby. Ale sú vždy najdrahšie veci lepšie? Čo vlastne ľudí núti takýmto spôsobom utrácať ťažko zarobené peniaze?

 

Najnovšie výskumy ukazujú, že naše vnímanie ovplyvňuje cena produktu a mení chápanie hodnôt. Preto, keď je produkt drahší, automaticky si spotrebiteľ myslí, že je nadriadený a lepší a to aj v prípade, že sú presne rovnakej kvality ako lacnejšie varianty. Pri výskume Stanfordskej univerzity a technologického inštitútu v Kalifornii vedci zistili, že ľudia majú tendenciu viac hodnotiť víno, ak boli pred tým oboznámení, že je veľmi drahé. Okrem toho pri degustácii bola účastníkom vykonaná magnetická rezonancia, pričom zistili, že si oveľa viac užili zážitok z pitia.

 

Sú vždy najdrahšie veci tie najlepšie? Podľa psychológa si to kupujúci myslia

 

Ale ako cenu vnímajú ľudia v nákupných centrách mimo laboratória? Naozaj kupujúci predpokladajú, že ak je položka dvakrát drahá, je aj dvakrát tak dobrá? Michael Norton, psychológ a profesor na Harvarde, hovorí, že áno. V skutočnosti dokonca považujeme exkluzívne výrobky za viac ako dvakrát tak dobré. Jeho výskum naznačuje, že ľudia sú namotivovaní k márnotratnosti, pretože vyhľadávame špičkové zážitky. 

 

"Ak je reštaurácia, zákusok alebo film ohodnotený troma hviezdičkami, pre každého je to bezpečná voľba. Produkt s jednou a piatimi hviezdičkami môže byť úžasný, ale aj hrozný. V tomto prípade sme zistili, že ľudia sa snažia dostať úplne najlepší zážitok, a preto radšej riskujú a vyberú si druhú možnosť a to za rizika, že to bude naozaj zlé." Podľa Nortona je rovnáka logika použitá v prípade kupovania veľmi drahých produktov a služieb.

 

Sú vždy najdrahšie veci tie najlepšie? Podľa psychológa si to kupujúci myslia

 

Ekonomická teória ukazuje, že keď cena klesá, dopyt po produkte a službe sa zvyšuje. To však neplatí pri exkluzívnych produktoch, kedy sa dopyt zvyšuje, ak je cena produktu vyššia a pôsobí ešte luxusnejšie. Ide však o všeobecný sociálny aspekt. "Ak mám krajšiu a drahšiu fľasu vína ako ty, vyhrávam a ukazujem, ako vysoko som postavený," hovorí psychológ. Ľudia si podľa Nortona často volia buď extrémne nápadné alebo extrémne nenápadné veci, ktorým ukazujú svoje vysoké postavenie.

 

Najjednoduchšia príčina, prečo ľudia utrácajú peniaze za luxusný tovar, je, že si myslia, že budú štastní. Norton, spoluautor Happy Money: The Science of Happier Spending, hovorí, že štastie nezávisí od čiastky ktorú ľudia minú, ale od toho, na čo a akým spôsobom ich minú. Investovanie do seba je konečné a väčšinou po nejakej dobe šťastie opadne. Namiesto toho navrhuje peniaze utrácať na zážitky, skôr ako na materiálne veci a vytvárať si tak akési "zážitkové CV". Zbieraním skúseností a nezabudnuteľných zážitkov si spotrebitelia zvyšujú sebavedomie a získavajú pocit dosiahnutia nejakého cieľa. 

Vyjadri svoj názor na článok
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Odpad! Menej takýchto článkov
Super! Viac takýchto článkov
Povedz nám, prečo sa ti článok nepáči:
Ďakujeme za tvoj názor!
Pomáha nám a autorom pri skvalitňovaní obsahu na stránke.
Zobraziť 1 komentár
Diskusia
Diskusia je len pre prihlásených
1 komentár
Zoradiť komentáre podľa obľúbenosti času pridania
avatar
pistola12. október 2017, 16:04

preco si kopete do jablckarov? refresheraci su asi velmi zakomplexovani, ked stale musia narazat na apple :D keby nebolo applu, tak ake mate teraz telefony? radsej sa pozrite na to, ake drahe tenisky tu propagujete stale... ved to je ubohost davat za tenisky tolko, co za telefon, ktory vydrzi niekolko generacii telefonov

2 Odpovedať · Nahlásiť
Odoberaj REFRESHER videá
Najčítanejšie