Refresher Slovensko
Stiahnuť
X
18. mája 2017, 17:13
Matúš Majer

Existujú paralelné vesmíry? Podľa horúceho objavu je to veľmi pravdepodobné a s jedným sme sa mohli aj zraziť

ZAUJÍMAVOSTI VESMÍR

Alternatívna realita je čoraz pravdepodobnejšia.

Celkovo je ťažké predstaviť si celý náš vesmír, keďže je fakt veľký a rozpínajúci sa. Isto si videl plno filmov s tématikou alternatívných vesmírov, no existuje tu celkom solídna šanca, že takéto paralelné svety existujú. Všetky tieto idey zastrešuje Multiverse theory, teda Teória multiverza. Podľa nej sa v priestore nachádza nekonečno vesmírov, ktoré sa budú ďalej donekonečna zväčšovať a zväčšovať.

Zdroj: pixabay.com

Práve ten priestor sa volá multiverzum a je v ňom všetko, čo poznáme. V každom z vesmírov to však môže fungovať inak. V našom vesmíre má hmota hmotnosť, v inom však mať nemusí. Čas môže plynúť opačným smerom, dimenzií môže byť viac, energia môže fungovať úplne inak. Fyzikálne zákony by mohli mať inú formu a miesto gravitácie by všetky predmety od seba iné odpudzovali. Najšokujúcejšie je však, keď si uvedomíme, že ak táto teória platí, tak každý zo spomenutých vesmírov už niekde existuje, pretože ich je nekonečno. Raz niekde bude taký, aký hľadáme, alebo pôjdeme hľadať ešte ďalej. Isto vieš, že číslo nemá koniec desatinných čísel a vypisovať by si ich mohol do skonania sveta. Inými slovami je tam niekde schovaný akýkoľvek sled čísel, na aký si len spomenieš, aj keby bol biliardy cifier dlhý. Ak ťa zaujíma téma nekonečna, môžeš si o nej viac prečítať tu.

Ak si milovník vesmíru, v Brne je miesto pre teba. Pozri si, ako vyzerá štúdium kozmických technológií a kde sa môžeš uplatniť Ak si milovník vesmíru, v Brne je miesto pre teba. Pozri si, ako vyzerá štúdium kozmických technológií a kde sa môžeš uplatniť 11. januára 2024, 9:00

Okej, máme teda multiverzum a v ňom nekonečno vesmírov, každý iný. A každý jeden z tých vesmírov si predstav ako samostatnú jednotku, ako akúsi guľu, bublinu v celom tom priestore. Mimochodom, potom sa predpokladá ešte niekoľko ďalších typov vesmírov, ktoré vypĺňajú priestor medzi všetkými tými vesmírmi v bublinách. Práve si veľmi v skratke pochopil jednu z najprelomovejších teórií, ktorú v roku 1895 predložil William James, filozof a psychológ z USA. Presuňme sa k tej veľkej veci.

Zdroj: Chingster23 | flickr.com

Tá leží dakde v hĺbke nášho vesmíru, presnejšie v súhvezí Eridanus, čo je mimochodom 6. najväčšie súhvezdie. Eridanus zo Slovenska nevidno, ale je ho veľmi ťažké určiť aj z iných častí našej planéty, keďže sa v ňom jednoducho nenachádzajú žiadne hviezdy, ktoré dokážeme pohľadom určiť, preto si o Eridanuse pravdepodobne ešte nikdy nepočul. No a v tomto Eridanuse sa nachádza veľmi veľa ničoho. Nevieme veľmi, čo to nič je, no má to priemer asi miliardu svetelných rokov (čiže sa svetlo dostane z jedného konca na druhý za miliardu rokov) a od nás to je asi 8 miliárd svetelných rokov. Problém je, že sa v tejto lokalite nenachádza absolútne nič. Nič. Všade naokolo sú na sebe nakopené hviezdy, len tam je jednoducho prázdno. Oficiálny slovenský názov nie je, z poľštiny to však vieme výstižne preložiť ako Veľká pustatina.

V angličtine to však znamená Cold spot, chladné miesto, a je na to poriadne dobrý dôvod. V strede tohto celého je totiž miesto, kde je teplota chladnejšia o 0,00007 stupňa Celzia (alebo Kelvina, je to jedno), než v okolí. Dobre, povieš si, že to je fakt malý rozdiel, no po 13,7 miliardách rokov, čo podľa Teórie veľkého tresku vesmír existuje, by si čakal, že sa teplota vyrovná, najmä, keď je vyrovnaná po celom vesmíre. Je to fakt veľká vec a objavená bola len v roku 2015 a nikto nevie, čím to tak je.

Čo sa stane s telom astronauta, ktorý zomrie na dlhoročnej misii vo vesmíre? Telo nemôžu pochovať ani spáliť na popol Čo sa stane s telom astronauta, ktorý zomrie na dlhoročnej misii vo vesmíre? Telo nemôžu pochovať ani spáliť na popol 11. augusta 2023, 14:30

Samozrejme, na tento objav sa hneď vrhla skupina vedcov a najhorúcejším výsledkom je, že to proste nedáva zmysel. Nič, čo poznáme v tomto vesmíre, to nemá ako spôsobiť a nie je žiaden nám známy dôvod, prečo by Cold spot mal existovať. Rozmýšľalo a zvažovalo sa ďalej, až tím vedený profesorom Tomom Shanksom vyhlásil, že tá teória multiverzu nie je úplná kravina. Práve tá totiž dokáže celý Cold spot vysvetliť.

Teplotný rozdiel Cold Spotu.

Zdroj: NASA

Chladnejšie a prázdnejšie miesto by mohlo byť spôsobené zrážkou s iným vesmírom. Keď ich je v tom multiverze natlačených nekonečno, dá sa očakávať, že sa pozrážajú, aj keď je to multiverzum nekonečne veľké. Teória multiverza sa kamaráti s Teóriou veľkého tresku a keď náš vesmír vznikal, mohol sa násilne vtesnať medzi viacero iných, ktoré do nás potom surovo narážali. Vedci totiž silne pochybujú, že takáto chladná plocha je v našom vesmíre len jedna. Ani Teória multiverza však nevysveľuje tú chladnú časť (nič lepšie však nikto nevymyslel), no odhaduje sa, že ide jednoducho o nejakú anomáliu, či prípadne, na dané miesto môže vplývať chladnejšia teplota z iného vesmíru. Ak sa pýtaš, z ktorého smeru, keď sú všade naokolo ďalšie hviezdy, tak nezabúdaj, že iné vesmíry môžu mať väčší počet dimenzií, aj keď náš má len tri.