Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
28. mája 2017, 18:47
Čas čítania 0:00
Martin Mičuda

Klame telom a potrápi aj nejeden športiak. Mercedes-AMG GLC 43 Coupé funguje neskutočne dobre

TECH MERCEDES-BENZ
Uložiť Uložené

Možno budete krútiť hlavou, ale spojenie SUV, Coupé a AMG skutočne dáva zmysel.

Príchod vozidiel SUV na trh, teda lepšie povedané zaplavenie trhu týmito automobilmi, sprevádzajú veľmi rozporuplné názory. SUV-čka doslova polarizujú spoločnosť - jedna skupina sa teší ich prítomnosti, čo ostatne potvrdzujú samotné enormne veľké predaje, zatiaľ čo druhí nechápavo krútia hlavami a pýtajú sa, na čo sú takéto modely dobré, keď ich drvivá väčšina ľudí reálne nevyužíva. Kapitolou samou o sebe sú napokon akési športové esúvečka s na prvý pohľad ešte menším významom. Tentokrát vám však ukážeme automobil z kategórie SUV, ktorý nielenže klame svojím telom, ale zároveň aj doslova rúca fyzikálne zákony. Nie je tomu tak dávno, čo značka Mercedes-Benz predstavila svoj nový model GLC, a to vrátane štýlového variantu GLC kupé. Na tom by nebolo nič zvláštne, veď práve stredne veľké SUV-čka sú azda najúspešnejším segmentom tohto druhu. Krátko na to sme sa ale dočkali (vtedy) najvýkonnejšieho a najšportovejšieho variantu pod označením Mercedes-AMG GLC 43 Coupé s nemalými športovými ambíciami. Práve s ním sme mali možnosť sa osobne stretnúť, zoznámiť, prevetrať a okúsiť jeho kvality. Takže, dáva spojenie SUV a športovosti zmysel?

Exteriér

Zaujímavosťou je, že dizajn samotný prakticky vôbec nenapovedá to, že by išlo o niečo špeciálne, respektíve športovú verziu. Na ceste tak viete 43-ku veľmi rýchlo prehliadnuť, a to aj napriek tomu, že testovaný kúsok zdobila skutočne vydarená konfigurácia. Na mysli máme biely perleťový lak, príplatkový Night paket (čierne lišty, splitter, späťáky či koncovky výfukov), efektnú diamantovú masku, výraznú odtrhovú hranu na veku batožinového priestora a napokon nádherné dvojfarebné, až 21" AMG disky. Takto vyšperkované však v zásade vie vyzerať aj bežná dieselová verzia s optickým AMG paketom a príslušnými prvkami doplnkovej výbavy. Inými slovami, jedinými rozpoznateľnými detailmi je zdvojená lamela v maske, rozdelené koncovky výfukov a hŕstka plakiet.

Klame telom a potrápi aj nejeden športiak. Mercedes-AMG GLC 43 Coupé funguje neskutočne dobre
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

GLC-čko tak do sveta veruže nekričí, aby si ho okolie všimlo. Teda, ono viac-menej zďaleka nejde o nevýrazné či nezaujímavé auto, jeho potenciál ale na prvý pohľad neobjavíte. V každom prípade, GLC kupé vyzerá o čosi dizajnovo vyváženejšie a rozhodne kompaktnejšie než väčšie GLE kupé, za čo môžu menšie rozmery (4732 x 1890 x 1602 milimetrov). Všimnúť si však treba aj ďalšie detaily - nízka predná kapota a vo všeobecnosti aj výška, naopak značne širšie blatníky a hlavne do priestoru vyčnievajúce najmä zadné kolesá. To je neklamný fakt, že toto auto bude na ceste fungovať skutočne lepšie, ako by mohol niekto od tejto kategórie čakať. 

Samozrejme, vpredu by ste halogénové či bi-xenónové svetlá hľadali už márne - vystriedali ich špičkové svetlomety s full-LED High Performance technológiou. Podstatou "kupéčka" je naďalej strecha, ktorá sa elegantne tiahne dole smerom dozadu. Tam ju čaká spomínaná odtrhová hrana a úzke ledkové svetlá zasahujúce značne do strán. Beriem, gé-el-céčko s dodatkom Coupé naozaj nemusí padnúť každému do oka, čo potvrdzuje najmä relatívne kontroverzne vyzerajúca zadná časť. Citeľnou nevýhodou je najmä vysoká nakladacia hrana, takže pri nakladaní batožiny to nebudete mať najideálnejšie. Tak či onak, aj to je jednou z daní za život so štýlovým vozidlom.

Klame telom a potrápi aj nejeden športiak. Mercedes-AMG GLC 43 Coupé funguje neskutočne dobre
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Interiér

Už dobre vieme, že GLC stojí na základoch triedy C, čo v konečnom dôsledku napovedá aj samotný názov. Jednoznačne najväčším dôkazom je však interiér - ak ide o palubnú dosku, jej dizajn, rozloženie, materiály a všetky hlavné súčasti sú prakticky zhodné. Svedkami sme tak veľmi vydareného dizajnu, perfektnej ergonómie s minimom tlačidiel a hlavne množstvo kvalitných materiálov. Skutočný hliník, pravé drevo (dokonca s dýhou) či v tomto prípade červená koža. Tvar sedadiel síce na pohľad až tak neoslní (napríklad také Audi robí športové sedadlá dizajnovo oveľa príťažlivejšie), na druhú stranu, plnia výbornú funkciu, a to či už po stránke bočného vedenia či dĺžky (výsuvných) sedákov. Naopak, pozitívnymi slovami netreba šetriť na margo špičkového 3-ramenného volantu, ktorý môže byť za príplatok potiahnutý v mieste toho správneho úchopu Alcantarou

Klame telom a potrápi aj nejeden športiak. Mercedes-AMG GLC 43 Coupé funguje neskutočne dobre
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Masívny obklad sa tiahne stredovým tunelom, na ktorého konci dominuje 8,4" obrazovka multimediálneho prostredia. Pred obrovskou stredovou priehradkou nájdeme združený ovládač futuristického tvaru, ktorého zdvojená funkcionalita (koliesko i dotyková plocha) je síce občas mätúca, intuitívnosťou ovládania infotainmentu ale vyniká. Budíky sú aj v tej najvyššej výbave konvenčné - rozhodne nezaujmú tak, ako v prípade plne digitálnych obrazoviek, navyše ich ciachovanie a návrh je relatívne dosť strohý, pýšiť sa však na opátku môže prehľadnou a ľahko čitateľnou grafikou so športovým podkladom. Pochopiteľne, ospevovať a hlavne menovať prvky príplatkovej výbavy či asistenčné systémy už asi nemá zmysel, ostatne, urobili sme tak už neraz v testoch predošlých Mercedesov.

Odporúčané
Mercedes-AMG predstavil svoje športové SUV v novej hybridnej verzii, ktorá sľubuje vyšší výkon a nižšiu spotrebu Mercedes-AMG predstavil svoje športové SUV v novej hybridnej verzii, ktorá sľubuje vyšší výkon a nižšiu spotrebu 24. októbra 2023, 15:30

Aby ste však nepovedali, že len chválime, i keď v aute za 90-litrov niečo kritizovať je skôr otázka hľadania problémov tam, kde nie sú, predsa len si dajme spŕšku pár negatív. S karosériou typu Coupé prichádza nielen veruže polo-tragický výhľad smerom vzad (dokonca aj A-stĺpiky sú vskutku široké), ale aj menej miesta v interiéri a menší kufor. Predovšetkým nastupovanie dozadu je skrz klesajúcu strechu komplikovanejšie, keď sa ale už usadíte, na pomery tvaru karosérie je vzadu naozaj dostatok miesta vo všetkých smeroch. Ale áno, klasické GLC je úplne inde. Batožinový priestor ponúka priemerných 500 litrov, obrovské dvojité dno, no a pripraviť sa treba na tú vyššiu nakladaciu hranu. V konečnom dôsledku však zákazník má na výber - v ponuke je ako praktické GLC, tak aj štýlové GLC kupé, čiže ten, kto si vyberie atraktívnejší variant vie, aké sú jeho nevýhody. Sťažovať sa na ne preto nemôže, inak kúpil to, čo nechcel.

Klame telom a potrápi aj nejeden športiak. Mercedes-AMG GLC 43 Coupé funguje neskutočne dobre
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
Klame telom a potrápi aj nejeden športiak. Mercedes-AMG GLC 43 Coupé funguje neskutočne dobre
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
Klame telom a potrápi aj nejeden športiak. Mercedes-AMG GLC 43 Coupé funguje neskutočne dobre
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
Klame telom a potrápi aj nejeden športiak. Mercedes-AMG GLC 43 Coupé funguje neskutočne dobre
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
Klame telom a potrápi aj nejeden športiak. Mercedes-AMG GLC 43 Coupé funguje neskutočne dobre
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
Klame telom a potrápi aj nejeden športiak. Mercedes-AMG GLC 43 Coupé funguje neskutočne dobre
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Motor & Jazda

Podstatou 43-ky je 3-litrová benzínová V6-ka, krorá je v tomto prípade naladená na úroveň 270 kW / 367 koní a 520 N.m. Už tento údaj hovorí sám za seba, keďže vo vodách stredne veľkých SUV-čiek nie je veľa modelov s obdobnou porciou výkonu, nehovoriac o tom, že nedávno na svet prišlá ešte "plnokrvná" a bezkonkurenčná 63-ka. Maximálny krútiaci moment je pritom k dispozícii nielen od vskutku nízkych, ale zároveň aj v širokom spektre otáčok - 2500 - 4500 ot./min, čo je ďalší neklamný aspekt naznačujúci, že nedostatkom agility GLC netrpí. Ďalej tu máme špecificky naladený pohon všetkých štyroch kolies AMG Performance 4Matic, ktorý rozdeľuje potenciál v pomere 33:67 v prospech zadnej nápravy. Veci sa teda majú asi tak, že po zošlápnutí plynového pedála na podlahu sa tento počin rozbehne na stovku len za 4,9 sekundy. GLC-čko si počas akcelerácie vďaka mäkším predným tlmičom a stabilizátorom doslova sadne na zadné kolesá, zaťaží sa tak dominantná náprava, a teda podstatne zlepší jej trakcia. Pri detailnejšom pohľade môžete tak neraz vidieť, ako sa predné kolesá pretočia takmer vo vzduchu.  

Klame telom a potrápi aj nejeden športiak. Mercedes-AMG GLC 43 Coupé funguje neskutočne dobre
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

9-stupňová automatická prevodovka 9G-Tronic síce naznačuje, že počas akčnej jazdy budete radiť ostošesť, pri voľbe športových režimov sa ale sprevodovanie podstatne zmení. Vyššie stupňe si prevodovka necháva na tie najvyššie rýchlosti, preto pri jazde v serpentínach nemáte absolúťne pocit, že by ste stále radili zbytočne veľa stupňov. Navyše, zmena prevodov prebieha za prítomnosti extrémne krátkeho času, ba čo viac, okorenený je (na pomery MB nevídane) decentným kopaním. Ďalším faktom, ktorý predznamenáva veľa je samotná váha - 1855 kilogramov je v zásade relatívne dosť, ale v rovine stredne veľkého SUV so šesťvalcom pod kapotou ide o pozoruhodný údaj, veď napríklad C 63-kové kupéčko váži len niekoľko desiatok kilogramov menej. Parametre tak hovoria jasnou rečou a na pohlaď najviac zaujmú tie rýchlostne, tým to avšak nekončí, práve naopak.

Najpozoruhodnejšie a zároveň najchvályhodnejšie veci sa totiž začínajú diať paradoxne v momente, kedy by to málokto čakal. Ak opustite rovné cesty a navštívite tie kľukaté, spoza volantu v okamihu zabudnete na to, že sedíte v SUV. Relatívne nízke ťažisko, spomínaný široký rozchod kolies, minimálne nakláňanie a neskutočne dobre kontrolovaná trakcia spraví z GLC-čka famózny športový stroj. Iste, stále treba brať na zreteľ, že sa nebavíme konštrukčne o pravom športiaku, v konečnom dôsledku, na takej Pezinskej Babe by mu veruže nejeden nestíhal sekundovať. Súhra vždy pripravenej prevodovky, presného riadenia, pohotových reakcií na pedále a istého pohonu všetkých kolies zabezpečuje v danej triede nevídane výborné jazdné vlastnosti. Okrem toho, papierovo by sa mohlo zdať, že v zákrutách vám bude lietať zadok, aj po vypnutí všetkých stabilizačných systémov a asistentov GLC 43 Coupé neuveriteľne drží stopu - aj po zalomení volantu v zákrute a "podlahe" režete zákruty štýlom, akým by ste to sami nečakali. Podvozok prediktívne reaguje na zmenu smeru a s prenosom váhy nemá absolútne problém. Inak na tom nie sú ani brzdy, ktoré nevednú ani po niekoľkých desiatkach minút ostrej jazdy. Motor má fantastický ťah, parádny zvukový prejav a vo výsledku teda po stránke jazdy niet tomuto vozidlu skutočne čo vytknúť. Asi len spotrebu, no i tých cca 11 l/100 km v prieme nie je vlastne zlý údaj.

Klame telom a potrápi aj nejeden športiak. Mercedes-AMG GLC 43 Coupé funguje neskutočne dobre
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Záver 

Možno budete krútiť hlavou, ale spojenie SUV, Coupé a AMG skutočne funguje, a to neskutočne dobre! 43-kové GLC-čko nie je síce rýdzi športiak, svojimi schopnosťami však nejeden zatieni. Navyše, ak neočarí, tak minimálne zaujme svojím zjavom, plnohodnotne odvezie 5 4 dospelé osoby a cudzie mu nie sú ani poľné cesty či aký-taký terén (limitom sú skôr disky/pneumatiky, než výška podvozku a schopnosti). Výsledkom je tak všestranný model (klasické GLC ani nehovoriac), s ktorým si však viete užiť jazdu plnými dúškami, zabaviť sa a potrápiť podstatne športovejšie vozidlá. Pravdu povediac, áno, jazdil som už brutálne osemvalcové BMW X6 M či Audi SQ7 s V8 TDI, čo sú ešte brutálnejšie a výkonnejšie monštrá, no s vyše 500-kilogramovou nadváhou ide vo výsledku i tak len o silné a (miestami) neohrabané SUV-čka. Netvrdím, že toto SUV-čkom nie je, no doposiaľ som nejazdil SUV, ktoré tak famózne maskuje to, že ide o vozidlo kategórie SUV, ako toto AMG (ešte takým mojím favoritom je Macan Turbo). Naozaj si neviem predstaviť, čo bude na ceste robiť GLC-čko, keď pod jeho kapotou bude biť 4-litrová V8-čka. Záverom cena - základné GLC Coupé kúpite od 49 950 €, GLC 43 Coupé začína na 66 300 € a napokon tento exemplár 88 524 €.

Klame telom a potrápi aj nejeden športiak. Mercedes-AMG GLC 43 Coupé funguje neskutočne dobre
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
Domov
Zdieľať
Diskusia