13. apríla 2017, 14:48

Rýchlo a zbesilo 8 je znova extrémne hlúpe, no vďaka nekonečným hláškam a skvelej akcii zábavné ako nikdy predtým (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY DWAYNE „THE ROCK“ JOHNSON JASON STATHAM VIN DIESEL

Séria si aj naďalej udržiava svoj vysoký žánrový štandard.

Keď v roku 2001 uvádzali producenti prvý diel Rýchlo a zbesilo, išlo o sympatické B-čko s charizmatickým Vinom Dieselom, snaživým Paulom Walkerom a zápletkou okato vykrádajúcou kultový Bod zlomu. A nikto z nich nemohol tušiť, kam tento ich počin porastie. Po dvoch slabučkých pokračovaniach sa tvorcovia rozhodli prehodiť výhybku a zo série pre autíčkarov vytvorili plnohodnotné akčné filmy. Pri štvorke to síce ešte drhlo, no s príchodom Dwaynea Johnsona na scénu a definitívnej zmene žánru sa začali diať veľké veci. Kvalita ohromne stúpla, tržby vystrelili do nevídaných výšin a fanúšikovská základňa sa obrovsky rozrástla.

História kinematografie nepozná podobný príklad toho, aby zdanlivo mŕtva séria takto ožila a jej pokračovaniu nemohla zabrániť ani tragická smrť jedného z hlavných predstaviteľov. Rýchla a zbesilá séria teda prichádza so svojím ôsmim zárezom a tvorcovia už tradične ešte viac pritlačili pedál na podlahu. To sa týka obsadenia, veľkoleposti aj absurdnosti. Hneď na začiatku je teda potrebné upozorniť, že komu smer nastolený päťkou nevyhovuje, na svoje si nepríde ani tentoraz.

Zdroj: Universal

Dominic Toretto (Vin Diesel) si užíva pokojný život so svojou manželkou Letty (Michelle Rodriguez). Ich idylu naruší superhackerka Cipher (Charlize Theron), ktorá donúti Doma zradiť svojich najbližších. Po jeho stopách sa vydáva bývalý tím posilnený o záporáka z predchádzajúcej časti Deckera Shawa (Jason Statham). V stávke je okrem osudu sveta aj dôvera v rodinu, takže sa hrá skutočne o veľa. Alebo tak nejako. Základom je, že sa tu (s výnimkou Briana a Mii) objavia všetky populárne postavy, na diaľku ovládané autá, telenovelové zvraty, ruské jadrové ponorky a mnoho podobných vecí neodmysliteľne patriacich k riešeniu rodinných problémov.

Hviezda Transformerov aj anjelik Victoria’s Secret? Toto si možno nevedel o krásnej partnerke Jasona Stathama Hviezda Transformerov aj anjelik Victoria’s Secret? Toto si možno nevedel o krásnej partnerke Jasona Stathama 5. apríla 2024, 12:30

Ak máte pocit, že si v predchádzajúcom odseku robím z tohto filmu tak trochu srandu, ide o správny dojem. Rýchlo a zbesilo 8 je totiž NEUVERITEĽNÁ BLBOSŤ. Dôležitejšie však je, že aj mimoriadne zábavná. A pri blockbusteroch tohto typu ide v prvom rade o zábavu. Ku cti tvorcom slúži, že sú si plne vedomí toho, čo natáčajú a nezabudli svoj výtvor okoreniť aj veľkou dávkou humoru. Veľmi často očividného, no väčšinu umne skrytého. Podobný princíp fungoval už od reštartu série, no tentoraz sú úprimnosť a nadhľad ešte viac kladené do popredia, aby si ani ten najväčší hejter čo i len na chvíľu nemyslel, že to niekto zo štábu berie vážne. Teda možno si to myslí Vin Diesel, pretože ako jediný sa tvári, že hrá v Shakespearovskej dráme. Všetci ostatní sa evidentne na pľaci skvelo bavili a uvítali možnosť sa pred kamerami za nemalé honoráre proste naplno vyblbnúť.

Zdroj: Universal

Charlize Theron vyvoláva svojou prehnanou démoničnosťou dojmy až bondovského záporáka, rozhovory Jasona Stathama s Dwayneom Johnsonom nepripomínajú dialógy, ale dobre fungujúci stroj na hlášky, Kurt Russell je neuveriteľne uvoľnený a zvyšok tímu predvádza buď pokusy vysvetľovať za vlasy pritiahnutú zápletku alebo sa navzájom podpichovať. Na diváka to pôsobí odzbrojujúco a režisérovi sa potom prekvapivo darí v dramatickejších pasážach vydolovať aj patričné emócie.

F. Gary Gray (Vyjednávač, Straight Outta Compton, Buď v kľude) je síce iba nájomný remeselník, no svoju prácu odviedol s prehľadom absolútneho profesionála, ktorý má na konte síce niekoľko nepodarkov, no aj zopár skutočne kvalitných žánroviek. Remeselne je film na tej najvyššej úrovni. Strihač, kameraman, skladateľ, trikári aj posledný osvetľovač predvádzajú prvotriednu prácu a film tak ani počas mierne prestrelených 137 minút nenudí a strká do vrecka celú žánrovo spriaznenú konkurenciu. Všetky akčné scény zrýchlia tep a aj napriek svojej absurdnosti dokážu vďaka celkovej koncepcii strhnúť a vyvolať spomienky na to, ako sme žrali podobné prostoduchosti, keď sme mali trinásť.

Zdroj: Universal

Nie je to síce vždy ideálne a napríklad paralelná montáž počas veľkolepého finále mohla byť strihaná trochu svižnejšie a kreatívnejšie, no stále je to výborná zábava. Teda ak ste naladení na rovnakú vlnu ako tvorcovia. Pretože opakujem, celé to je NEUVERITEĽNÁ BLBOSŤ. Pre divákov vyzbrojených nadhľadom je tak nakoniec najväčším problémom akurát to, že celku chýba moment prekvapenia, ktorý tak výborne fungoval pri akcii v Riu. V jednotlivých pasážach však vie ponúknuť veci, ktoré nečakáte.

Najväčšie hollywoodske priateľstvá: The Rock si vraj nevie poriadne vyprať spodnú bielizeň a Matt Damon žil v špine medzi červíkmi Najväčšie hollywoodske priateľstvá: The Rock si vraj nevie poriadne vyprať spodnú bielizeň a Matt Damon žil v špine medzi červíkmi 23. júna 2023, 14:30

Či už ide o Domovu motiváciu alebo skvelé Stathamove akčné sólo kopírujúce/citujúce (výber je na vás) dva z najlepších akčných filmov všetkých čias Hard Boiled a Tvárou v tvár. Fanúšikov pôvodného konceptu takisto určite poteší, že ubudlo prestreliek aj pästných súbojov a väčšina adrenalínu je pumpovaná spoza volantov (nielen) luxusných automobilov.

Zdroj: Universal

Rýchlo a zbesilo 8 si aj naďalej udržiava titul najlepšej akčnej série súčasnosti a nevidím dôvod, prečo by tomu tak nebolo aj nabudúce. Partia okolo Vina Diesela má stále čo ponúknuť a mnoho z nás sa už asi nevie dočkať nasledovného súboja s mimozemšťanmi, satanom, kapitánom Dankom alebo nejakou podobnou vecou, ktorú si pre nás tvorcovia pripravia nabudúce. Nič nebude pôsobiť nepatrične, pretože všetko je nastavené tak, že sa môže stať čokoľvek. Diváci proste občas potrebujú vypnúť a podobne vydarenej bezmyšlienkovej zábavy nikdy nie je dosť. 8/10

P.S. Potitulková scéna tentoraz chýba.

0/10