18. marca 2017, 14:01
Branislav Noskovič

Potvrdil sympatický Omar Sy v úsmevnej francúzskej komédii, že Aj dvaja sú rodina? (Recenzia)

Režisérsky nováčik si zobral pomerne ťažké sústo - skĺbiť komédiu a drámu. Podarí sa mu to?

Hoci je komédia jedným z najstarších dramatických útvarov, nakrútiť poctivú, zábavnú a kvalitnú veselohernú žánrovku vie málokto. Dobrý scenár, množstvo gagov a zaujímavých nápadov, aby vystačili na celú dĺžku stopáže a dobre napísané postavy, sú základné stavebné prvky, bez ktorých vám komédia jednoducho fungovať nebude. O to ťažšie bremeno si na plecia tvorcovia berú, ak chcú pomedzi úsmevné patálie hlavných hrdinov prepliesť aj vážnu a dramatickú dejovú líniu. Takáto fúzia žánrov si pýta naozaj citlivý a precízny prístup a hoci je francúzska kinematografia na veselé filmy skutočne bohatá, podobné pokusy aj u nich dopadli slávne iba párkrát. Za posledné roky u divákov najviac zarezonovali Intouchables od dvojice režisérov a scenáristov Erica Toledano a Oliviera Nakache. Jednoduchá premisa, príjemné civilné spracovanie, podmanivá hudba Ludovica Einaudiho a hlavne charizmatický Omar Sy spravili svoje. Týmto pomerne vydareným kúskom sa usmievavý herec dostal do povedomia divákom na celom svete a hoci sa odvtedy blysol aj v ďalších hlavných či vedľajších úlohách, nejaký výraznejší úspech nezaznamenal. Podarí sa mu to v najnovšej „dramédii” Aj dvaja sú rodina od nováčika na režisérskom poli Huga Gélina?

Zdroj: Mars Distribution

Samuel (Sy) je bezstarostný bohém, ktorý svojsky obchádza prekážky v slalome životom a slovo zodpovednosť by ste v jeho slovníku hľadali márne. Všetko sa však zmení, keď mu po jednej prehýrenej noci pristane v náručí trojmesačné batoľa ako výsledok jedného z množstva záletov, ktorými si doteraz spestroval staromládenecké chvíľky. V snahe vrátiť malú dcérku matke, ktorá od zodpovednosti uteká, sa Samuel ocitá v Londýne - sám s malou Gloriou, bez peňazí a bez vízie, čo ďalej. Naštastie však stretáva dobrosrdečného castingového agenta Bernieho, ktorý ho chcel najprv zbaliť, no nakoniec mu dohodí skvelý job kaskadéra, stane sa jeho najlepším priateľom a dcérke Glorii (Gloria Colston) takmer druhým otcom. Všetko sa zdá byť ideálne, ako pre film, tak aj pre tento netradičný rodinný pár, no malej začína matka chýbať a hoci verí, že je s ňou vo virtuálnom kontakte vďaka Samuelovej „láskavej lži” o práci v tajných službách, nedostatok materinskej lásky robí svoje. V tom z čista-jasna prichádza na scénu Kristin (Clémense Poésy), ktorá mu Gloriu pred ôsmimi rokmi nechala napospas a život všetkých obráti naruby.

Zdroj: Mars Distribution

Potiaľto film funguje perfektne. Omar Sy a malá Colston tvoria skvelý tandem a za pomoci milých gagov a vtipných situácií prevádzajú diváka svojím bezstarostným životom. Hoci Gloria matku od svojich troch mesiacov nevidela, jej úlohu v rodine paradoxne často preberá ona, keďže otcov zmysel pre (ne)zodpovednosť sa za tie roky príliš nezmenil. Vedľajšie postavičky v podobe homosexuálneho Bernieho alebo riaditeľky školy im zdatne sekundujú a podobne sa postarajú o niekoľko veselých momentov. Vážnosť do snímky prinesie až Kristin, ktorá chce dobehnúť stratené roky. S jej príchodom sa však tvorcovia výrazne odklonia od kurzu, ktorý film naberal a úsmev vystriedajú rozpaky a pár dojímavých chvíľ. Gloria sa teší, že má konečne mamu a Samuel dúfa, že by rodina mohla byť kompletná. Do hry ale vstupuje Kristinin partner a vynoria sa aj ďalšie problémy, ktoré by mohli byť podkladom pre potrebný dramatický priebeh.

Zdroj: Mars Distribution

Bohužiaľ, tieto základy sú vratké a výsledok pôsobí nekonzistentne a rozpačito. Nálada sa síce v rámci deja z veselej do vážnej roviny prenesie pomerne plynule, no mnohé situácie sú príliš pritiahnuté za vlasy, motivácie jednotlivých aktérov málo uveriteľné a aj to, kam celý film smeruje, je podané ťažkopádne a bez potrebného priestoru na to, aby mohol divák prežiť katarziu s hlavnými hrdinami. Posolstvo je síce pekné a jasné, no čo z toho, keď je do snímky účelovo vlepené a my sme nedostali od tvorcov poriadnu šancu ho precítiť? Je to veľká škoda, pretože keby Samuelov a Gloriin príbeh ostal v odľahčenej rovine, mohla z toho byť príjemná rodinná oddychovka, no dramatické vyústenie vás vyvedie z miery, hoci na kvalitnú drámu zďaleka nestačí. Aj keď ma komediálna časť paradoxne bavila viac ako starší Intouchables, serióznosť snímke nesedí a v tomto snímka Aj dvaja sú rodina na plnej čiare prehráva. Veľká škoda, pretože stačilo málo. Sy je skvelý ako vždy a v prípade Glorie Colston sa nám rodí zaujímavý talent, ktorý možno raz zahviezdi aj vo väčšom projekte. Od návštevy kina vás odhovárať určite nebudem. Snímka príjemne pobaví a ku koncu možno aj rozplače a nesie dosť atribútov na to, aby bola divácky atraktívna, no k dokonalosti a remeselne dobre zvládnutému a konzistentnému mixu žánrov má ďaleko. 7/10

0/10