18. februára 2017, 11:18
Tomáš Blahuta

Objavili vedci stopy po mimozemskom živote? Planétka Ceres má na svojom povrchu organické materiály

ZAUJÍMAVOSTI NASA VESMÍR

V prípade nájdenia čo i len miniatúrnych žijúcich tvorov by sme konečne mohli vyhlásiť, že život vo vesmíre sa nenachádza len na Zemi, ale aj v iných končinách.

Po dlhých mesiacoch odmlky sa opätovne hlásime s najnovšími informáciami zo skúmania planétky s názvom Ceres, ktorej sa venujeme už dlhú dobu, pretože veríme, že na jej povrchu môžu vedci objaviť prelomovú vec. Spočiatku sa zdalo, že pôjde iba o bežné zmapovania nemalého telesa nachádzajúceho sa medzi Marsom a Jupiterom, avšak udialo sa niečo neočakávané. Keď dorazili na Zem prvé snímky zo sondy Dawn, nastal vo vedeckých kruhov zmätok. Podľa nich sa má na tamojšom povrchu nachádzať niečo lesklé a lákavé neznámeho pôvodu. Výskumníci kontrolovali prístroje, zisťovali, či sa jedná o chybu, no všetky technológie pracujú ako majú, a preto máme pred sebou možno najväčší vesmírny objav za posledné desaťročia.

Takéto snímky boli ľuďom k dispozícii v marci minulého roka:

Zdroj: NASA

Keďže nešlo o chybu, odborníci sa začali pokúšať hľadať čo najracionálnejšie vysvetlenie. Čo sa nachádza v kráteri Occator? Uvažovali o možnostiach kryovulkánov, gejzíroch vodnej pary, soľných pláňach, ľade, svetlých horninách a podobne. Nikto zo zainteresovaných by ani za jedno tvrdenie nedal ruku do ohňa, pretože ani jedna z možností sa nedala na 100 % dokázať. Ako posledná sa vždy naskytuje teória o akejkoľvek forme mimozemského života, avšak jej sa veľké nádeje, ako vždy, nedávali. Až do dnešných dní, kedy došlo k ďalšiemu prelomovému objavu.

Ak si milovník vesmíru, v Brne je miesto pre teba. Pozri si, ako vyzerá štúdium kozmických technológií a kde sa môžeš uplatniť Ak si milovník vesmíru, v Brne je miesto pre teba. Pozri si, ako vyzerá štúdium kozmických technológií a kde sa môžeš uplatniť 11. januára 2024, 9:00

Medzinárodný tím vedcov totižto objavil v oblasti o rozlohe 1 000 kilometrov štvorcových v blízkosti krátera Ernutet organické látky! Ide konkrétne o uhľovodíky, metán a aminokyseliny. Nájdené alifatické zlúčeniny sú krehké, čo potvrdzuje, že pochádzajú len z Ceresu a nie z iného telesa. Taktiež aj prítomnosť solí, amoniaku či ľadu naznačuje, že planétka má vynikajúce podmienky pre evolučnú abiogenézu, teda najuznávanejšiu teóriu vzniku života. Na nižšie priloženom obrázku sa môžete pozrieť na záber z dielne NASA ukazujúci prítomnosť organických materiálov na povrchu (zvýraznené ružovou farbou).

Zdroj: NASA/JPL-Caltech/UCLA/ASI/INAF

Ako sa bude vyvíjať situácia ďalej? Je možné, že jedného dňa budú na Cerese objavené aspoň najprimitívnejšie formy života? Zostáva nám len čakať a dúfať.